Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ik ga fietsen in Frankrijk (Italie, Spanje...), wat voor wijn neem ik mee naar huis?

bibske
Forum-lid

bibske 12 dec 2009 00:14

Zwitserland heeft erg lekkere wijnen, probeer eens een Petite Arvine. Verder kan een Dôle des Monts mij ook blij maken!

danoontje
Forum-lid

danoontje 12 dec 2009 15:07

'goeie wijn....'
Anima Sana In Corpore Sano.

rick.s.
Forum-lid

rick.s. 12 dec 2009 15:15

zal van de week eens proberen

joopi
Forum-lid

joopi 12 dec 2009 15:40

Rick S: in Graubünden worden geweldige pinot noirs gemaakt (Blauburgunders, vooral uit het gebied tussen Sargans en Landquart). Hermann en Gantenbein zijn gereputeerde namen. Buiten CH amper te vinden, de Zwitsers zuipen het lekker zelf op! En wat witte wijn betreft: een beendroge fendant gaat er bij mij ook altijd prima in.

dario
Forum-lid

dario 12 dec 2009 16:04

Rick, waar woon je ergens? Uit Wallis ga ik nooit weg zonder een doos fijne flessen: de wijnhuizen Germanier (check hun Gamaret en hun Syrah réserve!), Provins (heerlijke Ermitage) en R.Gilliard (uitstekende Dôle des Monts) zijn aan te raden. In kanton Ticino hebben ze vooral zeer goede Merlotwijnen. En bij kaasfondue: geen Fendant (beikes! de Zwitsers weten wel waarom ze net dié liefst aan toeristen slijten...), wel Johannisberg!

Gastheer, uiteraard is dit iets anders dan een fiets, maar gezien de hopeloze veelheid aan antwoorden is het een even ijle - maar daarom niet minder leuke - vraag!

En natuurlijk kweken ze ook in de Elzas de Gewüztraminerdruif, maar zoals de naam al zegt komt die uit Termeno/Tramin: in de Alto Adige dus...

Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 12 dec 2009 16:39

[quote="GastheerG"]
Oostenrijk
Weet de naam niet maar met veel muskaat. Lekker na een uurtje wandelen als het niet te warm en niet te koud is.
[/quote]

Gruner Veltliner??
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

dario
Forum-lid

dario 12 dec 2009 17:36

Een andere typisch Oostenrijkse witte is de Welschriesling (doorgaans kruidiger - 'muskatiger' - dan Grüner Veltliner).

Overigens vreemd dat nog niemand aan de Lagrein gedacht heeft: waar zitten al die Dolomietenfietsers? Lagrein Dunkel van Kellerei Gries-Bozen, of de Riserva van Klosterkellerei Muri (3 bicchieri in de Gambero Rosso - maar prijs is navenant...); een van de boeiendste en nobelste rode druivenrassen uit Noord-Italië! Andere tip: de biologische wijnen van het domein van über-alpinist Reinhold Messner (Castel Juval), ook in de Alto Adige: hun Riesling en Sauvignon behoren tot de top witte wijnen van deze regio.

Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

rick.s.
Forum-lid

rick.s. 12 dec 2009 19:12

Woon in St. Gallen. sinds kort. (vertrokken uit zuid limburg)
de zwisterse wijn tot nu toe nog niet goed bevallen, maar zal zeker van de week eens even gaan kijken.
dank voor de tips tot nu toe.

bibske
Forum-lid

bibske 14 dec 2009 10:23

Jaah, Johannisberg, die drinken de Zwitsers zelf inderdaad vaker dan Fendant. de laatste gebruiken ze enkel om door de Fondue te draaien en niet erbij :)

@ GastheerG: Vin Chaud is veeeeeel lekkerder dan Glühwein ;)

edwin01
Forum-lid

edwin01 14 dec 2009 13:09

Ik bespeur toch duidelijk een "behoefte" gezien de interessante reacties! Veel Zwitserland.... Een onontdekt wijnland; niet geheel onlogisch als je je bedenkt dat de Zwitsers hun kwalitatief beste spul lekker zelf consumeren en de rest naar het buitenland verschepen, alwaar het voor teveel euro's verkocht wordt.....

Keep 'm coming boys 'n girls!

Overigens was de Verdicchio dei Castelli di Jesi ook niet geheel onaangenaam toen ik vorig jaar zomer 2 weken door een best wel heet De Marken toerde....

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 dec 2009 13:27

Ik snap die interesse voor Zwitserse wijn niet. Ik ben deze zomer een week wezen bergwandelen in het Berner Oberland. Ik heb de hele week Zwitserse wijnen uitgeprobeerd en het viel telkens tegen. Op de laatste avond ben ik maar Spaanse wijn gaan drinken.

Culinaire dingen moet je gewoon niet aan Zwitsers overlaten. Die zijn beter in het aanleggen van treinspoor en lange tunnels:)
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie