Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 16 dec 2024 18:03

Sporten is ook ongezond.
Wat mij betreft moeten we eens stoppen met die betutteling.
Prima dat ze aangeven dat iets niet goed is maar laten we zelf de verantwoordelijkheid nemen voor onszelf.
Maar daar zal onder andere de moedermaffia wel anders over denken.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 16 dec 2024 18:20

Jans schreef: 16 dec 2024 17:37 Het wordt niet alleen in verband gebracht met misbruik, maar ook met gezondheid. Waarschijnlijk terecht.
Er zijn toch studies genoeg die aangeven dat een paar alcoholische drankjes een positief effect hebben op de gezondheid.

pino
Forum-lid HC

pino 16 dec 2024 18:21

De fixatie op wijn en bier in verschillende fietspodcasts ben ik geen fan van. Misschien is het compensatiegdrag?
Niet zijken maar reiden !

pino
Forum-lid HC

pino 16 dec 2024 18:23

scottwilko schreef: 16 dec 2024 18:20
Jans schreef: 16 dec 2024 17:37 Het wordt niet alleen in verband gebracht met misbruik, maar ook met gezondheid. Waarschijnlijk terecht.
Er zijn toch studies genoeg die aangeven dat een paar alcoholische drankjes een positief effect hebben op de gezondheid.
Das war einmal.
Alleen dat een niet overmatig gebruik vaak samengaat met een regelmatige gezonde leefstijl. Maar in elke leefstijl is minderen in alcohol goed.
Niet zijken maar reiden !

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 16 dec 2024 21:48

scottwilko schreef: 16 dec 2024 18:20
Nee, dat klopte niet. Daarom is het juist goed dat er aandacht voor is. Alcohol is gif, ook in kleine hoeveelheden. Prima als je het drinkt, ik drink het ook graag. Maar het is ongezond en smoesjes zijn misplaatst.

Het betreffende onderzoek werd niet in gecorrigeerd op andere eigenschappen. Mensen die iedere dag een glas wijn drinken zijn vaak van een hogere sociale klasse; advocaten, notarissen, etcetera. Corrigeer je daarop, dan is er geen gezondheidsvoordeel.

Verder was er het verhaal dat in rode wijn gezonde stoffen zitten. Maar daar zit zo weinig van in, als dat je excuus is, drink dan cranberriesap. Voor een glas cranberriesap heb je meerdere flessen wijn nodig voor dezelfde hoeveelheid van dat stofje.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2024 21:51

Ik vind cranberry sap zo smerig, doe mij dan maar een fijne fles wijn ;-)

Maar ik dat betuttelende mag wel wat minder. Ik ben sowiso al lang voorstander voor iets meer zelfredzaamheid en gezond verstand.
Less is bore

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 dec 2024 22:08

daniel1975 schreef: 16 dec 2024 21:51 Ik vind cranberry sap zo smerig, doe mij dan maar een fijne fles wijn ;-)

Maar ik dat betuttelende mag wel wat minder. Ik ben sowiso al lang voorstander voor iets meer zelfredzaamheid en gezond verstand.
Was jij ook niet van de groep die vindt dat de overheid iets moet doen om overgewicht te verminderen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2024 22:29

Dat kun je met hele simpele dingen sturen zoals btw verlaging op gezonde voeding. Kan de consument nog steeds zelf kiezen.
Less is bore

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 dec 2024 23:06

Daar gaat het toch niet om, jij wilde dat de overheid zich bezig houdt met te zware mensen. Maar als het over jou gaat, plots geen inmenging van de overheid meer. Hett verbaast me niet.
Alleen BTW verlaging is wel heel makkelijk gedacht. Wortelen voor het hele gezin is al goedkoper dan frites. 10ct per kilo goedkoper en plots eten ze worteltjes?

rikkert
Forum-lid

rikkert 17 dec 2024 08:10

daniel1975 schreef: 16 dec 2024 21:51 Maar ik dat betuttelende mag wel wat minder. Ik ben sowiso al lang voorstander voor iets meer zelfredzaamheid en gezond verstand.
Ik triggerde op de commercial van kwf die aangeeft dat alcohol aangetoond effect heeft op 7 soorten kanker. Daar zijn onderzoeken naar gedaan en (ik ben geen wappie) ik ga ervan uit dat dat geen onzin/fake is.

Mensen moeten nog steeds eigen keuzes maken, maar feiten die uit dit soort onderzoeken komen als betutteling bestempelen vind ik vreemd. Het is informatie, en daar kan je iets mee doen (negeren is ook iets doen). Ik drink dus niet meer, mede getriggerd door mijn omgeving waar mensen die altijd behoorlijk gedronken (geen alcoholisten hoor) hebben, aan kanker overleden. Maar daar mag iedereen zijn keuze in maken.

Dit soort informatie geeft mensen een slecht gevoel als ze wel een drankje nemen. En dat voelt niet fijn en daarom gaan naar mijn idee mensen het als betutteling bestempelen. Maar ik houd het op informatie verstrekken.

En ik heb makkelijk lullen hoor. Wijn lustte ik al niet (echt goor), sterke drank al helemaal niet. En bier vond ik wel lekker maar die max 10 biertjes per jaar die ik dronk, ach, daar kan ik wel zonder. Dus de impact van helemaal niet drinken is voor vrijwel nul.
Laatst gewijzigd door rikkert op 17 dec 2024 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid

rikkert 17 dec 2024 08:11

Jans schreef: 16 dec 2024 23:06 Daar gaat het toch niet om, jij wilde dat de overheid zich bezig houdt met te zware mensen. Maar als het over jou gaat, plots geen inmenging van de overheid meer. Hett verbaast me niet.
Alleen BTW verlaging is wel heel makkelijk gedacht. Wortelen voor het hele gezin is al goedkoper dan frites. 10ct per kilo goedkoper en plots eten ze worteltjes?
Patat, Jans, het is patat :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

el_loco
Forum-lid

el_loco 17 dec 2024 09:16

Tja, de bandbreedte tussen wat sommige mensen betutteling vinden en gedegen voorlichting is nogal breed. Er wordt steeds meer bekend over de schadelijke gevolgen van alcohol op je gezondheid en veel mensen voelen zich daardoor aangesproken en proberen hun eigen gedrag goed te praten.
Ik kon hem in het verleden ook best flink raken, maar op een gegeven moment is de gein er ook wel af eigenlijk. Tegenwoordig drink ik eigenlijk alleen nog een biertje als we uit eten gaan. Dronken mensen zijn ook gewoon erg vervelend trouwens.

off topic
Patat inderdaad ;)

Plaats reactie