Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

pino
Forum-lid HC

pino 23 dec 2024 15:16

Na 6 minuten is van der Poel nog steeds niet op kop!
Niet zijken maar reiden !

galileo2
Forum-lid

galileo2 23 dec 2024 15:32

JPAR schreef: 23 dec 2024 09:15 Ik vind het beide. Topsport en folklore. Waar val ik dan onder?

Ik vind de cross geweldig om te zien. Er zijn veel renners die aan elkaar gewaagd zijn en een paar die er met kop en schouders bovenuit steken. Dat zag je gisteren. Doet dat iets af aan de prestatie van Mathieu of aan de prestatie van de rest? Vind ik niet. Zou het leuk zijn als er meer tegenstand op gelijk niveau is? Zeker.
Wijze woorden 👍

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 dec 2024 16:10

Ernie C. schreef: 23 dec 2024 09:28

Maar als je dan vervolgens naar Puck Pieterse kijkt, kun je ook concluderen dat je niet zomaar even instapt in de cross. Zij is technisch toch ook niet de minste en juist op dat vlak maakt ze nu de foutjes. Dat vd Poel, zonder echt op de crossfiets gezeten te hebben dit parcours zo technisch foutloos weet te rijden, zegt echt wel heel veel over zijn overschot aan talent t.o.v. de rest.
Hij heeft dat na de wedstrijd in het interview ook mooi uitgelegd hoe dat komt. Zelfde uitleg van Nys jr overigens. In Zonhoven gaat het over vermogen én slim van VdP zoals hij zei, recupereren vooraleer je aan de technische zone aankomt dat scheelt. Moet je wel eerst voldoende vermogen voor hebben om dan nog te kunnen recupereren.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 dec 2024 16:12

daniel1975 schreef: 23 dec 2024 09:35 Soms is dominantie mooi. Die eerste ronde van gisteren was daar een perfect voorbeeld van. De regenrace van Max in Brazilie, een aantal koersen van Pogi, Duplantis, Fourcade, Bolt, de 2 gouden plakken van Remco: fantastische sportmomenten.

Puck valt idd niet helemaal mee, maar die gaan we echt nog wel zien deze winter.
Ik merkte bij jou wel een verzadiging wanneer de dominantie van Pogi te groot werd (of te lang duurde) benieuwd of dat met VdP ook zo zal zijn. (want die gaat alleen nog maar verbeteren natuurlijk)

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 23 dec 2024 16:31

jappiex schreef: 23 dec 2024 08:38 Zo is het precies Wasbeer. En straks weer lekker de berg op en de zon in. De rest blijft dan modderploeteren in de kou. We hoeven niet verbaast te zijn dat die broodveldrijders zonder niveau aan het WK beginnen.
Cross werkt dat natuurlijk ook in de hand door de regelmatigheidscriteria. Als je op klassementen mikt is eentje missen vaak een dikke streep door de rekening. Het seizoen is ook best "kort" tov het wegseizoen.
Op dat vlak lijkt het wat op Biatlon, kort en krachtig seizoen. 1 manche missen en de globe is weg.
Uno-X Mobility or bust!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 dec 2024 16:38

gede schreef: 22 dec 2024 22:32 Ik ben het met dat laatste helemaal eens, maar die mening ligt hier erg lastig. Ik zeg dat overigens al een decennium over het veldrijden. Nys kon in het zomerseizoen zelfs bij de amateurs amper een koers op de weg winnen. De veldrijders die hier hun beroep van gemaakt hebben, mogen blij zijn dat de echte toppers o.w.v. het geld altijd weer doorschuiven naar de weg. Moest dat niet zo zijn, zouden een aantal van hen al lang geen profcontract meer hebben.

En uit het commentaar van een aantal blijkt dat ze het punt niet helemaal begrijpen. Het gaat niet om het winnen van VDP, het gaat om de manier waarop. Hij reed daarstraks rondetijden die 5% sneller waren dan de rest van het veld. Hebben we dat op de weg ooit gezien, dat in een tijdrit van een uur de eerste 3 minuten neemt op de rest?
Dat is natuurlijk ook omgekeerd waar, de meeste wegrenners zouden amper een cross winnen, en dus ook niet aan een contract raken.
(Nys sr heeft overigens in Parijs Roubaix laten zien dat wanneer hij die keuze zou gemaakt hebben om wegwielrenner te worden hij wel degelijk een toekomst had, vraag dat maar aan Musseeuw)

Als je hebt over de voorsprong die VdP had op de rest. Eigenlijk was dat niet heel erg veel. Anderhalve minuut op Nys jr en een handvol seconden meer op de rest.
(Waar haal je die 5% overigens, VdP reed 1uur en 39 seconden, Nys deed er 1min30seconden langer over. Volgens mij is dat ongeveer 2.4%, niet echt hetzelfde dan 5% lijkt me.)
Misschien volg je het veldrijden nog niet zo lang maar Nys sr reed Stybar (je weet wel die sukkelaar die het dan maar op de weg probeerde ;) ) in zware crossen op minuten.
Albert deed hetzelfde met Nys in crossen met weinig interval en
Wellens die reed Nys op 3 a 4 minuten in zijn superjaren.
We zullen maar niet over de tijdsverschillen die Liboton of DeVlaeminck bijeenreden zeker....

Ga je nu een tijdrit vergelijken met cross? En dan nog geextrapoleerd vanaf een fout percentage.
(misschien toch eens de tijdritten van Idurain, Rominger, Lemond, Hinault etc...opsnorren)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 dec 2024 18:16

lugosi schreef: 23 dec 2024 16:12 Ik merkte bij jou wel een verzadiging wanneer de dominantie van Pogi te groot werd (of te lang duurde) benieuwd of dat met VdP ook zo zal zijn. (want die gaat alleen nog maar verbeteren natuurlijk)
Ik schreef niet voor niets “een aantal koersen” ;-)

En veldrijden wordt ook heel saai als VDP alle koersen gaat winnen waar hij start.
Less is bore

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 23 dec 2024 20:07

galileo2 schreef: 22 dec 2024 21:08
koeroeur schreef: 22 dec 2024 20:49 Wat houdt anderen tegen om deel te nemen als het zo makkelijk geld verdienen is?
Heel wat andere landen hebben ook een levendige cross scène. Niemand houdt hen tegen toch?
Of misschien is het toch best pokke lastig?
Omdat er alleen in België zoveel geld omgaat in de cross. In Frankrijk, Spanje, Italië, enz. zullen best wel crossers zijn, maar die kunnen er niet van leven. Yserbyt, Sweeck enz. zouden zonder cross niet kunnen leven van de wielersport, wegens niet goed genoeg in het wegwielrennen.
Kom dan in België crossen à la Ortz.
Sweeck zou volgens mij gewoon een echt goeie knecht op het vlakke kunnen zijn op de weg. Maar dan zou de training anders moeten. Maar nee, hij zou vermoedelijk niet zo veel verdienen als in de cross.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 23 dec 2024 20:14

raven14 schreef: 23 dec 2024 14:44 MVDP is een godenkind, gemaakt voor het veldrijden: hij is technisch exceptioneel en fysiek exceptioneel. In P-R kan hij voornamelijk 1 van die 2 troeven uitspelen en domineerde hij de laatste jaren ook al, in het veldrijden is het de combinatie van de 2 die hem nog eens zo veel verder boven de rest doet uitsteken. Dat wil niet zeggen dat het algemene niveau van veldrijden even hoog is als in het wegwielrennen, maar alle crossers wegzetten als keuterboertjes is ook unfair.
Niemand die bij z'n volle verstand is, ontkent dat Vdp een talent is die je eens in de 10 jaar ziet. Maar de andere crossers wegzetten als nietsnutten zegt meer over de persoon die dat zegt dan over de andere crossers.

En daar ga ik het definitief bij laten. Ik ben als eerste of een van de eersten op die uitspraak gesprongen en heb zo de discussie mee ontketend. Misschien kan ik hem ook beëindigen. Ja, VDP is hors catégorie. Neen, de rest zijn geen prutsers.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 dec 2024 21:42

koeroeur schreef: 23 dec 2024 20:14 Ja, VDP is hors catégorie. Neen, de rest zijn geen prutsers.
Amen!
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 23 dec 2024 23:26

Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 dec 2024 08:12

Het zijn geen prutsers, maar er wordt toch wel veel gepruts dit seizoen.

De winnaars in klassementscrossen vorig seizoen: Iserbyt, Ronhaar, Nieuwenhuis, Nys, vd Haar, Vanthourenhout, Vanderputte, van Aert, Pidcock en Vd Poel.

Die eerste 3 zullen zeker niet tevreden zijn met hun huidige seizoen en dat waren de veelwinnaars. Dat is geen verwijt, maar vooral jammer dat de gezondheid het laat afweten.

Nys zal wellicht ook hebben gehoopt dat hij een wat grotere stap had gemaakt na zo'n zomer. Een veredeld EK op de weg verbloemt dat een beetje.

Vd Haar en Vanthourenhout zijn tevreden als ze EK worden of een klassement binnenslepen. Die zullen wellicht niet klagen omdat ze nog in de race zitten om iets te winnen, maar zijn over een heel seizoen toch altijd wat minder dan die eerste 3.

Vanderputte heeft een klein stapje naar voren gezet maar is nog steeds subtopper.

Van Aert en Pidcock rijden heel weinig (of niet?).

Vd Poel komt juist beter dan ooit het seizoen binnenvallen.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 24 dec 2024 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie