Het grote auto-topic
Ook de werknemers bij Volvo willen een goede CAO - en de werknemers bij de importeur - transporteur - dealers enz. enz. Dus zo komt het dat je V60 weer stukken duurder is geworden.
Maar je kan toch ook gewoon een auto privé kopen, of is dat onmogelijk @daniël en de rest van de lease mannen.
Maar je kan toch ook gewoon een auto privé kopen, of is dat onmogelijk @daniël en de rest van de lease mannen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40486
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zeker mogelijk, maar zonde geld. Voor het geld van de bijtelling kan ik onmogelijk een vergelijkbare auto rijden.
Less is bore
Wat wordt er dan gezeurd door de lease rijders !? …daniel1975 schreef: ↑22 dec 2024 18:36 Zeker mogelijk, maar zonde geld. Voor het geld van de bijtelling kan ik onmogelijk een vergelijkbare auto rijden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Zeuren is een volkssport.rene schreef: ↑22 dec 2024 18:56Wat wordt er dan gezeurd door de lease rijders !? …daniel1975 schreef: ↑22 dec 2024 18:36 Zeker mogelijk, maar zonde geld. Voor het geld van de bijtelling kan ik onmogelijk een vergelijkbare auto rijden.
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40486
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als ik een realistische km-vergoeding zou krijgen voor een eigen auto ging ik gister nog naar de dealer. Zou er helemaal blij mee zijn.
Maar voor die 21ct kan geen mens fatsoenlijk rijden. Ik rij dik 20k km zakelijk, daar ga ik zelf niet aan bijdragen.
Maar voor die 21ct kan geen mens fatsoenlijk rijden. Ik rij dik 20k km zakelijk, daar ga ik zelf niet aan bijdragen.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Even uit een ander forum hier naartoe geplakt:
Wat verandert er volgend jaar voor fossiel, EV en Hybride rijders?
(Zelf gelukkig geen last van met mijn 2003 rammelbak )
Wat verandert er volgend jaar voor fossiel, EV en Hybride rijders?
(Zelf gelukkig geen last van met mijn 2003 rammelbak )
Sterkte mannen…Wegvallende subsidies, aangepaste CO2-tabellen en wegenbelasting voor elektrische auto’s: de auto is ook volgend jaar voor de schatkist van de Nederlandse overheid een belangrijke inkomstenbron. Dit gaat er volgend jaar veranderen.
Bpm fors omhoog
Bpm is de afkorting voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Je betaalt die bij aanschaf van een nieuwe auto of bij het importeren van een gebruikte auto. Ooit was de prijs van de auto de basis, maar tegenwoordig is de bpm geheel gebaseerd op de CO2-uitstoot. CO2 is een structureel onderdeel van de verbranding van benzine. Hoe zuiniger je auto, hoe minder CO2 hij uitstoot. Dit jaar zijn auto’s die 0 gram CO2 uitstoten nog vrijgesteld van bpm. Dat zijn volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof.
Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor geldt een starttarief van 440 euro. Daarboven geldt een bedrag per gram CO2 per kilometer, dat exponentieel oploopt in vijf schijven. Volgend jaar komt er een nieuwe vaste voet (starttarief) van 667 euro voor de bpm. Die geldt dan voor het eerst ook voor elektrische auto’s.
Voor benzine- en dieselauto’s loopt de bpm bovenop die 667 euro snel op. De gram-tabellen worden namelijk elk jaar aangepast aan de steeds zuiniger rijdende auto’s, maar in de praktijk is daar de rek wel uit. Zo zit een Kia Picanto van krap 23.000 euro tegenwoordig al op 4400 euro bpm, terwijl dat toch een kleine, zuinige auto is.
Nieuwe bpm-regels voor plug-in hybrides
Sinds de komst van de plug-in hybride auto worden we geconfronteerd met fictieve fabrieksopgaves van de CO2-emissie. Het daadwerkelijke verbruik van een plug-in hybride (PHEV) is immers volledig afhankelijk van de gebruiker. Hoe vaak staat zo’n auto aan de laadpaal en hoe vaak wordt er op benzine gereden? De CO2-uitstoot kan in theorie 0 zijn, als er alleen mee op stroom wordt gereden. Maar het kan net zo goed het tienvoudige van de theoretische waarde zijn, als er simpelweg nooit wordt opgeladen.
Alles is dus mogelijk, en juist dat maakt het vrijwel onmogelijk om tot een redelijke officiële CO2-uitstoot te komen voor zo’n Plug-in Hybrid Electric Vehicle. De huidige meting was behoorlijk arbitrair en leidde tot rare scores als 39 g CO2/km. De meting wordt nu aangepast en vanaf 1 januari gelden nieuwe regels. De ‘papieren’ uitstoot van een plug-in gaat daardoor fors omhoog, ook al verandert er niets aan de auto’s in kwestie.
