Levensduur fietszadel
De enige reden dat ik al zadels verving, is omdat er een scheur in kwam, maar da's door te vallen of de fiets die tegen een muur stond en wat schuurde.
Gelukkig koop ik geen dure zadels.
Op al m'n fietsen nu een Aliexpress zadel van 15 euro. Nog nooit zo'n comfortabel zadel gehad.
Gelukkig koop ik geen dure zadels.
Op al m'n fietsen nu een Aliexpress zadel van 15 euro. Nog nooit zo'n comfortabel zadel gehad.
-
- Forum-lid
Zolang je schaal niet gebroken is of te ver doorzakt en je geen klachten hebt, dan gewoon dat zadel blijven gebruiken.
Eerlijkgezegd denk ik dat brooks wat langer meegaat dan een ultralicht zadeltje. De constructie is compleet anders. Ik rijdt met regal carbon op de crosser, en brooks c17 op woon-werk en racefiets. Die brooks voelen (bij meer km) echt meer solide aan dan de carbon regal bijvoorbeeld.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Hier is toch geen eenduidig antwoord op te geven. Zoveel mensen, zoveel zadels, zo verschillend gebruik.
Brooks.., hebben we het dan over de candium? Of de leren zadels die je veelal bij toerfietsen/vakantiefietsen zit? --> dat leer kan heel lang mee gaan, mits goed onderhouden.
Gewoon race zadel, hard of zacht zadel.., een zadel met padding zal op een zeker moment minder goed ondersteunen of minder goed zijn in het zacht zijn.
Kilometers fietsen is 1 ding.., vocht/regen zal ook meespelen. En dan dus tijdsduur (uitdrogen), voor bepaalde materialen wellicht een item.
En dan natuurlijk nog gewicht van de rijder, positie op het zadel en op de fiets in geheel.
Brooks.., hebben we het dan over de candium? Of de leren zadels die je veelal bij toerfietsen/vakantiefietsen zit? --> dat leer kan heel lang mee gaan, mits goed onderhouden.
Gewoon race zadel, hard of zacht zadel.., een zadel met padding zal op een zeker moment minder goed ondersteunen of minder goed zijn in het zacht zijn.
Kilometers fietsen is 1 ding.., vocht/regen zal ook meespelen. En dan dus tijdsduur (uitdrogen), voor bepaalde materialen wellicht een item.
En dan natuurlijk nog gewicht van de rijder, positie op het zadel en op de fiets in geheel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ben met dik 56.000 km nu aan mijn derde of vierde Sella Italia SLS Monolink zadel bezig. De bovenkanten van deze op zich heerlijke zadels hebben nooit veel slijtage vertoont, maar die krankjorumme plastic monolink (dus met 1 centrale rail i.p.v. de gebruikelijke 2) breekt na pakweg 12 à 15.000 km. Het goede nieuws is dat die Monolinks niet meer geleverd worden. Het slechte dat, als het huidige exemplaar het ook begeeft, ik niet alleen een nieuw zadel, maar ook een nieuwe zadelpen nodig heb.
Heb ik weer
Heb ik weer
Bij Fuduurum betaal je altijd teveel.
Ik heb het over de cambium. Die andere leren apparaten daar kun je levenslang mee doen, mits onderhouden. Maar de cambiums gaan lang mee.MarkVeenstra schreef: ↑16 dec 2024 12:21
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
In mijn ervaring kan je niet iets algemeens zeggen over de levensduur.
Ik heb een Fizik Arione gehad die na ongeveer 57000 km overleden is. Een paar Specialized Toupé's die heel vlug aan hun einde kwamen, bij wijze van spreken terwijl je ernaar keek. Enige decennia geleden reed ik net als vele anderen op een rolls zadel. Die leek wel het eeuwige leven te hebben.
Nu rij ik op mijn zomer en winterfiets op Fizik Antares. Die op mijn zomerfiets doet al weer zo'n 35000 km uitstekend zijn werk.
Ik heb een Fizik Arione gehad die na ongeveer 57000 km overleden is. Een paar Specialized Toupé's die heel vlug aan hun einde kwamen, bij wijze van spreken terwijl je ernaar keek. Enige decennia geleden reed ik net als vele anderen op een rolls zadel. Die leek wel het eeuwige leven te hebben.
Nu rij ik op mijn zomer en winterfiets op Fizik Antares. Die op mijn zomerfiets doet al weer zo'n 35000 km uitstekend zijn werk.
Van Berk weet ik dat je het zadeldek kunt laten vervangen (terugsturen naar Berk, 50$ afrekenen en je krijgt 'm weer terug). Weet iemand of zoiets ook kan met een Power van Specialized? Mijn Power Elaston heeft na ongeveer 35k km een heel kale neus, zou fijn zijn als je die gewoon opnieuw kunt laten bekleden!