Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Colnago

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3855
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 dec 2024 10:25

kxlight schreef: 09 dec 2024 10:23 Wat n gedrocht die colnago, maar ja we weten 1 ding... het is een supersnelle fiets... dat zal 2025 ons wel duidelijk maken.
Tja, ik ben ook meer van de klassieke vormen. Ik denk dat fiets niet veel sneller is dan andere fietsen. Alleen die gozer die erop zit kan gewoon takke-hard trappen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16953
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2024 10:36

Ik vind dit juist wel fraai. Op deze manier komt die stuurpen (die technisch gezien eigenlijk heel logisch is) veel mooier in lijn met het frame uit.

Ik weet niet wat het met gewicht, stijfheid, comfort en aërodynamica doet, maar vooralsnog ben ik voor.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 10:59

Ben ook geen fan... In elk geval is het wel een model dat veel meer uitgesproken is dan die super klassieke V4Rs, maar deze gaat volgens mij toch niet mijn herintrede tot Colnago inluiden....

EDIT: Na het promofilmpje te hebben bekeken, krijg ik toch weer het gevoel dat deze wat 'aan je moet groeien'... Aërodynamisch lijkt het me wel goed te zitten...

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 dec 2024 11:41

Maar hoeveel aerodynamisch voordeel hebben wij gewone hobby-fietsers bij 30km/u? En dan vaak ook nog in de buik van een groepje?

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 596
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 09 dec 2024 12:45

Over buik gesproken: ik denk dat aan de buik van de hobby-fietser vaak meer aerodynamisch voordeel valt te behalen dan aan zijn/haar fiets... :mrgreen:

derxx
Forum-lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 dec 2024 13:01

RuudRuud schreef: 09 dec 2024 11:41 Maar hoeveel aerodynamisch voordeel hebben wij gewone hobby-fietsers bij 30km/u? En dan vaak ook nog in de buik van een groepje?
Hoogstens met wind tegen dan :)
Afbeelding

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 13:11

RuudRuud schreef: 09 dec 2024 11:41 Maar hoeveel aerodynamisch voordeel hebben wij gewone hobby-fietsers bij 30km/u? En dan vaak ook nog in de buik van een groepje?
Ja, als we het nut voor de gemiddelde wielertoerist van een fiets van 15 kE die licht en aero is weer opnieuw gaan bediscussiëren, dan bedank ik vrij snel..... Natuurlijk is dit voor de gemiddelde 'wij' totale onzin. Maar dat betekent niet dat er geen markt voor is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13888
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2024 13:35

Mooie fiets. En kruising tussen drie merken.
Maar iig wat anders! Zou hem zo kopen, maar ik heb net een nieuwe.

Maargoed in de conservatieve fietswereld zal het wel niet echt gewaardeerd worden.

Als het stuurpen systeem hetzelfde is als bij een S5, dan is dat wel een goede techniek.
Je stuur staat altijd recht, lager druk/speling is perfect af te stellen. Een van de mooiere weinig overgenomen technieken.
De huidige standaard aero combo's zijn lastiger te vervangen dan het S5 systeem.

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 13:41

wasbeer2006 schreef: 09 dec 2024 13:35 Mooie fiets. En kruising tussen drie merken.
Maar iig wat anders! Zou hem zo kopen, maar ik heb net een nieuwe.

Maargoed in de conservatieve fietswereld zal het wel niet echt gewaardeerd worden.

Als het stuurpen systeem hetzelfde is als bij een S5, dan is dat wel een goede techniek.
Je stuur staat altijd recht, lager druk/speling is perfect af te stellen. Een van de mooiere weinig overgenomen technieken.
De huidige standaard aero combo's zijn lastiger te vervangen dan het S5 systeem.
Helaas blijven 2 Colnago-kenmerken ook wel behouden: 16 kE voor de versie met DA en dan weegt-ie nog steeds 7,45 kg... :shock:

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 09 dec 2024 15:05

Wat me wel opvalt is dat de zadelpen een serieuze hoek heeft. Hoe hoger je gaat zitten hoe verder achter het BB je zit, meer dan bij een gewone fiets lijkt mij. Ik ben benieuwd of je dat met een 0 offset wel haalt. Ik vermoed dat dit voor de pro's geen probleem zal zijn maar nonkel jef kan maar beter goed communiceren met zijn bikefitter vooraleer hij 15K dokt bij de FM.
Uno-X Mobility or bust!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40341
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2024 15:10

kxlight schreef: 09 dec 2024 10:23 Wat n gedrocht die colnago, maar ja we weten 1 ding... het is een supersnelle fiets... dat zal 2025 ons wel duidelijk maken.
Niets aan toe te voegen. Dit lijkt qua lelijkheid de Derosa Tango naar de kroon te kunnen steken.
Less is bore

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 dec 2024 15:13

gede schreef: 09 dec 2024 13:41
wasbeer2006 schreef: 09 dec 2024 13:35 Mooie fiets. En kruising tussen drie merken.
Maar iig wat anders! Zou hem zo kopen, maar ik heb net een nieuwe.

Maargoed in de conservatieve fietswereld zal het wel niet echt gewaardeerd worden.

Als het stuurpen systeem hetzelfde is als bij een S5, dan is dat wel een goede techniek.
Je stuur staat altijd recht, lager druk/speling is perfect af te stellen. Een van de mooiere weinig overgenomen technieken.
De huidige standaard aero combo's zijn lastiger te vervangen dan het S5 systeem.
Helaas blijven 2 Colnago-kenmerken ook wel behouden: 16 kE voor de versie met DA en dan weegt-ie nog steeds 7,45 kg... :shock:
Beter duur dan niet te koop, waarom moet die prijs steeds benoemd worden alsof het belachelijk is? Wordt een fiets van EUR 15.000 verkocht? Ja, dus is het de prijs waard voor de doelgroep. Pas als fabrikanten met die categorie fietsen blijven zitten is het te duur.

En daarnaast maakt gewicht natuurlijk in verhouding weinig uit bij een aero-fiets. Misschien helpt een beetje massa traagheid zelfs wel in het behouden van snelheid. :like:

Plaats reactie