Tot nu toe was er een aparte bpm-tabel voor plug-ins, juist omdat ze zo weinig uitstoot hadden. Doordat plug-in hybrides door strengere meetmethodes op papier een hogere CO2uitstoot krijgen, is de speciale tarieftabel niet meer nodig, zo is de gedachte.Het gevolg: plug-in hybrides worden straks mogelijk flink duurder. In 2027 wordt de meetmethode nóg strenger en ligt een fors hogere bpm voor PHEV’s op de loer. De nieuwe meetcyclus is zodanig ingewikkeld dat het nog niet te doen is om de exacte prijzen voor 2025 te voorspellen totdat we de nieuwe CO2-scores van de auto’s in kwestie kennen.
Ook wegenbelasting voor elektrische auto’s
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb), kortweg vaak wegenbelasting genoemd, is afhankelijk van het gewicht van de auto. En er zijn aparte categorieën voor benzine- en dieselauto’s. Elektrische auto’s (EV’s) waren tot nu toe vrijgesteld van de mrb, maar daar komt in 2025 verandering in. Wel geldt dan nog een korting van 75 procent, omdat (schonere) elektrische auto’s zwaarder zijn dan vergelijkbare modellen met een brandstofmotor.
Vervolgens zou de korting vanaf 2026 omlaag gaan naar 40 procent, maar het kabinet heeft dat op het laatste moment aangepast naar 25 procent omdat de korting de staatskas anders toch wel erg veel geld zou gaan kosten. Vanaf 2030 geldt ook voor elektrische auto’s het volledige tarief. Vanwege hun hoge gewicht ga je dan dus meer betalen voor je elektrische auto dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Voordeel fiscale bijtelling EV’s verdwijnt
Jarenlang was de bijtelling hét stuurmiddel van de fiscus om zakelijk rijdend Nederland in zuinige en schone auto’s te krijgen. 0 procent, 4 procent, 14, 22, 25 procent: we hebben het allemaal langs zien komen. Het werd uiteindelijk een complete warboel omdat de lage bijtelling vijf jaar aan het desbetreffende kenteken werd gekoppeld. Bij het selecteren van een bestaande auto uit de pool van je werkgever werd het voor menig leaserijder flink zoeken.
Maar inmiddels zijn de regels weer een stuk simpeler. Voor alle zakelijke auto’s die je meer dan 500 kilometer op jaarbasis privé rijdt, moet je 22 procent van de nieuwwaarde bij je salaris optellen. Daar betaal je vervolgens inkomstenbelasting over. Voor elektrische auto’s geldt er nog altijd een korting. Dit jaar mag je voor een EV nog 16 procent rekenen, volgend jaar wordt dat 17 procent. Maar opgelet: voor die nieuwwaarde geldt een maximum van 30.000 euro. Daarboven geldt het normale tarief van 22 procent.
In 2026 is het gedaan met de korting en moet je ook bij EV’s vooralsnog 22 procent gaan bijtellen over de hele aanschafwaarde. Voor auto’s op waterstof geldt dan hetzelfde percentage. Die profiteren in 2025 nog van 17 procent over de gehele aanschafwaarde.
Aankoopsubsidie EV houdt op te bestaan
De inmiddels welbekende Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) komt volgend jaar te vervallen. De nieuwe regering ziet er geen brood meer in om kopers van een nieuwe of gebruikte elektrische auto te belonen met subsidie. Bovendien is de subsidiepot voor nieuwe EV’s voor dit jaar al leeg. Voor elektrische occasions is er nog wel geld. Om precies te zijn kun je tot vrijdag 27 december om 12.00 uur nog 2000 euro subsidie aanvragen als je deze maand nog een gebruikte EV koopt.
Let op: regels kunnen nog iets veranderen
Voor de lente van 2025 staat een nieuwe ‘autobrief’ op het programma die het kabinet naar de Tweede Kamer stuurt. Hierin moet een langetermijnplan voor de autobelastingen komen tot en met minimaal 2030. Reken er maar op dat de autosector voor die tijd stevig zal lobbyen om kilometerheffing (in plaats van de bpm) weer op tafel te krijgen en in elk geval de mrb voor elektrische auto’s deels ongedaan te maken.
Bron: AD 14-12-2024
Afgelopen 4 jaar 25% inflatie opgeteld , we kunnen het niet meer hier over politiek hebben, maar daar moet je wel wezen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@daniel elke auto is veel duurder geworden. De V60 is nogsteeds relatief goedkoop.
Ik was even "bang" dat ik door een wissel nu een andere auto moest gaan rijden.
Een V60 is nog altijd een 8k goedkoper dan een BMW 3 serie in gelijke specs 68k tegen 76.
Goed voor mijn gevoel heb ik liever een BMW, maar hij is zeker niet beter of mooier.
Ik klaag ook niet als leaserijder, maar de manier waarop die auto wordt belast is wel extreem in NL.
De bijtelling is ook over de BPM en BTW, de lease maatschappij koop de auto met 8 tot 12% korting.
Je betaald vervolgens alle belastingen en dan de rijder ook nog. Het is meer de optelling dan dat het voor mij persoonlijk een nadeel is.
Ik vind mijn bijdrage niet zo raar.
Kilometer heffing klinkt leuk, maar dan worden wel gezinnen met 1 auto gepakt. Ik ga het dan wel wat beter verdelen over twee auto,s
Gooi dan de bra dstof omhoog, o nee dat kan niet dan kunnen we alle pompen in een straal van 50km van de grenzen gaan sluiten. We belasten een auto in ons land al 20 a 30% meer dan andere landen.
Ik was even "bang" dat ik door een wissel nu een andere auto moest gaan rijden.
Een V60 is nog altijd een 8k goedkoper dan een BMW 3 serie in gelijke specs 68k tegen 76.
Goed voor mijn gevoel heb ik liever een BMW, maar hij is zeker niet beter of mooier.
Ik klaag ook niet als leaserijder, maar de manier waarop die auto wordt belast is wel extreem in NL.
De bijtelling is ook over de BPM en BTW, de lease maatschappij koop de auto met 8 tot 12% korting.
Je betaald vervolgens alle belastingen en dan de rijder ook nog. Het is meer de optelling dan dat het voor mij persoonlijk een nadeel is.
Ik vind mijn bijdrage niet zo raar.
Kilometer heffing klinkt leuk, maar dan worden wel gezinnen met 1 auto gepakt. Ik ga het dan wel wat beter verdelen over twee auto,s
Gooi dan de bra dstof omhoog, o nee dat kan niet dan kunnen we alle pompen in een straal van 50km van de grenzen gaan sluiten. We belasten een auto in ons land al 20 a 30% meer dan andere landen.
€ 0,35 a € 0,40 realistisch zijn, het zou ook er voorzorgen dat er in de woonwijken minder auto’s staan.daniel1975 schreef: ↑22 dec 2024 19:06 Als ik een realistische km-vergoeding zou krijgen voor een eigen auto ging ik gister nog naar de dealer. Zou er helemaal blij mee zijn.
Maar voor die 21ct kan geen mens fatsoenlijk rijden. Ik rij dik 20k km zakelijk, daar ga ik zelf niet aan bijdragen.
Laatst gewijzigd door mao op 23 dec 2024 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40486
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Yep, dan ging ik gewoon prive rijden: zijn de zakelijke km’s gedekt en is de rest op eigen kosten. Prima om het zo te doen.
Maar ik denk dat ik gewoon een stapje terug ga doen volgend jaar. Heb ook geen zin in bijtelling op 58k. Dan net zo lief een aangeklede Cupra Leon station of een 308sw gtline. Niet mijn primaire keuze, maar met wat dat in 4jr bespaart kun je andere leuke dingen doen.
Maar ik denk dat ik gewoon een stapje terug ga doen volgend jaar. Heb ook geen zin in bijtelling op 58k. Dan net zo lief een aangeklede Cupra Leon station of een 308sw gtline. Niet mijn primaire keuze, maar met wat dat in 4jr bespaart kun je andere leuke dingen doen.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat klopt, zijn ook prima auto,s.
Scheelt je zo 200 a 300 netto in de maand, ik heb nog het voordeel dat ik door mijn mobiliteits budget dan ook geld terug krijg.
Bv een 30sw rijd ik voor 1000 euro per maand helemaal volgestopt, dan krijg ik 250 bruto en voor 20k minder bijtelling.
Dat gaat hard, dat is over vijf jaar in mijn geval bijna 20k.
Het probleem bij mij is als ik dan weer ga kiezen ik toch weer maximaal ga.... ik blijf auto,s net als fietsen wel heel leuk vinden.
Luxe problemen gelukkig.
Scheelt je zo 200 a 300 netto in de maand, ik heb nog het voordeel dat ik door mijn mobiliteits budget dan ook geld terug krijg.
Bv een 30sw rijd ik voor 1000 euro per maand helemaal volgestopt, dan krijg ik 250 bruto en voor 20k minder bijtelling.
Dat gaat hard, dat is over vijf jaar in mijn geval bijna 20k.
Het probleem bij mij is als ik dan weer ga kiezen ik toch weer maximaal ga.... ik blijf auto,s net als fietsen wel heel leuk vinden.
Luxe problemen gelukkig.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40486
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bij fietsen kwam het verstand ook met de jaren. Een 105 was onbespreekbaar, maar nu die mooier is qua kleur dan Ultegra draaien er hier gewoon 2 105di2 groepen hier.
Prio verschuift naar andere dingen. Vandaag met dochterlief naar Freek Vonk live geweest in het AFAS en volgende week dagje Naturalis, kan geen schakelgroep tegenop
Prio verschuift naar andere dingen. Vandaag met dochterlief naar Freek Vonk live geweest in het AFAS en volgende week dagje Naturalis, kan geen schakelgroep tegenop
Less is bore