Naar mijn ervaring doet een strand fiets niet onder voor een gravelracer.
Zelf heb ik veel met de Vittoria tattoo light gereden, op het strand op 0,7 bar, op de weg 3,5 bar en alles daar tussenin. De gravelracer die ik nu heb met 45mm gravelbanden is helemaal niets sneller dan de strand fiets die ik had. Wel minder veelzijdig.
Ik zou wel voor 29inch gaan waar een 2.4 band in past. Zelf zou ik de zithouding van een gravelracer willen hebben omdat die wat comfortabeler is.
Op het strand wil je zeker die 29x2.4 hebben.
Kruising tussen beachbike en gravelbike
Een aantal jaar geleden heb ik voor dezelfde keus gestaan en toen, na ook een Wikkit overwogen te hebben, voor een Storm Moana gegaan. Voornaamste reden was dat destijds het monteren van een 2x groep op een Wikkit niet mogelijk was. Die 2x groep wilde ik hebben, omdat ik hem ook gebruik om mee te kunnen bikepacken met volledige bepakking (tent, kookspullen, etc.). Hoewel het frame geen bevestigingspunten heeft, kan middels gebruik van een Robert Axle project as er wel een bagagerek (Tubus) op worden gemonteerd.
Wat betreft de rijeigenschappen, is het natuurlijk een strandfiets, dus hij wil erg graag rechtdoor. Echter, single tracks rijden gaat ook echt wel op dat ding en door de mogelijkheid van het monteren van brede banden kan je ook redelijk lomp rijden. Ik rijd zelf met Schwalbe G-One 2.35 op het strand en met Schwalbe Thunderbird 2.1 op al het andere. Voor een vakantie voornamelijk op de weg heb ik ook met 40mm gereden en dat gaat ook gewoon prima, het ziet er hoogstens een beetje vreemd uit.
Inmiddels ben ik verhuisd en ben ik aan het kijken naar een weg/gravel combi ipv een strand/gravel combi. Dus mocht de TS interesse hebben in een maat M Storm Moana met GRX afmontage....
Wat betreft de rijeigenschappen, is het natuurlijk een strandfiets, dus hij wil erg graag rechtdoor. Echter, single tracks rijden gaat ook echt wel op dat ding en door de mogelijkheid van het monteren van brede banden kan je ook redelijk lomp rijden. Ik rijd zelf met Schwalbe G-One 2.35 op het strand en met Schwalbe Thunderbird 2.1 op al het andere. Voor een vakantie voornamelijk op de weg heb ik ook met 40mm gereden en dat gaat ook gewoon prima, het ziet er hoogstens een beetje vreemd uit.
Inmiddels ben ik verhuisd en ben ik aan het kijken naar een weg/gravel combi ipv een strand/gravel combi. Dus mocht de TS interesse hebben in een maat M Storm Moana met GRX afmontage....