Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fiets bijversdienste

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 25 dec 2024 13:09

daniel1975 schreef: 25 dec 2024 10:38 Weet je ook waar dat in zit? Vervangen door gravel?
Men wil toch liever relaxed boswielrennen met bier en hamburger toe dan gnarly shredden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 dec 2024 13:23

Denk dat alleen de e-mtb markt nog steeds groeit.
Hopelijk gaan die straks uit pure wanhoop ;-) ook eens lichte xc-bikes maken ipv die zware (semi-)enduros. Beetje het speelse behouden.
Less is bore

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 25 dec 2024 14:11

havana schreef: 25 dec 2024 10:46 Een van de redenen dat de fietsindustrie geen vetpot is, is dat de industrie historisch heel slecht is gebleken in het behouden van nieuwe fietsers. Keer op keer zie je hetzelfde patroon: fietsen komt in de mode, en de fietsen vliegen als warme broodjes over te toonbank. Maar daarna kachelt de boel heel snel weer in en lopen veel nieuwe fietsers weer weg.

Dat betekent: heel veel tweedehands aanbod en een doelgroep die maar kort geld oplevert.

Als je inzoomt op de oorzaken daarvan, kom je al snel uit bij: de tijd die het kost, het feit dat het een zeer zware sport is, prijzen materiaal, slechte infrastructuur (dat laatste geldt uiteraard niet voor alle landen).

Bovenstaande zorgt ervoor dat groeien extreem lastig is. Dat betekent dat de marges heel dun zijn. Waar de industrie momenteel ook mee kampt is het feit de innovatie minimaal is. Op de keper beschouwd zijn racefietsen nu al een paar jaar hetzelfde.

Tel daarbij op de stevige concurrentie, ook vanuit China uiteraard.
Je ziet ook wel bij de MTB tochten en afgelopen jaar ook bij de toertochten op de weg dat de grote overrompeling er niet meer is. Het lijkt allemaal wat minder druk te zijn, behalve dan bij de evergreens zoals AGR en RVV. (al heb ik geen harde cijfers).
Ik dacht altijd dat fietsen wat individueler was geworden, je kan zowat alles rijden wanneer je zelf wil als je een fietscomputer hebt.
Maar waarschijnlijk zijn er ook gewoon minder en minder sportieve fietsers.

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 25 dec 2024 14:12

Behoudens een hype eens in de zoveel jaar is fietsen gewoon NIET cool :lol:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 dec 2024 14:31

dwangarbeider schreef: 25 dec 2024 14:11 Je ziet ook wel bij de MTB tochten en afgelopen jaar ook bij de toertochten op de weg dat de grote overrompeling er niet meer is. Het lijkt allemaal wat minder druk te zijn, behalve dan bij de evergreens zoals AGR en RVV. (al heb ik geen harde cijfers).
Ik dacht altijd dat fietsen wat individueler was geworden, je kan zowat alles rijden wanneer je zelf wil als je een fietscomputer hebt.
Maar waarschijnlijk zijn er ook gewoon minder en minder sportieve fietsers.
De teloorgang van de toertochten is al meer dan decennium aan de gang. Eigenlijk vanaf het moment dat de Edge computers mainstream werden (dat was ten tijde van de 800 serie in 2010). Dat heeft op zich niet zo gek veel te maken met de hoeveelheid fietsers denk ik. Maar meer met het feit dat je het allemaal zelf kunt.

Kijk je naar de cyclo's zie je juist een stijgende populariteit. Het aantal cyclo's waarvoor geloot moet worden (dan wel heel snel inschrijven) stijgt ieder jaar. Vroeger was dat alleen de ORM, Nove Colli en de Maratona, nu ook Strade Bianche, Quebrantahuesos, M312, Schleck GF, etc etc.

Daarnaast heb je de populariteit van de UCI Gran Fondo's die een heel nieuw publiek trekken.

Ook het aantal cyclo's neemt toe.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 25 dec 2024 16:01

Andere reden waarom de mtb tochten niet zijn wat ze ooit waren is natuurlijk ook de verstarde houding van bos/ grond eigenaren.
Op grondgebied van natuurmonumenten mag er alleen gefietst worden indien natuurmonumenten er financieel ook wat aan overhoud.
Ik heb de indruk dat staatsbosbeheer soepeler is, maar wel de voorkeur geeft aan vaste routes.
Zodoende hebben we vaste mtb trails gekregen, vaak goed onderhouden en leuk voor de technische rijder. Het nadeel is dat je in de buurt van je woonplaats vaak op hetzelfde bent aangewezen.
Toertochtorganisaties zijn vaak ook gedwongen om deze vaste routes zo creatief mogelijk aan elkaar te knopen.

Om on topic te blijven:
Wellicht zoekt er nog iemand een "broedgebied en proteïnegebruikers samengangs coördinator " (waarom ganzeneieren schudden als je ook een omeletje kan bakken tijdens je natuurritje)
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 25 dec 2024 16:52

En wat dacht je van de invloed van het weer, met name de laatste jaren overtollige regenval waardoor de bossen natter dan ooit zijn.
Tevens na Corona daling van het aantal mtb tochten in de omgeving.
Wij zitten sinds een paar jaar vaker op de gravelbike/cyclocrosser in de winter vanwege die nattigheid...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 26 dec 2024 10:48

havana schreef: 25 dec 2024 10:40 (...)
Instroom is ook minimaal, want als je PFP of Pidcock van een rock garden omlaag ziet knallen denk je als jongere niet "dat wil ik ook" (tenzij je de zoon van @53x11 bent). De gemiddelde jongere denkt dan: "die is gek".
(...)
Haha. Bleef het maar bij die relatief veilige rockgardens... :-)

Maar je vergist je denk ik. Die kleine van mij heeft inmiddels een heel groepje gelijkgezinde rijders met wie hij regelmatig rijdt. En ook op de weinige Nederlandse downhill spots (Mook, Spaarnwoude) hangen toch best veel kinderen rond die best wat kunnen en willen. Alleen is het merendeel in Nederland (begrijpelijk) nogal boswielren georiënteerd.

Als je dat niet bent, informeer dan eens bij Reefo's. Die heeft inmiddels echt een goede naam (en klandizie) opgebouwd met demper onderhoud en tuning in ons land.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 dec 2024 10:54

Is onze topicstarter nog in de zaal?
hun fietsen.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 26 dec 2024 10:57

BertL schreef: 26 dec 2024 10:54 Is onze topicstarter nog in de zaal?
Die is freelance ventieldopjes aan het polijsten a 40 euro per uur.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 dec 2024 11:34

Vanaf pagina 2 afgehaakt want het gaat nu over mtb vs gravel vs cyclos etc.

Brusselman
Forum-lid

Brusselman 26 dec 2024 12:02

Philippos schreef: 26 dec 2024 11:34 Vanaf pagina 2 afgehaakt want het gaat nu over mtb vs gravel vs cyclos etc.
Indd....
Het antwoord van sportmasseur sprak me wel aan maar weet niet of daar veel vraag naar is?...

Plaats reactie