Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40499
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 dec 2024 08:12

mao schreef: 28 dec 2024 00:48
daniel1975 schreef: 27 dec 2024 17:59 Die ZF-bak heeft je verpest voor de rest van je leven ;-)
Heel veel beter wordt het niet, snap ook niet dat er nog zoveel andere rommel is.
PDK presteert beter en schakelt sneller ;-)
Buiten mijn budget ;-)

En over Fiat gesproken: kent iemand deze nog als HGT? Was leuk ding.
Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17002
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 dec 2024 08:33

Wij hebben de stationwagon (Marea) gehad, helaas wel met 75pk traktormotor (nog geen JTD) de vijfcilinders waren wel erg prettig, zowel de 2.4 JTD als de HGT.

Op een een vastgeroeste gloeibougie na eigenlijk nooit problemen gehad en je reed toch maar mooi in zo'n Tour de France volgwagen.
Campagnolo Ultra Dork

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2589
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 28 dec 2024 09:13

Ik heb nog een tijdje een Alfa 156 2.0 Selespeed gereden. Wat een ramp die gerobotiseerde bak, traag bij het opschakelen, bij volacceleratie vloog je haast tegen het stuur met je gezicht tussen elke versnelling. :lol:
Dat 2.0 blok was wel een gretig ding dat graag in de toeren ging.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40499
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 dec 2024 09:57

Selespeed waa een ramp. Later heeft Peugeot ook zo’n model bak gebruikt in de 508. Een collega had zo’n ding, dramatisch.
Die 2.4jtd blokken waren wel heel fijn.
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2589
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 28 dec 2024 10:19

Neef van me had eind jaren '90 een 156 2.4 JTD van de eerste generatie. Iets van een 140 Pk ofzo. Ging als een speer... toch voor een diesel uit die tijd. Waar is de tijd dat je met een auto van rond de 150 Pk een snellere wagen had. M'n broer had een Impreza Gt Turbo met rechte uitlaatlijn, iets van een 220 Pk. Zowat alles liet je achter, zeker als het wat nat lag met die 4x4. En dan kwamen daar plots die VAG TDI's, de BMW d's, Alfa JTD's,... met hun vet koppel. Nog een dikke chiptuning met een zwarte wolk erachter. In geen tijd werden gewone gezinswagens belachelijk snel. Gedaan met de heerschappij van de GTI's en consoorten. :D

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 28 dec 2024 10:25

jakkel schreef: 28 dec 2024 09:13 Ik heb nog een tijdje een Alfa 156 2.0 Selespeed gereden. Wat een ramp die gerobotiseerde bak, traag bij het opschakelen, bij volacceleratie vloog je haast tegen het stuur met je gezicht tussen elke versnelling. :lol:
Dat 2.0 blok was wel een gretig ding dat graag in de toeren ging.
Dat was de Alfa versie van de Cambiocorsa bakken, die schakelden alleen fijn wanneer je ze volledig manueel bediende met flippers achter het stuur!
Automatisch was een drama zoals je al beschrijft.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2589
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 28 dec 2024 10:47

scottpch64 schreef: 28 dec 2024 10:25
jakkel schreef: 28 dec 2024 09:13 Ik heb nog een tijdje een Alfa 156 2.0 Selespeed gereden. Wat een ramp die gerobotiseerde bak, traag bij het opschakelen, bij volacceleratie vloog je haast tegen het stuur met je gezicht tussen elke versnelling. :lol:
Dat 2.0 blok was wel een gretig ding dat graag in de toeren ging.
Dat was de Alfa versie van de Cambiocorsa bakken, die schakelden alleen fijn wanneer je ze volledig manueel bediende met flippers achter het stuur!
Automatisch was een drama zoals je al beschrijft.
Die had geen schakelflippers. + en - knopje op stuur. Schakelde altijd als een slak, ook manueel.

Even m'n foto archief ingedoken (2003).

Afbeelding

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 28 dec 2024 12:33

De Maserati met Ferrari motor waar ik in reed had een knopje op het stuur waarmee je de bak half automatisch of volledig manueel kan schakelen.
Manueel was, ook akoestisch, de beste oplossing! :D

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40499
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 dec 2024 12:36

Quatroporte?
Heeft mijn buurman nog tijdje gehad, maar werd een duur grapje.
Less is bore

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 28 dec 2024 15:59

Yep, Quattroporte.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3448
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 dec 2024 19:03

jakkel schreef: 28 dec 2024 10:19 Neef van me had eind jaren '90 een 156 2.4 JTD van de eerste generatie. Iets van een 140 Pk ofzo. Ging als een speer... toch voor een diesel uit die tijd. ......

En dan kwamen daar plots die VAG TDI's, de BMW d's, Alfa JTD's,... met hun vet koppel.
Ik weet nog wel dat ik halverwege de jaren 90 een keer een 525tds reed. Ik wist niet wat ik meemaakte. De diesels die ik kende tot die tijd waren vooral sloom.... Maar die BMW heeft wel indruk gemaakt bij mij toen.
Ride bikes, not tanks!

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 28 dec 2024 19:17

Een geblazen diesel (turbo + common rail) is inderdaad de lekkerste rij ervaring! Ik vind persoonlijk dat daar geen benzinemotor tegen op kan hoor.

Plaats reactie