Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gezocht: road/gravel combi

rton
Forum-lid

rton 28 dec 2024 21:46

Mede naar aanleiding van dit topic viewtopic.php?t=101561 ben ik een zoektocht gestart naar een kruising tussen een weg en een gravelfiets.

Zoals ook aangegeven in het gelinkte topic heb ik een aantal jaar geleden een strandfiets gekocht, die ook veel is gebruikt als gravelfiets. Het idee van een strandfiets destijds was daarmee wat wedstrijdjes (Egmond combi) te rijden. Na een verhuizing naar Arnhem rijd ik echter nauwelijks meer op het strand en met de komst van een zoon zie ik ook een strandrace niet meer gebeuren. Daarnaast rijd ik hier in de omgeving voornamelijk offroad, dus ook een dedicated wegfiets heb ik eigenlijk niet meer nodig. Een nieuwe fiets zou dus een (N+1)-2 project zijn, want dan gaan de gravel/strand fiets (Storm Moana) en de wegfiets (Scott Foil 1e generatie) de deur uit.

Wensen/vereisten:
  • De geometrie mag dicht tegen mijn Scott Foil aanliggen, die heeft een stack/reach van 527mm/384mm. Ik zit daar gewoon lekker op. Verder heb ik voor single tracks en ander tricky spul mijn Canyon Lux, dus ik wil eigenlijk weinig concessies doen aan de geometrie om daarmee een gravelfiets geschikter te maken voor 'echt' terrein.
  • Bij voorkeur ruimte voor minstens 45mm banden. Zand ga ik hier in de buurt namelijk wel tegenkomen en dan is wat extra mm's wel lekker.
  • Een ronde zadelpen of de mogelijkheid een ronde zadelpen te monteren. Dit omdat ik met mijn zoon in de Tout-Terrain Single Trailer wil kunnen rijden en de bevestiging daarvan vereist een ronde zadelpen.
  • Een 2x groep ivm gebruik op de weg.
  • Laag gewicht met het oog op het gebruik op de weg (zeker < 9kg, liefst richting 8 of daaronder).
Kandidaten:
Gezien de gewenste geo en het gewicht kom je automatisch uit op de meer high-end gravel racers.
De shortlist bestaat voorlopig uit de Cervélo Áspero en de Specialized Crux. Verreweg de meeste opties (Scott Addict Gravel, Rose Backroad FF, BMC Kaius, Cannondale SuperSix EVO SE, Factor Ostro Gravel, Ridley Kanzo Fast) vallen af vanwege de aero zadelpen. De KTM X-Strada en Giant Revolt hebben qua geometrie niet mijn voorkeur.

Vragen:
  • Hebben er mensen ervaring met het gecombineerd gebruik van een dergelijke gravel racer als gravel en wegfiets?
  • Zijn er opties die ik over het hoofd heb gezien? Een goed open mould frame en zelf opbouwen zou ook een optie zijn overigens.
  • Verdere adviezen en/of overwegingen?
Dank alvast!
Laatst gewijzigd door rton op 29 dec 2024 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC

DDX 28 dec 2024 22:10

Canyon Grizl ?
Ik gebruik hem als (slechtweer)weg fiets, maar genoeg mensen die hem als gravel fiets gebruiken (en waarvoor die verkocht wordt)

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 28 dec 2024 22:15

Carbonda 696? De geo is wel anders dan die Scott, maar verder tikt hij aardig wat boxjes aan.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 28 dec 2024 22:18

Ik gebruik hem met 2x met 2 wielsets en afhankelijk van het gebruik 14-28, 11-34 of 11-42.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 29 dec 2024 07:11

Factor LS, heeft een ronde zadelpen...
Heb zelf 2 Scott Foils en gebruik mijn Factor LS tijdens winter over asfalt en onverhard.
De Geometrie komt erg dicht bij mijn Foil en de Factor is een echte gravelracer die op asfalt niet onderdoet voor de Scott.
Heb in het verleden ook de Aspero een tijdje getest en ook dat was een fiets die dicht bij een echte racer komt!
Voordeel van de Factor is dat het een lichte frameset is, heb 'm opgebouwd met 1x12 Sram XPLR en 40mm hoge wielen.
In die setup komt ie tot 8kg.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 29 dec 2024 07:37

Cube Nuroad C:62 Race

Geen high-end prijs, maar voldoet volgens mij aan de meeste van je eisen. Ik weet niet in hoeverre de stack en reach op de mm nauwkeurig moeten zijn. Deze twee opties liggen het dichtstbij.

