Jij denkt dat als de zaak de kosten betaald ( en eventueel gedeeltelijk afgetrokken kunnen worden ) het dan niets kost?EmPeHa schreef: ↑21 dec 2024 22:15Als je hem zakelijk aanschaft, zal je de kosten ook wel ergens aftrekken van je inkomsten.mao schreef: ↑21 dec 2024 20:50 Nee , dat is alles behalve logisch/terecht.
Als je in loondienst bent en je “krijgt “ een auto van de zaak dan heeft die auto (en de kosten aan de auto) jouw niets gekost.
Dat je dan een bijtelling moet betalen voor gebruik voor iets wat jouw niets kost daar kan ik in komen.
Als ondernemer mag je de auto eerst (zakelijk) aanschaffen en er vervolgens nog eens voor betalen, wat is daar logisch aan?
De meeste mensen in loondienst hebben geen auto van de zaak. Die moeten die zelf aanschaffen en alle kosten zelf betalen. Daar kan niks van worden afgetrokken bij de belasting. Met geluk krijg je een beetje reiskostenvergoeding. Hoe eerlijk is dat?
Het grote auto-topic
Niets zal ik niet zeggen. Ik zie wel dat veel ondernemers links en rechts privé voordeeltjes pakken die voor mensen in loondienst onbereikbaar zijn. Ik snap wel dat ZZP-ers en mensen met een eenmanszaak dat onderscheid niet maken, maar helemaal eerlijk is het niet.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40413
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ondernemers hebben aan de andere kant ook veel meer risico’s en verantwoordelijkheden dan de meeste mensen in loondienst.
Less is bore
Dat is inderdaad bij een leaserijder een negatieve bijkomstigheid,
Aan de achterkant als je privé weinig rijdt is het een dure bijtelling, als je 4x per maand er alleen boodschappen mee doet kan je beter een taxi nemen.
Bij veel bedrijven mag je de kosten ( brandstof ) die je maakt in het buitenland tijdens je vakantie zelf betalen, die mag je overigens wel weer aftrekken van je bijtelling…maar dan nog.
Dat wordt vaak aangedragen als argument om boven de wet te mogen staan.daniel1975 schreef: ↑21 dec 2024 22:37 Ondernemers hebben aan de andere kant ook veel meer risico’s en verantwoordelijkheden dan de meeste mensen in loondienst.
Je bent ook als ondernemer niet verplicht je auto van de zaak privé te gebruiken. Doe je dat wel, dan staat dat gelijk vermogen aan je zaak onttrekken of jezelf loon uitkeren. Dan is het net zo min gek dat je belasting betaalt.
Campagnolo Ultra Dork
Bijtelling is inderdaad best duur. Als je het aantal kilometers kunt beperken en geen al te hoge eisen stelt aan de statusverhogende elementen en onnodige opties van je voertuig, hoef je met een eigen auto niet (veel) meer kwijt te zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Eens; na jarenlang leaserijder te zijn geweest nu een eigen auto die me minder kost dan de lease-auto. Scheelt dat ik ook kan thuiswerken en veel w/w-verkeer met de fiets kan doen (tegen km-vergoeding). Dat ik mijn prive-km’s zelf betaal, is niet meer dan logisch.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent