Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
30 sep 2019 13:25
Derjan01 schreef: ↑30 sep 2019 11:45
Zie het nut niet zo van 50/38, bergop kom je te kort en bergaf ook.
Gelukkig heb je hier in Nederland maar heel weinig bergen
.
En waar je wel omhoog mag fietsen is het vaak een kort stukje. Mits je sterk genoeg bent zou een 38 nog wel gaan toch?
En mocht je bergaf gaan, op een openbare weg. Is het natuurlijk lekker om een 52 te hebben om net 1,5 seconde langer mee te trappen. Maar "te kort" zou ik het niet noemen als je net wat eerder moet stoppen met meetrappen. Althans voor alle ritten op de openbare weg (in koers kán de overweging net even anders zijn natuurlijk, maar er zijn meer mensen die niet in koersen rijden dan wel).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
patrickvb
- Forum-lid
- Berichten: 1678
- Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
- Locatie: Oilsjt en Dardennen
patrickvb
30 sep 2019 13:43
Derjan01 schreef: ↑30 sep 2019 11:45
Zie het nut niet zo van 50/38, bergop kom je te kort en bergaf ook.
In de tijd van Roger De Vlaeminck reden we standaard met 52 (of 53)/42.
En dat ging ook.
-
Hartox
- Forum-lid
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41
Hartox
30 sep 2019 13:50
Ik heb 50/39 gereden met Ultegra 6800 crank en 50/42 Qrings met een Rotor3D crank. Ketting viel bij beide soms tussen de bladen (11sp).. Daarom ben ik maar geswitched naar een voorgeschreven combi.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
30 sep 2019 14:05
Ik stelde bij Shimano vaak de voorderrie net ff anders af. Ik liet de derrie op het kleine blad echt hangen in de kabel en de stelschoef stond nog een mm los.
Dan schiet de ketting iets sneller over en heb je het probleem meestal niet.
Q rings is een anders verhaal, dan kan je vaak niet uit de voeten met de voorgeschreven derrie instelling en zul je ergens een technische concessie moeten doen, maar meestal is dat eerder een extra veiligheid dan een nadeel (groot/groot of klein klein bv)
-
Ricky009
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 01 jan 2024 10:35
Ricky009
08 jan 2025 22:11
Vraagje, ik heb Shimano 105 12 speed di2 met een 50-34 compact. Kan je dat ook combineren met 50-40 en die 40 is van Dura ace dan. Waarschijnlijk staat het ergens al.
-
walters
- Forum-lid
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51
walters
08 jan 2025 22:39
Beste Ricky, wordt afgeraden omdat de ketting snel klem komt te zitten met alle gevolgen van dien. Rij zelf met een 50-36, dat werkt perfect, de stijghulpen werken dan goed op de 50.
-
CayoEvo
- Forum-lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56
CayoEvo
10 jan 2025 12:20
Er zijn hierover inderdaad al meerdere topics. Waarbij veel fabrikanten het afraden, zijn er genoeg fietsers onder ons die wel andere kettingblad combi's monteren en zonder problemen gebruiken. Ik zelf ook. In mijn geval Sram Force compact crank 50/34, waarbij ik hier op het vlakken in het hoge noorden de 34 altijd vervang voor een 38. Als ik naar bijvoorbeeld Zuid-Limburg ga, zet ik de 34 erop. Werkt zonder problemen.
-
walters
- Forum-lid
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51
walters
10 jan 2025 18:26
Srami s anders dan shimano. Sram laat veel meer verschillende combinaties toe dan Shimano DI2. Shimano mechanisch rij ik ook 50-39 werkt perfect, Campa mechanis ook 50-39, maar DI2 50-40 heeft veel kans op problemen. Ketting klapt ernaast > beschadiging frame of klapt vast tussen de 50 en 40 waardoor het 50 blad stuk gaat. Niet alleen gelezen, ook gezien bij iemand, niet prettig