520 / 388
544 / 388

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 dec 2024 08:12

DDX schreef: 28 dec 2024 22:10 Canyon Grizl ?
Ik gebruik hem als (slechtweer)weg fiets, maar genoeg mensen die hem als gravel fiets gebruiken (en waarvoor die verkocht wordt)
Het is een echte gravelbike, eerder aan de luie kant dan een wegfiets.
Zou als wegfiets-gravel combi dan eerder naar de Grail kijken.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 dec 2024 08:31

Hoe belangrijk is je eis van 45 mm brede banden? De Aspero is officieel tot 42 mm. Wel een heel erg fijne gravel racer mag ik zeggen als ervaren gebruiker. Heb er veel mee gegraveld en op de weg gereden. Voldoet in beide gevallen meer dan prima, al merk je wel dat een echte wegfietst daar specifiek voor bedoeld is. Dat is slechts een marginaal verschil hoor, maar merkbaar.

Alternatief is een Aurum Manto. Geometrie is erg vergelijkbaar met de Aspero en net wat lichter. Ook iets duurder, maar je hebt het niet over budget gehad. Heb mijn Aspero onlangs ingeruild op de Manto en een ook dat is een gravelracer. De eerste ritten bevallen uitermate goed. Is weer net wat beter dan de Aspero. Zowel op de weg als op de Nederlandse gravel paden. En wel geschikt voor 45 mm banden.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 29 dec 2024 08:58

Welkom in Arnhem:)

Ik rij hier al een tijdje rond zowel op de weg als alles tussen Ede-Kootwijk-Loenen-Arnhem off-road.Over zand hoef je geen zorgen te maken,je kan hier prima met 40mm rijden.

https://apexbikes.cc/nl/bikes/onyx-gx2/
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 dec 2024 09:44

Misschien er overheen gelezen maar hoeveel spacers rijd je?
Een gravel frame heeft meestal een stack die 20mm hoger is ongeveer.

Als je die iets kan compenseren, al zou ik bij offroad gebruik altijd wat minder drop pakken.
Wel zo fijn als je door een paar kuilen gaat.

Er is zat. Al schrijf je met een ronde zadelpen heel veel af! Ik zou eventueel twee zadelpennen overwegen.
Ik vind de addict gravel erg mooi, Pas een checkmate in elkaar gezet, ook erg mooi en als los frame goed geprijsd.
Maar geen ronde pen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 29 dec 2024 09:59

Waarom twee fietsen wegdoen om met één exemplaar alles te willen? Je zult altijd op een of meerdere vlakken tegen beperkingen aanlopen. Ik heb op mijn gravelbike nu 38mm banden liggen, vooral geschikt voor harde ondergrond. Ik gebruik deze dan ook in Noord Holland als winter fiets. Als het mooi weer is, dan rijdt echter mijn racefiets veel beter over dezelfde wegen. Als ik incidenteel een gravelroute in jou omgeving fiets, dan zijn mijn banden echt snel aan de grens van de grip.
Ik zou dan ook indien mogelijk alleen de Storm inwisselen voor een gravelbike en de Scott bewaren voor de leuke wegritten

pino
Forum-lid HC

pino 29 dec 2024 10:09

Je Canyon Lux kun je ook voorzien van een gravelwielset (custom because Boost), daarmee verschuift je behoefte aan een andere fiets meer naar het wegspectrum.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie