Veldrijden 2024 - 2025
Wie gisteren de cross in Namen gezien heeft en hier niet warm van wordt kan geen wielerliefhebber zijn. En eigenlijk is het al weken zo. Trouwens wie ooit zin heeft om naar de cross in Namen te gaan kijken, maak er een weekend van. Namen is een heel leuke stad met veel winkels en ook heel wat historische gebouwen.
Wat de afdalingen betreft, je kunt acrobaat zijn zoveel je wilt, als je in een diepe gleuf terecht komt ben je gezien. Hou er ook rekening mee dat tijdens de laatste rondes de vermoeidheid begint te spelen en er ook , zoals gisteren trouwens, risico's worden genomen. Het is op het randje.
En binnenkort Gavere wat ook een heel spectaculaire omloop is en superzwaar. En wat brengt Besancon ons?
Wat de afdalingen betreft, je kunt acrobaat zijn zoveel je wilt, als je in een diepe gleuf terecht komt ben je gezien. Hou er ook rekening mee dat tijdens de laatste rondes de vermoeidheid begint te spelen en er ook , zoals gisteren trouwens, risico's worden genomen. Het is op het randje.
En binnenkort Gavere wat ook een heel spectaculaire omloop is en superzwaar. En wat brengt Besancon ons?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Ik vermoed dat Wout en Mathieu Namen links laten liggen, en misschien ook Baal, juist omwille van die afdaling(en). Ze kunnen daar echt niet heel hun voorbereiding op het spel zetten.gede schreef: ↑16 dec 2024 10:44Welke crossers moesten dan wekelijks rijden op zo'n parcours als Namen?CALPE schreef: ↑16 dec 2024 09:57 Of het parcours in Namen op het randje af zat van het verantwoorde of toelaatbare?
Dit zou je eens aan de beroemd en beruchte ex-crossers moeten vragen voor
wie dit vaak wekelijkse kost was, met fietsen en banden die bijlange het
kwaliteitsniveau niet hadden zoals de huidige generatie die heeft.
Maar uiteindelijk zijn het de renners met de beste technische skills die zich op dergelijke
parcours onderscheiden van de rest en het 'gevaarlijke' zit bij het gebrek aan acrobatie
op de fiets bij sommige crossers.
En dat het hem enkel in de skills zit. Sorry, daar zal ik maar niet op ingaan.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Laten we het nou niet gaan overdrijven. Sommige parcoursen zijn technisch wat uitdagender dan de ander.
De gemiddelde (voorjaars)koers op de weg geeft overigens véél meer risico op zware blessures.
De gemiddelde (voorjaars)koers op de weg geeft overigens véél meer risico op zware blessures.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Sinds Mathieu fulltime wegrenner werd heeft hij Namen alsook Baal alvast niet gemeden
omwille van hun afdalingen......evenmin Zonhoven omwille met de tricky kuil.
Het argument van de voorbereiding op hun wegkoersen niet te willen hypothekeren?
Kan in zijn geval.....alvast de vuilbak in.
Namen reed hij minstens 3x en won deze ook. Baal reed hij minstens 4x en won deze ook,
alsook hij Baal '25 zal rijden en in Zonhoven reed hij minstens 2x, won deze en zal hij ook
deze winter rijden.
omwille van hun afdalingen......evenmin Zonhoven omwille met de tricky kuil.
Het argument van de voorbereiding op hun wegkoersen niet te willen hypothekeren?
Kan in zijn geval.....alvast de vuilbak in.
Namen reed hij minstens 3x en won deze ook. Baal reed hij minstens 4x en won deze ook,
alsook hij Baal '25 zal rijden en in Zonhoven reed hij minstens 2x, won deze en zal hij ook
deze winter rijden.
Toch ben ik het met Gede eens dat dit op het randje is. Redelijk wat tricky afdalingen met houten paaltjes als afzetting. Daar valt in ieder geval nog wat te winnen.
Zonhoven is toch anders. In training kun je daar 20x naar beneden gaan en 15x op je bek gaan, zonder noemenswaardig leed of schade aan de fiets. In racetempo kan het wat heftiger zijn, maar dat is een keuze.
Zo'n afdaling met relatief harde ondergrond, met laagje blubber, boomwortels en paaltjes aan de zijkant is altijd een risico.
Zonhoven is toch anders. In training kun je daar 20x naar beneden gaan en 15x op je bek gaan, zonder noemenswaardig leed of schade aan de fiets. In racetempo kan het wat heftiger zijn, maar dat is een keuze.
Zo'n afdaling met relatief harde ondergrond, met laagje blubber, boomwortels en paaltjes aan de zijkant is altijd een risico.
Campagnolo Ultra Dork
Ik ken maar 2 beruchte ex-crossers: Roland Liboton en Eric de Vlaeminckgede schreef: ↑16 dec 2024 10:44Welke crossers moesten dan wekelijks rijden op zo'n parcours als Namen?CALPE schreef: ↑16 dec 2024 09:57 Of het parcours in Namen op het randje af zat van het verantwoorde of toelaatbare?
Dit zou je eens aan de beroemd en beruchte ex-crossers moeten vragen voor
wie dit vaak wekelijkse kost was, met fietsen en banden die bijlange het
kwaliteitsniveau niet hadden zoals de huidige generatie die heeft.
Maar uiteindelijk zijn het de renners met de beste technische skills die zich op dergelijke
parcours onderscheiden van de rest en het 'gevaarlijke' zit bij het gebrek aan acrobatie
op de fiets bij sommige crossers.
En dat het hem enkel in de skills zit. Sorry, daar zal ik maar niet op ingaan.
Maar die reden ook absoluut niet wekelijks op een Namen-parcours, hetgeen hier wel werd beweerd.galileo2 schreef: ↑16 dec 2024 13:23Ik ken maar 2 beruchte ex-crossers: Roland Liboton en Eric de Vlaeminckgede schreef: ↑16 dec 2024 10:44Welke crossers moesten dan wekelijks rijden op zo'n parcours als Namen?CALPE schreef: ↑16 dec 2024 09:57 Of het parcours in Namen op het randje af zat van het verantwoorde of toelaatbare?
Dit zou je eens aan de beroemd en beruchte ex-crossers moeten vragen voor
wie dit vaak wekelijkse kost was, met fietsen en banden die bijlange het
kwaliteitsniveau niet hadden zoals de huidige generatie die heeft.
Maar uiteindelijk zijn het de renners met de beste technische skills die zich op dergelijke
parcours onderscheiden van de rest en het 'gevaarlijke' zit bij het gebrek aan acrobatie
op de fiets bij sommige crossers.
En dat het hem enkel in de skills zit. Sorry, daar zal ik maar niet op ingaan.
Zoals hierboven aangegeven werd: Het gaat mij om al die bomen en paaltjes in de afdalingen. Je kan daar je rug breken, laten we daar maar niet flauw over doen. Het is vooral verbazend dat dat nog niet gebeurd is.
De cross in Namen gaat al 15 jaar door (nog niet zo heel lang maar toch) en er vallen daar niet meer slachtoffers dan elders. Ik kan me niet meteen ongevallen met grote gevolgen herinneren. Als je dat vergelijkt met wegklassiekers en rittenkoersen op de weg dan is de balans verrassend positief.
Nee, echt niet? Gisteren 2 profs einde seizoen. Is dat zowat het gemiddelde dan van elke cross? . Ik blijf erbij, voor mij is dit parcours echt op het randje.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Met wielrennen kun je maatregelen treffen rondom het parcours. Je kunt echter niet voorbijgaan aan het feit dat wanneer je met 200+ man over de openbare weg -afgesloten voor ander verkeer weliswaar- fietst, meer afhankelijk bent van andermans gedrag en kunde. Het fietsen in een peloton lijkt mij van invloed op het aantal ongelukken. Met veldrijden kun je veel gemakkelijker het parcours aanpakken/ gevaarlijke obstakels wegnemen en zouden de gevolgen daarvan ook directer zichtbaar zijn.
Anderzijds een mountainbikeparcours zit ook vol met veel gevaren als je niet de juiste vaardigheden hebt, stuurkunsten zijn met mtb'en en het veldrijden van groter belang dan bij het wielrennen.
Anderzijds een mountainbikeparcours zit ook vol met veel gevaren als je niet de juiste vaardigheden hebt, stuurkunsten zijn met mtb'en en het veldrijden van groter belang dan bij het wielrennen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1729
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Tsja, ook bij het mountainbiken hoeft er maar een klein plankje te ontbreken en je hebt een half jaar last van de rug.....ColumsbusMJ schreef: ↑17 dec 2024 07:24 Anderzijds een mountainbikeparcours zit ook vol met veel gevaren als je niet de juiste vaardigheden hebt, stuurkunsten zijn met mtb'en en het veldrijden van groter belang dan bij het wielrennen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.