Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Beste spatbord voor gravelbike met nokjes

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 09 dec 2024 21:04

Voor mijn gravelfiets, een Trek Checkpoint sl, zou ik graag een setje spatborden aanschaffen.

De spatborden moeten bij voorkeur aan de volgende voorwaarden voldoen:
- lang genoeg
- Bij voorkeur geschikt voor 45 mm banden, momenteel rijdt ik met 40mm maar in de toekomst kan dat zo maar 45mm worden. Weet overigens niet of dat uberhaupt gaat passen met spatborden.
- Ze blijven in principe heel de winter op de fiets, eenvoudige (de)montage is toch altijd een bonuspunt

Kanshebbers

Bontrager NCS 45
+ zeker geschikt voor trek
+ komen redelijk tot goed uit reviews
- niet goedkoop
- maar geschikt tot 40mm banden

SKS Bluemels 55
+ geschikt voor 45mm (denk ik)
+ goedkoop
- schijnbaar lastig om te monteren
- Kan niet goed vinden of ze geschikt zijn voor op een gravelbike.

Wie heeft ervaring met één van deze spatbordjes of een andere aanrader? Ik verneem graag wat de ervaringen zijn.

kappa-man
Forum-lid

kappa-man 09 dec 2024 21:15

Ik heb Sks bleumels op 2 fietsen zitten.

Eerste montage kost misschien even wat meer tijd (omdat je de ijzers even moet inkorten) maar daarna gaat het monteren en demonteren in een handomdraai.

Ik heb ze gemonteerd op mijn gravelbike en op mijn fietsvakantie fiets (gravelframe)
Opgeven is geen optie!

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 09 dec 2024 21:37

Hier ook Bluemels op de gravelfiets. 55mm is net aan breed genoeg voor 45mm banden. Je haalt ws niet de 10mm vrije ruimte die SKS eigenlijk voorschrijft, maar praktisch gezien is dat geen probleem.

Grote vraag is wel of 55mm Bluemels in je frame passen. In mijn frame passen 50mm banden en 55mm Bluemels maar net. Of net niet. Dat is afhankelijk van welke versie je hebt. De Basic zijn ronder dan sommige andere waardoor ze wat hoger in je vork en verder richting bottom bracket kunnen. Ook hebben deze bij de bottom bracket een versmalling wat ws nodig is om ze te kunnen monteren.

Ik heb ook geprobeerd een setje Bluemels Style te monteren. Deze hebben een veel platter profiel. In de voorvork (waar ik met 50mm banden nog zat ruimte heb) passen deze niet. Achter past het net aan, maar dan moet je wel een stukje wegknippen, -zagen of -dremelen t.p.v. het bottom bracket. Gezien het materiaal is dat geen duurzame oplossing.

Ander verschil tussen de Basic en andere Bluemels is de bevestiging van de stangetjes tussen spatbord en frame. Bij de Basic zit die bevestiging bij het spatbord en kort je ze ook daar in. Dat maakt montage gemakkelijk, ook omdat je eerst kunt proberen met niet ingekorte stangetjes. De stangetjes van de Style lopen door aan de binnenkant van het spatbord (minder ruimte dus) en moet je inkorten bij de bevestiging op het frame. Dat is een stukje lastiger dan de andere. Ik denk wel dat de meeste mensen deze bevestiging mooier zullen vinden. Ik vind spatborden sowieso niet fraai dus die laatste 10% fraaiheid boeit me dan ook niet.

pino
Forum-lid HC

pino 09 dec 2024 22:02

Ik heb ook een (ouder model) Checkpoint. Ik heb de dikste banden gemonteerd die er volgens mij in passen. Dan passen er zeker geen spatborden meer bij.
Om spatborden (van Trek/Bontrager) te monteren zal ik minder brede banden moeten monteren. Zo werkt het waarschijnlijk bij de meeste frames/fietsen.
Niet zijken maar reiden !

