Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Colnago

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40348
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2024 15:26

Tuurlijk zijn dingen gewoon te duur. Feit dat er gekken zijn die een hoger bedrag uitgeven aan een fiets dan dat de losse onderdelen + arbeidsloon kosten wil niet zeggen dat we het dan maar normaal moeten vinden.
Less is bore

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 15:57

RuudRuud schreef: 09 dec 2024 15:13

Beter duur dan niet te koop, waarom moet die prijs steeds benoemd worden alsof het belachelijk is? Wordt een fiets van EUR 15.000 verkocht? Ja, dus is het de prijs waard voor de doelgroep. Pas als fabrikanten met die categorie fietsen blijven zitten is het te duur.

En daarnaast maakt gewicht natuurlijk in verhouding weinig uit bij een aero-fiets. Misschien helpt een beetje massa traagheid zelfs wel in het behouden van snelheid. :like:
Ik heb niets tegen té dure dingen hoor, alleen zal dat betekenen dat de doelgroep voor deze fiets waanzinnig beperkt zal zijn. Je zal volgend jaar eerder 10 Aeroads gezien hebben dan 1 Y4RS.

En wat het gewicht betreft, probeer je nu iets dat krom is recht te praten. :-).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13890
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2024 16:04

Dit zijn advies prijzen op top modellen krijg je echt wel ergens 20% of meer. Dat plaatst het al in ander perspectief.
Met samenbouwen pak je alle aanbiedingen en alles bij de goedkoopste aanbieder.

Of de zadelbuis een kleinere hoek heeft is lastig te zien vanaf de foto.

Gewicht wordt enorm overschat. Daarnaast moet ik de eerste aerobike uit de doos nog vinden die veel lichter is.
Het gros wat je buiten ziet rijden is allemaal tegen de 8 kilo of erover.

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 16:35

wasbeer2006 schreef: 09 dec 2024 16:04 Dit zijn advies prijzen op top modellen krijg je echt wel ergens 20% of meer. Dat plaatst het al in ander perspectief.
Met samenbouwen pak je alle aanbiedingen en alles bij de goedkoopste aanbieder.

Of de zadelbuis een kleinere hoek heeft is lastig te zien vanaf de foto.

Gewicht wordt enorm overschat. Daarnaast moet ik de eerste aerobike uit de doos nog vinden die veel lichter is.
Het gros wat je buiten ziet rijden is allemaal tegen de 8 kilo of erover.
Ik denk niet dat Colnago de gewoonte heeft om met stevige kortingen te werken, ook niet bij de dealer.

Gewicht wordt niet onderschat, maar is van cruciaal belang... Daarom dat ze zelf ook wel door hebben dat dit een fiets is voor 'specifiek terrein', waarmee ze bedoelen: Pogacar zal de V4Rs wel blijven nemen als de weg wat oploopt.

En lichter? De BMC Teammachine R01 en de Canyon Aeroad zijn volgens mij allebei rond de 7 kilo in DA uitvoering... Als je dan met een aeromodel komt aan 7,5 kilo aan de topprijs, dan is dat toch niet om blij van te worden. (En die 7,45 kilo was overigens de specifieke fiets van Pogacar die besproken werd, mogelijk is dat al met carbon voorblad en dergelijke).

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 dec 2024 19:06

gede schreef: 09 dec 2024 15:57
RuudRuud schreef: 09 dec 2024 15:13

Beter duur dan niet te koop, waarom moet die prijs steeds benoemd worden alsof het belachelijk is? Wordt een fiets van EUR 15.000 verkocht? Ja, dus is het de prijs waard voor de doelgroep. Pas als fabrikanten met die categorie fietsen blijven zitten is het te duur.

En daarnaast maakt gewicht natuurlijk in verhouding weinig uit bij een aero-fiets. Misschien helpt een beetje massa traagheid zelfs wel in het behouden van snelheid. :like:
Ik heb niets tegen té dure dingen hoor, alleen zal dat betekenen dat de doelgroep voor deze fiets waanzinnig beperkt zal zijn. Je zal volgend jaar eerder 10 Aeroads gezien hebben dan 1 Y4RS.
Dat zul je sowieso zien. Zeker met deze specifieke styling.


En wat het gewicht betreft, probeer je nu iets dat krom is recht te praten. :-).
Nee hoor, ik ben er zeker van 7,1 of 7,5kg niet uitmaakt voor een aero-fiets maar kan zo snel niet 1 duidelijke bron vinden. Dus zet het als een half feit neer en niet als voldongen feit. ;)

Feit is dat het verschil in gewicht waar we het over hebben maar een heel klein percentage is van het totaal. Laten we zeggen, 1 gevulde bidon. Zie jij renners ooit op het vlakke rijden zonder bidon? Die gooien ze alleen weg bergop en dan kan ik het begrijpen. Dan telt elke watt.

Als die paar honderd gram ingezet zijn zodat de aërodynamische winst groter is dan het verlies door het extra gewicht is het winst. Anders zou de hele professionele wielerwereld wel met lage wielen rijden. En dat doen ze alleen in specifieke omstandigheden.

Maar ik weet niet waar/waarom de totale fiets 5% zwaarder is dan een Aeroad. Dus kan er niet dieper op ingaan.

En voor wat betreft de prijs in de algemene discussie; als de gemiddelde koper van zo'n fiets een paar uur kwijt is aan onderdelen bij elkaar sprokkelen en bij een LBS afgeven is het prijsverschil alweer verloren. Komt nog bij dat heel veel mensen geen zin hebben om daar mee bezig te zijn. Helemaal niet in het geval dat er iets kapot gaat.

Je koopt gewoon gemak met een complete fiets. En dat mag wat kosten.

Er zijn maar weinig gekken in de totale wielerpopulatie zoals wij die alles zelf willen doen en uitzoeken.

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 19:11

Als je 10 kE of meer (hier zelfs 16 kE) stuk slaat op een fiets, dan is het gewicht absoluut van groot belang, laten we daar maar niet flauw over doen. En als de concurrentie aero modellen maakt aan 7 kg en jij zit aan 7,5 kg, dan scoor je toch minpunten op dat vlak. Ik wed dat menig reviewer daarop zal wijzen.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4388
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 dec 2024 19:15

Het gewicht os ook het enige dat je eenvoudig kunt meten. De meeste andere zaken zijn lastiger meetbaar of subjectief.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16519
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 dec 2024 20:04

gede schreef: 09 dec 2024 16:35

Ik denk niet dat Colnago de gewoonte heeft om met stevige kortingen te werken, ook niet bij de dealer.
Misschien toch iets beter je huiswerk maken. :)
Of je moest 20% niet zo stevig vinden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 21:19

Lcsmet schreef: 09 dec 2024 20:04
gede schreef: 09 dec 2024 16:35

Ik denk niet dat Colnago de gewoonte heeft om met stevige kortingen te werken, ook niet bij de dealer.
Misschien toch iets beter je huiswerk maken. :)
Of je moest 20% niet zo stevig vinden.
Ik geloof niet dat je de Y4rs de komende tijd gaat vinden aan -20%. Prove me wrong.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40348
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2024 21:47

Denk ik ook niet. Alleen overjarig materiaal gaat voor aardige kortingen weg.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16959
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2024 22:42

Als niemand het koopt, wordt het vanzelf overjarig.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 dec 2024 22:59

Hier gaan er erg weinig van verkocht worden, dat lijkt me duidelijk. Anderzijds maakt Colnago die topmodellen op bestelling, dus buiten wat uitzonderlijke showroommodellen zal er weinig overjaars te scoren zijn.

Plaats reactie