Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5009
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 dec 2024 22:27

EmPeHa schreef: 21 dec 2024 22:15
mao schreef: 21 dec 2024 20:50 Nee , dat is alles behalve logisch/terecht.
Als je in loondienst bent en je “krijgt “ een auto van de zaak dan heeft die auto (en de kosten aan de auto) jouw niets gekost.
Dat je dan een bijtelling moet betalen voor gebruik voor iets wat jouw niets kost daar kan ik in komen.
Als ondernemer mag je de auto eerst (zakelijk) aanschaffen en er vervolgens nog eens voor betalen, wat is daar logisch aan?
Als je hem zakelijk aanschaft, zal je de kosten ook wel ergens aftrekken van je inkomsten.
De meeste mensen in loondienst hebben geen auto van de zaak. Die moeten die zelf aanschaffen en alle kosten zelf betalen. Daar kan niks van worden afgetrokken bij de belasting. Met geluk krijg je een beetje reiskostenvergoeding. Hoe eerlijk is dat?
Jij denkt dat als de zaak de kosten betaald ( en eventueel gedeeltelijk afgetrokken kunnen worden ) het dan niets kost?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3232
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 dec 2024 22:32

Niets zal ik niet zeggen. Ik zie wel dat veel ondernemers links en rechts privé voordeeltjes pakken die voor mensen in loondienst onbereikbaar zijn. Ik snap wel dat ZZP-ers en mensen met een eenmanszaak dat onderscheid niet maken, maar helemaal eerlijk is het niet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40422
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2024 22:37

Ondernemers hebben aan de andere kant ook veel meer risico’s en verantwoordelijkheden dan de meeste mensen in loondienst.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5009
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 dec 2024 22:41

pino schreef: 21 dec 2024 22:23 Leaseauto is "gewoon" een deel van je arbeidsvoorwaarden. Wat aardig steekt is dat het in sommige deals mogelijk wordt om 400 km gratis te rijden om een shirtje ergens voor 10 euro minder te halen.
Dat is inderdaad bij een leaserijder een negatieve bijkomstigheid,
Aan de achterkant als je privé weinig rijdt is het een dure bijtelling, als je 4x per maand er alleen boodschappen mee doet kan je beter een taxi nemen.
Bij veel bedrijven mag je de kosten ( brandstof ) die je maakt in het buitenland tijdens je vakantie zelf betalen, die mag je overigens wel weer aftrekken van je bijtelling…maar dan nog.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16979
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 dec 2024 22:46

daniel1975 schreef: 21 dec 2024 22:37 Ondernemers hebben aan de andere kant ook veel meer risico’s en verantwoordelijkheden dan de meeste mensen in loondienst.
Dat wordt vaak aangedragen als argument om boven de wet te mogen staan.
Je bent ook als ondernemer niet verplicht je auto van de zaak privé te gebruiken. Doe je dat wel, dan staat dat gelijk vermogen aan je zaak onttrekken of jezelf loon uitkeren. Dan is het net zo min gek dat je belasting betaalt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16979
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 dec 2024 22:50

Bijtelling is inderdaad best duur. Als je het aantal kilometers kunt beperken en geen al te hoge eisen stelt aan de statusverhogende elementen en onnodige opties van je voertuig, hoef je met een eigen auto niet (veel) meer kwijt te zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 22 dec 2024 10:09

Eens; na jarenlang leaserijder te zijn geweest nu een eigen auto die me minder kost dan de lease-auto. Scheelt dat ik ook kan thuiswerken en veel w/w-verkeer met de fiets kan doen (tegen km-vergoeding). Dat ik mijn prive-km’s zelf betaal, is niet meer dan logisch.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13926
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 dec 2024 15:35

Het hangt als werknemer echt af van je regeling. Bij mijn huidige werkgever heb kan ik mijn volledige lease bedrag als salaris pakken en dan zelf regelen.
Maar het omslagpunt met een zelfde auto zit rond de 20 a 25k

Dat werkt zo, 1250 lease = 600 netto, bijtelling is ook 600 netto. Dat is 1200 euro per maand voor een auto.
Dat ga je privé net wel net niet redden met 20.000 kilomter. Uitgaande van een gelijke auto.

Als je niet je leasebedrag mag pakken als loon is het helemaal niet loonend het zelf te regelen, voor 600 rijd je geen auto 15k prive per jaar.

Als je zoals Mao een eigen bedrijf hebt, dan zou ik ook het gevoel hebben dubbel gepakt te worden.
Vaak ik prive met kilomter vergoeding dan intressanter.

Vroeger was het wat eerlijker toen kon je ook tot 3000km 10% betalen en tot 7000 15% oid.
Vroeger hadden we beide een lease auto en deden we er 1 vol in de bijtelling en de ander tot max 3000km.
De laatste jaren waren het er twee vol 22% dat voelde wel wat oneerlijk.
Om er dan een 3de auto bij te kopen zou nooit moeten lonen, waar zijn we dan mee bezig?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5009
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 dec 2024 16:54

Over mij geen zorgen hoor @wasbeer2006 ( gelukkig kan jij wel begrijpend lezen en er geen randzaken bij halen )ik geef gewoon aan dat het voor een ondernemer een rare regeling is.
Ik koop m’n auto’s privé heb je ook nooit gezeik er over.
Ps over rare regelingen gesproken.
Als je dus een 15jaar of ouder auto zakelijk koopt en er privé mee wilt rijden hoef je maar 35% van de dagwaarde als bijtelling te betalen.
Dat is dus weer de andere uiterste, je koopt iets voor 10k hoef je maar 3,5k bij je inkomen bij op te tellen en alle kosten zijn voor de zaak ( scheelt toch weer ).
Het zou zomaar kunnen dat ik daar de volgende keer gebruik van ga maken als ik over m’n (auto) verslaving heen ben.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40422
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 dec 2024 17:00

Bij ons zou dat wel het geval zijn. Ik rijd ca 30k/jr, dan kan ik met een mobiliteitsbudget niet uit de voeten.
Als ik geen fatsoenlijke auto meer. kan leasen die ook de caravan kan trekken ga ik zakelijk rijden zonder prive-km’s en komt er iets leuks bij, voor zover dat nog betaalbaar is.
Nieuwe prijslijst van Volvo: mijn V60 is 12k duurder geworden tov 4 jr geleden :dislike: :dislike:
Krijg je alleen paar pk extra voor en verder niks.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5009
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 dec 2024 17:52

Ho ho, er zitten dit jaar tegenwoordig €3500 aan extra veiligheidsmaatregelen in ;-)
Met de vriendelijke groeten uit Brussel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40422
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 dec 2024 17:55

Laat die lui on Brussel lekker op planeet Brussel blijven.
Maar daarnaast: alles wat per juli 2024 verplicht werd zit al op mijn V60 uit 2020. Dus zijn gewoon keiharde prijs verhogingen.
Less is bore

Plaats reactie