Demonteren wiellagers
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 jan 2025 16:35
Ik heb een Pinarello Dogma F8 met een 11 speed Vision wielset. Nu wil ik van het voorwiel de wiellagers demonteren en vervangen.
Aan beide kanten zit een lager met hier doorheen een as welke uit een geheel bestaat. Het as heeft aan beide kanten een inbus.
Nu weet ik alleen niet hoe ik deze industrielagers moet demonteren. Waarschijnlijk moet hiervoor eerst dit as eruit... maar hoe doe ik dit?
Weet iemand hoe ik deze lagers kan demonteren. (Zie bijgevoegde foto's ter verduidelijking).
Alvast bedankt voor de reacties
Aan beide kanten zit een lager met hier doorheen een as welke uit een geheel bestaat. Het as heeft aan beide kanten een inbus.
Nu weet ik alleen niet hoe ik deze industrielagers moet demonteren. Waarschijnlijk moet hiervoor eerst dit as eruit... maar hoe doe ik dit?
Weet iemand hoe ik deze lagers kan demonteren. (Zie bijgevoegde foto's ter verduidelijking).
Alvast bedankt voor de reacties
Je foto’s zijn ergens blijven hangen.
Meestal kun je de as er langs een kant uit duwen of tikken.
Daarna kun je de te vervangen lagers er uit slaan. Omdat je ze weggooit, hoeft niet heel voorzichtig.
Meestal kun je de as er langs een kant uit duwen of tikken.
Daarna kun je de te vervangen lagers er uit slaan. Omdat je ze weggooit, hoeft niet heel voorzichtig.
hun fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 jan 2025 16:35
Bedankt voor de reactie, bijgevoegd nog een poging voor de foto's. Het uit tikken van dit as, welke kant moet dit op? Of is dat een kwestie van proberen?
Normaal gesproken maakt het niet uit welke kant je de lagers er het eerst uit haalt. Gebruik wel een plankje hout of een kunststof hamer om op de as te slaan.Marcel.fiets schreef: ↑05 jan 2025 16:11 Bedankt voor de reactie, bijgevoegd nog een poging voor de foto's. Het uit tikken van dit as, welke kant moet dit op? Of is dat een kwestie van proberen?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Marcel.fiets schreef: ↑05 jan 2025 16:11 Bedankt voor de reactie, bijgevoegd nog een poging voor de foto's. Het uit tikken van dit as, welke kant moet dit op? Of is dat een kwestie van proberen?
De gewenste foto's samen in een keer uploaden naar https://imgbb.com/ en dan de links naar de foto's hier invoegen door de URL te kopiëren.
Meestal moet je de cassette (drive side) verwijderen en dan kan de as er vanaf die kant naar de non-drive side uitgedrukt worden.
hun fietsen.
Vision is van FSA. Geeft die website geen instructies?
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Marcel.fiets schreef: ↑04 jan 2025 17:23 Nu wil ik van het voorwiel de wiellagers demonteren en vervangen.
Dan gaat mijn verhaal niet op.Tussendoor schreef: ↑05 jan 2025 18:50Marcel.fiets schreef: ↑04 jan 2025 17:23 Nu wil ik van het voorwiel de wiellagers demonteren en vervangen.
hun fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4764
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Stomme vraag. Weet je zeker dat er een doorgaande as is? Bij mijn Vision wiel kan ik de encaps loshalen, waarna de lagers gelijk bereikbaar zijn.
Bij een vooras is de beweging van de lagertjes naar binnen vaak beperkt door een borst op de as. Dan maakt het niet uit naar welke kant je de as tikt. Eerst de endcaps eraf en dan de as met een rubber hamer 1 kant op slaan. Dan komt 1 lagertje mee. Om de ander eruit te halen, haal je het verwijderde lagertje van de as af, plaatst de as weer terug en slaat het andere lagertje er uit.
Niet zijken maar reiden !