Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42
Wellicht rijd je te snel waardoor je harder moet remmen?
Ik geef het toe, ik ben meer een mooi weer fietser maar heb desondanks de 18.000km aangetikt dit weekend. Maar (schijf)remblokken heb ik dit jaar amper vervangen. Weg en cross/gravelfiets met schijven, oude winter wegfiets met velgremmen. Die laatste hebben het meest te lijden den ik.
Ik geef het toe, ik ben meer een mooi weer fietser maar heb desondanks de 18.000km aangetikt dit weekend. Maar (schijf)remblokken heb ik dit jaar amper vervangen. Weg en cross/gravelfiets met schijven, oude winter wegfiets met velgremmen. Die laatste hebben het meest te lijden den ik.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Los dat ik zwaar voor inremmen ben en het je gewoon makkelijk 30% aan remkracht kan schelen, heeft het in dit weer in de polder weinig zin om het te doen.
Als je er 700km mee rijd heb je ook wel veel geremt en waarschijnlijk veel iemand voor je gehad.
Mijn record is 90km met een stel nieuwe magura HS33 blokken, dat was in limburg met nat mergel.
Als je er 700km mee rijd heb je ook wel veel geremt en waarschijnlijk veel iemand voor je gehad.
Mijn record is 90km met een stel nieuwe magura HS33 blokken, dat was in limburg met nat mergel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou dat niet of je moet hem meer dan 500 graden maken oid.
Ik zou alleen branden als je merkt dat je een probleem hebt.
Maar heb je bv al 1000km met je blokken gereden in een natte, vette polder worden ze nooit meer goed.
Gewoon in april/mei of als je de bergen of heuvels in gaat een nieuwe set erin.
Probleem in NL is juist dat ze niet warm worden, warmte is de vriend van de schijfrem, niet de vijand.
Ik zou alleen branden als je merkt dat je een probleem hebt.
Maar heb je bv al 1000km met je blokken gereden in een natte, vette polder worden ze nooit meer goed.
Gewoon in april/mei of als je de bergen of heuvels in gaat een nieuwe set erin.
Probleem in NL is juist dat ze niet warm worden, warmte is de vriend van de schijfrem, niet de vijand.
Het is van afgelopen weekend vooral kwestie van heel rotzooi op wegen icm motregen.
Vooral zondag rond/over smalle bosfietspaadjes rond de Veluwe hoorde ik hele middag zooi langs remblokken knarsen.
En ja je remt met dit weer wel meer voor bochten maar dat is het niet direct.
Woon-werk ritten in het donker rem je (ik iig) wel veel meer omdat iedereen minder oplet/je verblind wordt door regendruppels etc.
Vooral zondag rond/over smalle bosfietspaadjes rond de Veluwe hoorde ik hele middag zooi langs remblokken knarsen.
En ja je remt met dit weer wel meer voor bochten maar dat is het niet direct.
Woon-werk ritten in het donker rem je (ik iig) wel veel meer omdat iedereen minder oplet/je verblind wordt door regendruppels etc.
Ik laat me niet meer uit over het nut van inremmenwasbeer2006 schreef: ↑17 dec 2024 08:38 Los dat ik zwaar voor inremmen ben en het je gewoon makkelijk 30% aan remkracht kan schelen, heeft het in dit weer in de polder weinig zin om het te doen.
Als je er 700km mee rijd heb je ook wel veel geremt en waarschijnlijk veel iemand voor je gehad.
Mijn record is 90km met een stel nieuwe magura HS33 blokken, dat was in limburg met nat mergel.
Maar een setje resin blokjes is sowieso zo opgeremd met deze omstandigheden. Daarom altijd sintered. Ja, het maakt meer herrie, en ja, het remt minder als ze niet heet kunnen worden (wat zo'n beetje altijd is nu...) en ja, de modulatie is ook minder, maar je weet in ieder geval zeker dat je ze een week na aanschaf nog steeds kan gebruiken
(Oh, slijtage uitdrukken in km's heeft niet zo heel veel zin. Zolang je niet hoeft te remmen slijten die krengen immers ook niet )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?