Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets of oude fiets opknappen

Ron84G
Forum-lid

Ron84G 02 jan 2025 11:48

Goedendag,

Ik hoop dat ik mijn onderwerp in de juiste categorie plaats, maar ik wil graag advies vragen.

In 2007 heb ik een racefiets gekocht. Het gaat om een Gazelle Giro kleur ferrari rood/aluminium zilver met o.a. aluminium frame, carbon voorvork, 105 shimano groep (zie link voor de fiets welke ik nog online terug heb kunnen vinden https://www.fehmarn-fahrrad.de/fahrradk ... howOffer=0 )

Ik heb jarenlang alleen bij mooi weer wat tochtjes gemaakt. Elk jaar haalde ik de fiets uit de schuur, pompte de banden op en spoot alle noodzakelijke onderdelen in met een daarvoor geschikte spuitbus. Zoals je kunt lezen heb ik er verder weinig onderhoud aan verricht (wat op zich ook niet nodig was aangezien ik altijd met mooi weer het asfalt op ging). Nu staat de fiets al een aantal jaren in de schuur zonder er op gefietst te hebben. De laatste keer liep alles wat moeizamer met schakelen e.d. en was/is er eigenlijk een groot onderhoud nodig.

Nu overweeg ik de fiets (zelf) op te gaan/laten knappen, echter weet ik niet zo goed of en wat ik allemaal dien te vervangen gezien de leeftijd van de fiets (zo denk ik zelf o.a. aan (binnen)banden en stuurlint, eventueel ook kabels?) en natuurlijk een groot onderhoud/schoonmaak van alle onderdelen. Aan de ene kant lijkt het me een leuk project om zelf te doen, tegelijkertijd weet ik niet of alle vervangende materialen + gereedschap + onderhoud opweegt tegen de aanschaf van een nieuwe racefiets. Ter vergelijking kwam ik de Sensa Modena LTD 105 tegen voor € 1.000.

Mijn vraag is daarom: is het zinvol (voornamelijk qua kosten) om mijn huidige fiets op te knappen of kan ik beter de tijd en kosten investeren in een nieuwe fiets? En is het genoemd model dan een waardige/vergelijkbare vervanger?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2025 14:49

Voor een degelijke fiets kun je toe met een simpel gereedschapsetje van de Decathlon o.i.d. eventuele aangevuld met wat conus-sleutels voor de wiellagers.
(Waarschijnlijk is het vet in de lagers hard geworden dat hij nu zo sloom is)

Maar aangezien je toch weer een gaat kopen, is gereedschap eerder een investering dan een kostenpost.

Stel je verkoopt deze fiets, dan krijg je er 150 a 200€ voor. Als je hem opknapt, ben je waarschijnlijk 200 a 250€ kwijt exclusief gereedschap. Dan kost die nieuwe fiets nog altijd minimaal 550€.

Aan de andere kant: doe je weer 18 jaar met die nieuwe fiets en krijg je daar dan weer 200€ voor terug, dan zijn dat ook verwaarloosbare kosten (20€ per jaar).

Wel in één keer de beslissing maken, want voor die nieuwe fiets heb je waarschijnlijk net weer iets ander gereedschap nodig ;) .
Campagnolo Ultra Dork

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 04 jan 2025 09:58

Wil je blijven fietsen óf wil je gewoon een nieuwe fiets?
Die vraag zou ik eerst voor jezelf beantwoorden. Even ongeacht de kostenbesparing. Want geld uitgeven ga je toch.
Je huidige fiets opknappen én een nieuwe fiets is natuurlijk ook nog een optie.

En wat Ernie zegt: gereedschap is een investering. Dat komt altijd wel van pas.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 jan 2025 10:46

Goedkoper is om de oude op te knappen. Punt.

Bij de Sensa van 1000 euro, krijg je wat meer moderner spul. 11 speed en een compact crank, dus een beter bergvezet. Afgedichte naven, ipv cup conus. En voor 1200 heb je de schijfrem versie. De 1000 versie heeft velgremmen, dat zou mijn voorkeur zijn.