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 09 dec 2024 22:35

Laatst dezelfde zoektocht ondernomen. Die sks bleumels waren een goede kanshebber, maar vind ze vrij duur voor wat het is.
Cube Acid is op de foto vergelijkbaar maar ongeveer €20 voordeliger https://www.12gobiking.nl/acid-45-2-0-2 ... tbordenset

Vrij eenvoudig te monteren, zit prima zonder klapperen, houdt de fiets best goed schoon. Blij mee!
Dogma F

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 09 dec 2024 23:09

€35? Voor datzelfde geldt koop je toch ook een setje Bluemels? Niet dat dat persė beter of slechter is, maar een prijsverschil van €20 zie ik niet. Ms als je alleen naar adviesprijzen kijkt?

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 10 dec 2024 06:53

SKS Bleumels is betrouwbaar. 1e montage duurt idd wat, zeker als je niet gewend bent deze spatborden te monteren. Daarna kun je ze gewoon aan elkaar laten, van de fiets schroeven en wegzetten voor de zomer (alhoewel de kans er is dat je ze zo handig vindt dat je ze ook in de zomer laat zitten).
Voor de montage een paar tips:
Haal een Dremel kopie met wat mini slijpschijven (niet gebruiken met kinderen of huisdieren in de buurt).
Hiermee kun je makkelijk de stangetjes doorslijpen. Deze niet doorknippen, dat geeft een slecht resultaat. IJzerzaag duurt een eeuwigheid en is ook minder mooi.
De bevestiging aan de voorvork moet je inderdaad inkorten, en voor bredere banden het bevestigingsgat verder naar beneden verlengen.
Voor optimale zit, kun je het voorspatbord met een föhn verwarmen zodat je het beter naar de vorm van de binnenkant van je vork kunt moddeleren.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 10 dec 2024 08:10

klaastuin schreef: 09 dec 2024 23:09 €35? Voor datzelfde geldt koop je toch ook een setje Bluemels? Niet dat dat persė beter of slechter is, maar een prijsverschil van €20 zie ik niet. Ms als je alleen naar adviesprijzen kijkt?
https://www.mantel.com/sks-bluemels-str ... ec[]=21076
Dit setje Bleumels Stripes is bijna €50, en dat vond ik toch een flink prijsverschil. Bleumels style is een stuk voordeliger, maar die montage zag ik niet zitten op mijn fiets.
Dogma F

abdr
Forum-lid

abdr 10 dec 2024 08:28

Die SKS Bluemels hebben voor een gravelbike 2 grote nadelen: het is een vrij gesloten spatbord dat goed rond de band past maar ook snel vol modder loopt. En het materiaal van het spatbord zelf is zo zwak dat als je een tak meepakt heel het spatbord in de soep draait. Ik heb zo twee sets vernield. Ik rij nu met Curana spatborden, die zijn steviger en hebben een meer open vorm waar je snel modder tussen uit krijgt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 10 dec 2024 10:55

sks speedrocker xl Canyon Grizl zitren perfect.Filmpje bekijken ivm montage raad ik wel aan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 10 dec 2024 15:27

Ik sluit mij aan bij abdr: Bluemels. Maar ook ik heb 2 setjes in de prak gereden door een tak.
Honjo of Velo Orange gaat mij net te ver, maar de setjes SKS doen het verder prima.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 10 dec 2024 15:43

T.a.v. takken in de wielen vraag ik me af wat er kapot gaat als je spatbord niet kapot gaat. Dat is ws meer au en/of kostbaar.
SKS hebben overigens (iig voor) een bevestiging die los springt als je een tak in je wiel krijgt. Ik heb al eens mogen ervaren dat dat werkt.

@Ramon73: ja, er zijn wel dure setjes Bluemels te vinden, maar voor €35 heb je de Basics die ik aan zou raden. Makkelijk te monteren en meeste ruimte.

Plaats reactie