Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ik ga fietsen in Frankrijk (Italie, Spanje...), wat voor wijn neem ik mee naar huis?

edwin01
Forum-lid

edwin01 11 dec 2009 19:54

Naar aanleiding van het topic Vakantie in Frankrijk in Toertochten en vakanties.
Ik zal een aanzetje geven...

De Cave de Tain in het noordelijke Rhone-gebied, fameus lekkere Crozes Hermitage!
De Cave de Turckheim in de Elzas, een heerlijke droge muscat die je echt geproefd moet hebben.....

Kom maar op stelletje excuusfietsers!!

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 11 dec 2009 20:37

Oei, te veel keus maar ik zou zeggen uit Frankrijk een heerlijke Gewürztraminer, een goede Barolo uit Italie en dan door naar Spanje voor een Rioja Crianza. Maar ik kan zo 3 andere heerlijke wijnen opnoemen.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 11 dec 2009 20:41

In Italië even bij Francesco Moser langs: http://www.cantinemoser.com

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 dec 2009 21:30

De zuidelijke Rhônestreek is vooral bekend vanwege de vaak voortreffelijke rode wijnen. Toch worden er ook heel goede witte wijnen geproduceerd. Vooral de witte Côtes-du-Rhône-Villages van de Vignerons de Chusclan-Laudun (Cave Coöperative) zijn èn smakelijk èn betaalbaar. De witte van Domaine Pélaquié hebben een nog grotere reputatie, maar kosten ook iets meer. Behoren kwalitatief zo ongeveer tot de top van de witte Côtes-du-Rhône-Villages en smaken ook zo! Hun rode wijn is trouwens ook puik. En als je daar dan toch op "wijnjacht" gaat, zie je meteen dat het rond Chusclan, Laudun l'Ardoise en St. Victor-la-Coste schitterend fietsen is, als je eens niet zo heel hoog, maar wel in geaccidenteerd terrein wilt peddelen. Kun je op de terugweg nog even in Château-Neuf-du-Pape langs voor een fles "Vieux Télégraphe", "La Nerthe" o.i.d.:rolleye:
60 x Ventoux

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 dec 2009 22:52

spanje
Vino de Malaga: bruine stroperige heerlijk zacht zoete wijn
somontana, nauwelijks verkrijgbaar in Nederland en heerlijk wijn bij pasta
alle wijnen van Torres!

vooral niet doen:
sierra de las alpugaras (=echt heel vies)
Live fast; die young. mijn blog

dario
Forum-lid

dario 11 dec 2009 23:11

[quote="BianchiSL3"]Oei, te veel keus maar ik zou zeggen uit Frankrijk een heerlijke Gewürztraminer, een goede Barolo uit Italie en dan door naar Spanje voor een Rioja Crianza.[/quote]

Gewürztraminer is dus wel een Italiaanse druif hé! :)

Op zich een onzinnige vraag natuurlijk (beetje als: "Ik wil een fiets kopen. Welke raden jullie me aan?" )
Maar als het dan toch wat in fietssfeer moet zijn: wie in de Veneto komt, probere een Amarone van Giuseppe Campagnola.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bibske
Forum-lid

bibske 11 dec 2009 23:26

Tja, ik zou eerder in de Hunter valley in Australië gaan fietsen. Alle proeverijen liggen dicht bij elkaar en je kan gratis proeven, kom je gewoon een andere dag nog een keertje langs om te kopen :D

Bij Lindemans hebben ze een absoluut overheerlijke rode (als ik me goed herinner was het eenShiraz). Zelfs midden september krijg je visioenen van kalkoen en cranberry's :)

timper
Forum-lid

timper 11 dec 2009 23:37

[quote="Dario"][quote="BianchiSL3"]Oei, te veel keus maar ik zou zeggen uit Frankrijk een heerlijke Gewürztraminer, een goede Barolo uit Italie en dan door naar Spanje voor een Rioja Crianza.[/quote]

Gewürztraminer is dus wel een Italiaanse druif hé! :)

Op zich een onzinnige vraag natuurlijk (beetje als: "Ik wil een fiets kopen. Welke raden jullie me aan?" )
Maar als het dan toch wat in fietssfeer moet zijn: wie in de Veneto komt, probere een Amarone van Giuseppe Campagnola.

[/quote]
Gewürtzstraminer is een kruidige Elzaswijn die ik zeker kan aanraden!
- Elzas : Beblenheim : Bott Geyl(?), is nog betaalbaar voor heel goede wijn (tip van een luxemburgse klant van mij ;) )
- Toscane : colle bereto in radda in chianti, kocht er al tweemaal...smaakt naar meer.
- Een goeie vino nobile di montepulciano kan ik ook niet weerstaan, een brunello al evenmin hehe...
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

rick.s.
Forum-lid

rick.s. 11 dec 2009 23:53

Italie: Amarone
Zwitserland(land waar ik woon): nog geen echte lekkere gevonden
Oostenrijk: blauer zweigelt
spanje: Baltasar

timper
Forum-lid

timper 12 dec 2009 00:02

[quote="GastheerG"]@dario: ik vind dit toch wel van een andere orde dan een fiets. Als iemand een drank of eet tip geeft ga ik dat wel een keer proberen. Zo ontdek ik andere smaken. Een fiets uitzoeken die een paar jaar meegaat is toch wel wat anders.

[quote="timper"]radda in chianti, [/quote]

Waar je ook kijkt: druiven, druiven en nog eens druiven........... in het straatje in de dorpskern wordt iedere avond de ene na de andere proeverij gehouden.
De lucht is daar gewoon zwanger van volle smakelijke wijn...........[/quote]
Ik kan daar uren rondhossen hehe...
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie