Tijdritfiets RVS of Stalen bouten?
Hoi,
Ik heb een Giant Trinity en wil daarbij de aerobar 2cm verhogen. Nu heb ik de benodigde spacers al, maar heb ik nog 4 inbusbouten nodig. Ik twijfel nu tussen M5x130 in RVS of Staal. De RVS is sterkte A4 70 en de Staal 12.9. (70 is 700 N/mm en 12.9 is 1290 N/mm).
De sterkte geloof ik wel, ben niet de zwaarste en voordat 4 van die bouten knappen is er wel een andere reden dat ik tegen het asfalt knal).
Het gaat mij met name om het stukje roestvrij of staal. Ik heb er sinds 2 jaar stalen bouten in met klasse 12.9 en die vertonen nu alleen een beetje oppervlakkige roestvorming in de inbus kop. Bij de draad etc is nagenoeg niets te zien.
Zou het niet voldoende zijn dat ik ze jaarlijks er even uitdraai om te kijken hoe ze ervoor staan en eventueel vervang? De fiets ziet geen pekel en nattigheid (behalve bij een wedstrijd met regen). De bouten zitten ook volledig ingepakt in spacers.
Prijsverschil is nogal fors:
RVS: https://www.rwproducts.nl/din-912-cilin ... -a4-m5x130
Staal: https://www.schroeven-express.nl/metale ... 1_eenheden
Plek waar de bouten komen (over de lengte geen paniek, er komt een brug tussen en misschien ook 2 ivm bidonhouder):
Ik heb een Giant Trinity en wil daarbij de aerobar 2cm verhogen. Nu heb ik de benodigde spacers al, maar heb ik nog 4 inbusbouten nodig. Ik twijfel nu tussen M5x130 in RVS of Staal. De RVS is sterkte A4 70 en de Staal 12.9. (70 is 700 N/mm en 12.9 is 1290 N/mm).
De sterkte geloof ik wel, ben niet de zwaarste en voordat 4 van die bouten knappen is er wel een andere reden dat ik tegen het asfalt knal).
Het gaat mij met name om het stukje roestvrij of staal. Ik heb er sinds 2 jaar stalen bouten in met klasse 12.9 en die vertonen nu alleen een beetje oppervlakkige roestvorming in de inbus kop. Bij de draad etc is nagenoeg niets te zien.
Zou het niet voldoende zijn dat ik ze jaarlijks er even uitdraai om te kijken hoe ze ervoor staan en eventueel vervang? De fiets ziet geen pekel en nattigheid (behalve bij een wedstrijd met regen). De bouten zitten ook volledig ingepakt in spacers.
Prijsverschil is nogal fors:
RVS: https://www.rwproducts.nl/din-912-cilin ... -a4-m5x130
Staal: https://www.schroeven-express.nl/metale ... 1_eenheden
Plek waar de bouten komen (over de lengte geen paniek, er komt een brug tussen en misschien ook 2 ivm bidonhouder):
Beter titanium nemen, lichter, sterker, galvanische corrosie minder waarschijnlijk. Wel iets duurder, €0,50 per boutje duurder.
https://bikehardest.de/products/m5-schr ... nd-muttern
https://bikehardest.de/products/m5-schr ... nd-muttern
Dogma F
Ik zie die niet in 130mm lengteRamon73 schreef: ↑20 dec 2024 13:08 Beter titanium nemen, lichter, sterker, galvanische corrosie minder waarschijnlijk. Wel iets duurder, €0,50 per boutje duurder.
https://bikehardest.de/products/m5-schr ... nd-muttern
Maar zou graag antwoord op de vraag willen ipv nog een alternatief.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4739
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Staal zal gegalvaniseerd zijn. Dat zou mijn keuze zijn in deze.
Er staat bij: ruw staalscottwilko schreef: ↑20 dec 2024 14:34 Staal zal gegalvaniseerd zijn. Dat zou mijn keuze zijn in deze.
Bedankt. Die 8.8 sterkte zijn sterk genoeg?scottwilko schreef: ↑20 dec 2024 14:34 Staal zal gegalvaniseerd zijn. Dat zou mijn keuze zijn in deze.
https://www.lagerkoning.nl/cilinderbout ... zinkt.html
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4739
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Bij een dergelijke constructie verwacht ik niet dat de sterkte van het staal het probleem kan zijn. Door de hefboom krachten zal wellicht eerder de basis in het stuur een probleem geven. Of wellicht toch een bout door voortdurende beweging en metaalmoeheid.
Ja je hebt gelijk. Het onderste deel van het stuur is van carbon en die zal eerder breken dan de bouten.scottwilko schreef: ↑20 dec 2024 20:36 Bij een dergelijke constructie verwacht ik niet dat de sterkte van het staal het probleem kan zijn. Door de hefboom krachten zal wellicht eerder de basis in het stuur een probleem geven. Of wellicht toch een bout door voortdurende beweging en metaalmoeheid.
Nog 1 vraag, waarom zou jouw voorkeur uitgaan naar gegalvaniseerd ipv rvs?
Als het schroefdraad in het onderdeel zit en je dus niet met losse moeren werkt, zou ik zeker voor staal kiezen.
Dit omdat RVS schroefdraad kan gaan vreten. Dat is een vervelende eigenschap.
https://www.fabory.com/nl/group/the_sei ... _fasteners
Dit omdat RVS schroefdraad kan gaan vreten. Dat is een vervelende eigenschap.
https://www.fabory.com/nl/group/the_sei ... _fasteners
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4739
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat EmPeHa zegt, plus het kosten plaatje.
Waarom kiezen voor een mindere en duurdere optie.
Titanium of Aluminium heeft nog een marginaal gewicht voordeel. Tussen RVS en gewoon staal is dat verwaarloosbaar.
Waarom kiezen voor een mindere en duurdere optie.
Titanium of Aluminium heeft nog een marginaal gewicht voordeel. Tussen RVS en gewoon staal is dat verwaarloosbaar.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13922
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Kan je niet gewoon een rubber dopje over de inbus doen.
Staal roest als een malle, heb ik ook last van daarom, tita, maar dat zul je in deze maten moeten laten maken.
Ik zou gewoon normaal staal doen.
Rvs hoort niet op een fiets thuis, dat is mijn mening, niet dat het niet kan. Maar het heeft eigenlijk geen voordelen.
Als het gaat roesten door zweet is rvs daar ook niet vrij van.
Staal roest als een malle, heb ik ook last van daarom, tita, maar dat zul je in deze maten moeten laten maken.
Ik zou gewoon normaal staal doen.
Rvs hoort niet op een fiets thuis, dat is mijn mening, niet dat het niet kan. Maar het heeft eigenlijk geen voordelen.
Als het gaat roesten door zweet is rvs daar ook niet vrij van.