Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized Tarmac SL8 build

JorgV
Forum-lid

Gebruikersavatar JorgV 03 jan 2025 23:40

Al geruime tijd wist ik dat ik op 1 januari een nieuwe fiets zou mogen uitzoeken (leve het fietsplan :D!), momenteel rijd ik op een TCR van 2020 en dat is ook echt een heel fijne fiets. Zeer veel fietsen zijn de revue gepasseerd, van een BMC roadmachine, een Cervélo S5 tot en met een Cannondale SuperSix Himod. Vooraf had ik een aantal wensen;

- een bottom bracket met schroefdraad, het liefst t47
- meer stack dan de TCR
- gelijk of een heel klein beetje meer reach dan de TCR
- het liefst in een opvallende kleur, maar geen neongeel
- mogelijkheid om kabels binnendoor te monteren

In de eerste instantie was ik er over uit dat het de Cannondale zou worden. Wat me echter tegenstond was de soms gebrekkige kwaliteitscontrole, ik wilde het frame graag zelf kunnen opbouwen. En ik vond de stuuruitslagbeperking die sommige uitvoeringen hebben niet ideaal. Daarnaast vind ik het met onderhoud het makkelijkst om een bottom bracket te schroeven.

Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.

Een fiets 'uit het schap' was voordeliger geweest, maar de zoektocht naar onderdelen is voor mij ook een groot onderdeel van de lol. Waar kun je je anders weken (of maanden) druk om maken? Daarnaast zou ik een kant en klare fiets ook helemaal naar m'n zin willen maken, met een andere crank, stuur en zadel. Dan scheelt het al een stuk minder.

Extreem exotisch zal 'ie niet opgebouwd worden, ik ga er gewoon op koersen, dus de kans dat je ergens een schram gaat oplopen is altijd aanwezig. Voor ga ik met een enkel blad rijden.

Voorlopige opbouw/wensenlijstje:
Frame: SL8 mt 58
Stuur: Toot Ashaa RR
Zadel: Berk Lupine short (als test)
Wielen: LB AR56 met Erase naven, van Van Speyk
Banden: Veloflex Corsa 25 TLR
Groep: SRAM Force D2
Crank: Praxis Zayante
Powermeter: P2M NG Eco

Voor nu heb ik alleen telefoonfoto's, m'n dochters zijn in ieder geval erg enthousiast over de kleur. Er zit een soort parelmoer laklaag op, ik vind het tof!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nielsh
Forum-lid

Gebruikersavatar nielsh 04 jan 2025 08:02

Kleur is super. Zeker in combinatie met die gifgroene decals. Ik hou wel van een beetje gekkigheid. Veel plezier met je build.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 04 jan 2025 15:25

Mooi hoor.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 04 jan 2025 15:33

Mooi frame. En met die kleur ga je zeker opvallen. Benieuwd naar de verdere afbouw.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 jan 2025 12:54

JorgV schreef: 03 jan 2025 23:40
Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.

De kogels zijn niet te klein, de lagercups te dun, waardoor ze bij sommige torderen en alsnog snel je lagers slopen.
Mijn advies als je keuze hebt is een PF30 of T47 bracket, schoef of pers maakt niet veel uit,

Maar gave kleur mooie build. Ik kan zo,n kleur ook wel waarderen.

JorgV
Forum-lid

Gebruikersavatar JorgV 09 jan 2025 17:07

wasbeer2006 schreef: 06 jan 2025 12:54
De kogels zijn niet te klein, de lagercups te dun, waardoor ze bij sommige torderen en alsnog snel je lagers slopen.
Mijn advies als je keuze hebt is een PF30 of T47 bracket, schoef of pers maakt niet veel uit,

T47 had absoluut ook mijn voorkeur. Ik wilde perse een schroefbracket, omdat dat heel makkelijk is om zelf te doen. Persen doe ik ook wel, maar dat vind ik toch wat spannender. Dan kwam ik op een Factor, de nieuwe Trek Madone of bijvoorbeeld een Standert. De Factor was te duur, de Trek vond ik wel gaaf, maar de geometrie past me minder goed en de nieuwe zadelpen vind ik nogal spannend.

