Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 14 jan 2025 15:00

Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5393
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 jan 2025 15:29

Schijven zitten toch wat meer verborgen in de velgen van een auto.
Maar hoor ook wel eens een auto met piepende remmen als ik als fietser ergens bij stoplicht sta, bedoel dat je in de auto minder omgevingsgeluid meekrijgt (dus ook piepende remmen van je eigen auto, want je gaat niet met raampje open rijden als het regent)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28112
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jan 2025 15:35

Is geen domme vraag. Autoremblokken zijn groter, bestaat uit harder materiaal (vergeleken met resin), de snelheid ligt doorgaans hoger waardoor in split second eventuele troep van de schijf wordt geschraapt. Terwijl daarbij op de wielkasten wat ook veel scheelt.

Piepende schrijfremmen op een fiets is wat mij betreft absoluut hét grote pijnpunt om op te lossen voor de fabrikant.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6242
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jan 2025 16:25

havana schreef: 14 jan 2025 15:35 Is geen domme vraag. Autoremblokken zijn groter, bestaat uit harder materiaal (vergeleken met resin), de snelheid ligt doorgaans hoger waardoor in split second eventuele troep van de schijf wordt geschraapt. Terwijl daarbij op de wielkasten wat ook veel scheelt.

Piepende schrijfremmen op een fiets is wat mij betreft absoluut hét grote pijnpunt om op te lossen voor de fabrikant.
Volgens Roel Peerenboom, eigenaar van Peerenboom Fietsen en bekend van het gelijknamige YouTube-kanaal waarin hij ingaat op allerlei zaken op het gebied van techniek en onderhoud, waaronder piepende schijfremmen:

“De remschijf en remblokken hebben wrijving met elkaar. Door die wrijving ontstaat er een trilling die wel of niet hoorbaar is, en afhankelijk van de wrijvingscoëfficiënt krijg je een trilling die hoorbaar is.” Hij verwijst naar het welbekende trucje met het wijnglas: door met een natte vinger over de bovenkant van het glas te draaien, kun je het laten zingen. “Afhankelijk van de situatie kan er een resonantie ontstaan die je hoort en dat is bij de schijfrem net zo.

Als je de bovenkant van een 'kristallen' wijnglas met een 'andere' vinger tijdens het laten zingen daarvan zou aanraken stompt het geluid af. M.a.w. als je een systeem bedenkt die tijdens het remmen aan de overkant van de plaats van de remblokken de remschijf (mits die het geluid produceert) aanraakt zou dat het geluid kunnen afstompen. Maar het zou zo maar ook de blokken kunnen zijn die gaan trillen, net zoals bij velgremmen met natte velgen, tja . . . . . 'toe in' misschien . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 2119
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 jan 2025 16:28

leon1 schreef: 14 jan 2025 14:48Massa?
Dikte.
Remschijven van motorfietsen gillen ook niet. Net als die van auwto’s. Die schijven zijn dikker.
hun fietsen.

abdr
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 14 jan 2025 16:39

De schijf zelf kan beginnen trillen maar ook de remklauw kan trillen en tenslotte werkt de holle vork ook nog als klankkast.

Als je een massieve vork en een massieve schijfrem van 2 kilo wil monteren zal je minder last hebben van gepiep.

Ik denk niet dat dat ooit opgelost gaat raken want ook velgremmen kunnen nog geluid maken bij of na regenweer.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 2119
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 jan 2025 17:27

Bij nat weer vragen medeweggebruikers of ik een misthoorn op de fiets heb. Bij droog weer heb ik er geen last meer van, maar dan moet ik soms wel een keer stevig remmen. Maar daarna is het gelukkig over.
hun fietsen.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 14 jan 2025 20:22

Schijven van auto remmen zijn dikker, dus meer massa. Meer massa gaat niet zo snel trillen dus geen geluid. Oplossing bij fiets remmen moet gezocht worden in een stijvere constructie waardoor de schijf niet in zijn resonantie frequentie komt. Zoals ook staat in het artikel van fiets.

https://www.fiets.nl/nieuws/stop-het-he ... verhelpen/

" De primaire oorzaak is natuurlijk de veranderende wrijvingscoëfficiënt waardoor resonantie ontstaat, maar een grotere stijfheid kan die resonantie tegengaan, zegt Peerenboom. “Denk bijvoorbeeld aan remschijven op grote aluminium spiders, zoals bij de Shimano XT-schijven. Die resoneren minder snel dan goedkope, flexibele remschijven."

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5393
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 jan 2025 20:48

Piepen valt bij mij wel mee, maar zoals vanavond hele rit motregen dan krijsen de remmen het uit.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5556
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 jan 2025 20:50

Nou als je een keer wat auto's hebt gehoord die met speciale pads voor de racerij op de weg rijden. Dan kunnen autoremblokken wel degelijk zwaar geluid maken. Die blokken zijn bedoeld om bloedheet te stoken op het circuit, maar als je er dan op de weg mee rijdt en weinig remt piept het juist verschrikkelijk.

Volgens mij zijn het op de fiets juist de spaken die mee in resonantie gaan, zoals een snaar op een instrument.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

abdr
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 14 jan 2025 22:16

Iedereen die al eens een remklauw heeft gecentreerd weet dat die klauw met 2 M5 bouten tegen voor- of achtervork getrokken wordt. Dat is bepaald geen stijve constructie, die volgens mij onmiddellijk meetrilt met de minste oneffenheid op de schijf, hoe stijf die schijf ook mag zijn.

Plaats reactie