De vraag is dan, zijn die extra's je de euros waard. Als je veel gaat fietsen, dan zeker wel. Voor een paar tochtjes in de zomer waarschijnlijk niet.
Live fast; die young. mijn blog

Ron84G
Forum-lid

Ron84G 08 jan 2025 13:56

Dank jullie voor jullie input, daar kan ik wel wat mee! Geeft weer nieuwe inzichten.

Ik zal mij de komende periode even buigen of ik tijd wil investeren in het opknappen van de fiets.
In ieder geval even uitzoeken wat ik dan zou moeten vervangen en wat niet en wat verder inlezen over gereedschap, hoe te doen enz.
Nogmaals dank, wordt gewaardeerd.

jsparie
Forum-lid

jsparie 10 jan 2025 10:19

Als het even kan zou ik iemand proberen te vinden die er een beetje verstand van heeft. Na al die jaren en gezien de schakelproblemen is de kans groot dat in ieder geval banden, kabels, cassette en ketting vervangen moeten worden. Met 10 speed kan dat echter met beperkt budget. Zou op zo'n oude fiets geen dure onderdelen zetten. Zeg 2 bandjes Eur 50 cassette en ketting Eur 40, schakelkabels plus stuurlint Eur 25 en wat nieuw vet in de naven en balhoofd. Theoretisch kun je voor zeg even Eur 125 klaar zijn. Wellicht is er een fanatiekere fietser in de buurt waar je cassette en ketting tool van kunt lenen ?

Is er meer aan de hand en/of moet je het door de fietsenmaker laten doen, (waar je waarschijnlijk meer betaalt dan online voor de onderdelen, plus nog arbeidsloon) dan is een nieuwe waarschijnlijk een betere optie. Is je zadel doorgezakt, lopen de naven niet mooi meer, moeten ook de kettingbladen voor vervangen worden, draait balhoofd stroef etc.? Dan loopt het snel uit de hand en wordt verschil met nieuw steeds kleiner. Probeer iemand te vinden die dit na kan kijken.
Laatst gewijzigd door jsparie op 10 jan 2025 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 10 jan 2025 10:45

OM de fiets helemaal weer in orde te krijgen zal je idd toch snel enkele honderden euro's kwijt zijn als je niet zelf veel sleutelt.
Banden zullen vermoedelijk verstorven zijn, enkele nieuwe kabels lijken me aangewezen, enz...

De prijzen die jsparie aangeeft zijn echt wel het minimum lijkt me.

Persoonlijk, en als je het geld kan missen, zou ik voor de Sensa gaan. 1000 euro lijkt me echt een mooie deal.
Maar ik heb sowieso weinig met nostalgie en oudere fietsen.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 11 jan 2025 09:05

Tussen 2007 en 2025 is veel ontwikkeling geweest. Zelfs als je budget € 1000 is, zul je daarvoor een betere kunnen kopen die fijner rijdt dan je opgeknapte fiets. Het is voor discussie vatbaar, maar de huidige norm is hydraulische schijfremmen, electronisch schakelen en een volledig carbon frame en vork. Dat kun je kopen vanaf circa € 2500. En als je carbon wielen wilt nog eens minimaal € 1000 meer. Al die nieuwe techniek heeft naast kosten nog een keerzijde: gewicht. Je hebt voor dat hoge bedrag waarschijnlijk een fiets die zwaarder is dan je huidige. Als je een lichtere fiets wilt ben je nog eens duizenden meer kwijt. Als je niet daarvoor wilt gaan, wat ik in jouw situatie volkomen begrijpelijk zou vinden, zou ik je fiets opknappen en genieten van het werk, de voldoening en de ervaring die dat geeft. Mocht je (veel) meer willen gaan fietsen dan nu, dan zou ik een nieuwe kopen, vanwege de leverzekerheid van slijtage onderdelen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Plaats reactie