Inmiddels zijn de eerste onderdelen binnen of onderweg, bracket is binnen, de groep komt vanavond. En het stuur en de crank komen morgen!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 09 jan 2025 18:59

Mooi frame, en flitsend kleurtje .. 🤩🍀
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jan 2025 07:57

Volg, leuke fiets!

pino
Forum-lid HC

pino 10 jan 2025 09:37

Leuke kleur. Doet mij een beetje denken aan vroege Merida MTB's.
Afbeelding
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jan 2025 20:32

Op dat zadel zou de doodstraf moeten staan...

Erg leuke build in ieder geval :like: .
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 jan 2025 21:06

JorgV schreef: 09 jan 2025 17:07
wasbeer2006 schreef: 06 jan 2025 12:54

T47 had absoluut ook mijn voorkeur. Ik wilde perse een schroefbracket, omdat dat heel makkelijk is om zelf te doen. Persen doe ik ook wel, maar dat vind ik toch wat spannender. Dan kwam ik op een Factor, de nieuwe Trek Madone of bijvoorbeeld een Standert. De Factor was te duur, de Trek vond ik wel gaaf, maar de geometrie past me minder goed en de nieuwe zadelpen vind ik nogal spannend.

Inmiddels zijn de eerste onderdelen binnen of onderweg, bracket is binnen, de groep komt vanavond. En het stuur en de crank komen morgen!
Ik vind de keuze niet slim van specialized, maar ik zou hem er ook niet om laten staan. Het is een hele goede fiets en die lagers kosten niet veel, dan vervang je ze elke jaar desnoods twee keer loop je ook niet op leeg. Koop gewoon goedkope lagers en geen dure, dat maakt niets uit. Ik heb zelf een foil met 42mm bracket en dub, dat is ook niet veel beter, gaat ook snel naar de vaantjes, maarja die lagers kosten 25 euro.

Het is een hele gave kleur en build!

JorgV
Forum-lid

Gebruikersavatar JorgV 10 jan 2025 23:57

Bedankt allemaal!

@wasbeer, dat is zo, en aangezien ik in de herfst en de winter alleen op de baan en op m'n strandfiets rij, verwacht ik dat ik het met ieder jaar een set lagers waarschijnlijk wel ga redden.

Helaas werkten PostNL en Bol.com niet echt mee aan m'n plannen.. PostNL beloofde vanaf dinsdag dat m'n groepset binnen zou komen, maar helaas kwamen ze uiteindelijk niet.. hopelijk wordt het pakketje morgen bij het pakketpunt afgeleverd.
Ik koop normaal gesproken eigenlijk nooit onderdelen voor een fiets op Bol.com, maar door een overschot aan bonnen dacht ik, laat ik het eens proberen. Ik bestelde 2 keer een crank, en 2 keer kreeg ik daarna de melding dat het product tóch niet beschikbaar was..

Echter, veel spannender was het stuur, het stond praktisch nieuw op Kleinanzeigen.de en voor dat geld wilde ik 'm wel testen. 300 euro overmaken naar een particulier en dan maar hopen dat het binnen zou komen (wel had ik PayPal zakelijk gebruikt). Uiteindelijk was het er ruimschoots sneller dan het pakketje met m'n shifters en derailleur! Faith in humanity, +1!

Dat Toot-stuur is wel echt smal, zelfs smaller nog dan het stuur dat ik op de baan gebruik! Vooral bij de shifters is het écht smal! Ik ben heel benieuwd hoe dat bevallen, het zal wel wennen zijn. Komende week hopelijk knappe foto's..

Afbeelding

Hand voor schaal!
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie