Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Achillespees?

Sulla
Forum-lid

Sulla 05 dec 2024 11:27

Hoe zit het met fietsen en achillespees blessures.

Ik heb een vrij kwetsbare achillespees (door hockey en overgewicht), maar ik dacht altijd dat fietsen daarvoor altijd een prima activiteit was die nauwelijks risico oplevert voor de achillespees. En dat bij lichte klachten je gewoon prima kon gaan fietsen.

Maar ik had laatst een hockeywedstrijd en heb me (op tijd) laten wisselen vanwege een hele lichte irritatie in de achillespees. De ochtend daarna nauwelijks last, de rest van de week ook nauwelijks last. Maar het weekend erna, de ochtend na een redelijk fietstochtje (niet te lang, niet te zwaar, niet te hard) kon ik nauwelijks meer lopen.

Is fietsen toch niet zo'n goed idee met achillespees klachten?

marsman
Forum-lid

marsman 05 dec 2024 11:59

Ik denk het wel ja. Afstelling zadelhoogte en schoenplaatjes zijn denk ik de 2 belangrijkste zaken die je ff moet (laten) checken. Een blessure aan je achillespees kan een slepend issue zijn. Zelf ook aan de hand gehad afgelopen winter. Ik denk ook dat de kou ook niet echt meehelpt. Na het checken van de afstelling van je fiets zou ik wat langer rust nemen en dan nog eens proberen.

Heb je wel een getest of je beenlengteverschil hebt? Of scheefstand van je bekken? Ik heb heb het eerste en dat zorgt dat ik ook altijd een beetje een zeurende achillespees heb. Je kunt dat oplossen met een wigje onder je schoen, elke bikefitter zal dat checken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Sulla
Forum-lid

Sulla 05 dec 2024 20:07

Dank je,

Beenlengteverschil heb ik niet, maar door een oude knieblessure kan ik mijn knie niet volledig buigen en ook niet geheel strekken. In de praktijk levert dat wellicht wel lengte verschil op.

Over de schoenplaatjes heb ik idd ondertussen ook wat gevonden. Deze winter zal ik toch vooral op de gravelbike zitten en daar zitten van die dubbele/combi pedalen op. Zal dus even een tijdje zonder plaatjes gaan fietsen.

En binnenkort (zodra ze tijd hebben :x ) even overleggen met de fysio.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 dec 2024 20:45

Ik heb jarenlang achillespeesklachten gehad. Als je bij het fietsen je pees continu licht belast, dan gaat het niet over. Het wordt er niet erger van, maar het gaat niet over. Je kunt je zadel 1mm lager zetten, meer is niet nodig.
Sommige wielrenners gebruiken hun enkelgewricht tijdens de pedaalslag. Dan beweeg je het enkelgewricht naar beneden, zodat je hiel/hak elke keer naar beneden beweegt. Daarmee belast je je achilles tijdens elke pedaalslag een keer. En dat dan 90 á 100/min. Let daar eens op.

Check de lengte van je achillespezen eens op de volgende manier:
Ga rechtop staan en zak dan door de knieën en ga met je achterwerk naar beneden (zoals je doet wanneer je een zware kist van de grond wilt tillen). Wanneer komen je hakken van de grond?

Dat hockeyen was het slechte idee. Niet het fietsen.
hun fietsen.

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 05 dec 2024 23:07

Hoe verder je de schoonplaatjes naar achter schuift (richting de hak), hoe minder de enkel beweegt tijdens het trappen, en hoe minder de kuitspieren/achillespezen worden belast tijdens het fietsen. Sommigen zweren zelfs bij een 'midfoot' schoenplaatpositie. Als je grote aanpassingen doet moet je wel ook het zadel mee verstellen. Per 3mm naar achter het zadel 1 mm lager.
Gazelle Team TVM \'99

remkolvb
Forum-lid

Gebruikersavatar remkolvb 17 dec 2024 09:13

2 jaar geleden mijn achillespees afgescheurd bij het padellen. En ìk vind fietsen juist 1 vd sporten die ik nu eigenlijk nog zonder al te veel problemen kan doen. Hardlopen ben ik mee gestopt, en ook het paddelen doe ik nog maar incidenteel.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 19 dec 2024 12:31

6 maanden bij kine geweest voor zware ontsteking op achillespees.
Fietsen gaf tijdens die periode geen probleem.
Deed zelfs mijn oefeningen op de fiets (hiel wat lager laten zakken)

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 19 dec 2024 21:12

[
Deed zelfs mijn oefeningen op de fiets (hiel wat lager laten zakken)
[/quote]

Ja ik deed dat ook tijdens het fietsen, ik had dat ook opgemerkt bij Eddy Mercks die zijn hielen waren ook v er naar beneden gericht.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 dec 2024 23:15

Dat doe je best juist niet als je geblesseerd bent.
hun fietsen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 20 dec 2024 08:10

Sulla schreef: 05 dec 2024 20:07 Dank je,

Beenlengteverschil heb ik niet, maar door een oude knieblessure kan ik mijn knie niet volledig buigen en ook niet geheel strekken. In de praktijk levert dat wellicht wel lengte verschil op.

Over de schoenplaatjes heb ik idd ondertussen ook wat gevonden. Deze winter zal ik toch vooral op de gravelbike zitten en daar zitten van die dubbele/combi pedalen op. Zal dus even een tijdje zonder plaatjes gaan fietsen.

En binnenkort (zodra ze tijd hebben :x ) even overleggen met de fysio.
Ik zou het dan eens over die knie blessure in combinatie met je achillespees hebben. Grote kans dat daar een verband tussen zit en een goede fysiotherapeut zal daar iets mee kunnen.
Ik zou niet zelf gaan knutselen met afstellingen zonder aanwijzingen van dezelfde fysiotherapeut.

Plaats reactie