
Canyon
Ik ben in het bezit van een Ultimate CF8 SL Aero. Deze fiets is voorzien van de hoge DT Swiss wielen. Mooie combinatie!
Omdat ik op onze vakanties de fiets meeneem en daar ter plekke wat fiets en ook wel routes bouw, kom ik altijd wel in een situatie dat ik twijfel of ik wel door kan met wegwielen en banden. Een stukje grind of een bospadje. Meestal rijd ik verder en ben ik achteraf blij geen lekke band of kapot wiel te hebben opgelopen. Op deze manier kom je wel op de mooie plekjes!
Nu overweeg ik om voor vakantiedoeleinden de fiets uit te rusten met gravel wielen, in de winter is dit wellicht ook wel handig voor de nederlandse weg.
Canyon geeft aan dat er maximaal 33 mm banden onder de fiets passen. ik kijk naar een set Mavic Allroad S gravel, hier zouden dan Challenge Gravel Grinder Pro TLR bandjes op kunnen. Wat denken jullie: ga ik hier veel profijt van hebben? Ik rijd nu met 28 mm racebanden. Is die 5 mm extra breedte een grote winst? Zouden deze wielen goed bestand zijn voor mijn beoogde doel? Ik ben niet de lichtste zo'n 90 kg dat speelt ook mee. Hoor graag de verschillende meningen.
Omdat ik op onze vakanties de fiets meeneem en daar ter plekke wat fiets en ook wel routes bouw, kom ik altijd wel in een situatie dat ik twijfel of ik wel door kan met wegwielen en banden. Een stukje grind of een bospadje. Meestal rijd ik verder en ben ik achteraf blij geen lekke band of kapot wiel te hebben opgelopen. Op deze manier kom je wel op de mooie plekjes!
Nu overweeg ik om voor vakantiedoeleinden de fiets uit te rusten met gravel wielen, in de winter is dit wellicht ook wel handig voor de nederlandse weg.
Canyon geeft aan dat er maximaal 33 mm banden onder de fiets passen. ik kijk naar een set Mavic Allroad S gravel, hier zouden dan Challenge Gravel Grinder Pro TLR bandjes op kunnen. Wat denken jullie: ga ik hier veel profijt van hebben? Ik rijd nu met 28 mm racebanden. Is die 5 mm extra breedte een grote winst? Zouden deze wielen goed bestand zijn voor mijn beoogde doel? Ik ben niet de lichtste zo'n 90 kg dat speelt ook mee. Hoor graag de verschillende meningen.
@termi748
Ik heb het andersom gedaan, Canyon Grail2 (40mm Schwalbe G-ONE R banden) en daar dan een 'klim/race' wielset onder (DT Swiss PR1400 met 25mm Vittoria) zodat ik op vakantie maar 1 fiets hoef mee te nemen en naar keuze Gravel/onbekend of normale/bekende weg kan kiezen. Dus da's 15mm verschil, en dat werkt voor mij prima. De Gravel banden zijn trouwens niet alleen breder, maar voor mijn gevoel ook veel lekbestendiger, want wat ik daar afgelopen winter in Zuid Frankrijk mee heb gefietst, niet normaal wat een rotsblokken ik ben tegengekomen (Komoot op gravel ingesteld en dan toch nog zelf sleutelen, want zo'n klein zwart dun lijntje kun je toch ook fietsen). Enfin, ja het scheelt bij jou misschien maar 5mm, maar de band is ook meteen sterker en geeft meer grip als de ondergrond iets anders is dan normale weg
Ik heb het andersom gedaan, Canyon Grail2 (40mm Schwalbe G-ONE R banden) en daar dan een 'klim/race' wielset onder (DT Swiss PR1400 met 25mm Vittoria) zodat ik op vakantie maar 1 fiets hoef mee te nemen en naar keuze Gravel/onbekend of normale/bekende weg kan kiezen. Dus da's 15mm verschil, en dat werkt voor mij prima. De Gravel banden zijn trouwens niet alleen breder, maar voor mijn gevoel ook veel lekbestendiger, want wat ik daar afgelopen winter in Zuid Frankrijk mee heb gefietst, niet normaal wat een rotsblokken ik ben tegengekomen (Komoot op gravel ingesteld en dan toch nog zelf sleutelen, want zo'n klein zwart dun lijntje kun je toch ook fietsen). Enfin, ja het scheelt bij jou misschien maar 5mm, maar de band is ook meteen sterker en geeft meer grip als de ondergrond iets anders is dan normale weg
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
33mm is weer zo een rare spec want de meeste banden komen in 28, 30, 32 en 34mm (misschien een of ander exotisch merk dat 33mm aanbiedt (zoals Challenge hier dus)).
De manier waarop je band past hangt ook van de breedte van je velg af dus moeilijk te zeggen.
Er zit wel wat marge op de 33mm spec. Zo reed ik met 25mm op een Ultimate AL die volgens de spec maar 23mm aan kan (wel op een 19mm velg, op een 15mm velg raakt de band de remhoef) en 28mm op een Ultimate CF die volgens de spec maar 25mm aan kan (als is dat heel erg nipt). In jouw geval zou ik wel rekening houden met de nopjes op de band (de band wordt iets hoger ten opzichte van een profielloze band die even breed is).
De Mavic Allroad S heeft 25mm interne velgbreedte dus daar zou ik minstens 32mm op monteren. Ik zou ook overwegen om bv Schwalbe One in 32mm of 34mm te monteren. Dan heb je bredere banden die je iets zachter kan op pompen met als gevolg meer grip zonder de extra rolweerstand van een specifieke gravelband.
Over die Mavic Allroad S: Je weet dat ze hookless zijn? Zijn die banden die je op het oog hebt compatibel? Anders is de DT GR1600 ook het overwgen waard: zelfde soort lage alu velg met 25mm interne breedte maar met haak, de gekende DT350 naven en een stukje lichter als de Mavic en toch in dezelfde prijsklasse.
De manier waarop je band past hangt ook van de breedte van je velg af dus moeilijk te zeggen.
Er zit wel wat marge op de 33mm spec. Zo reed ik met 25mm op een Ultimate AL die volgens de spec maar 23mm aan kan (wel op een 19mm velg, op een 15mm velg raakt de band de remhoef) en 28mm op een Ultimate CF die volgens de spec maar 25mm aan kan (als is dat heel erg nipt). In jouw geval zou ik wel rekening houden met de nopjes op de band (de band wordt iets hoger ten opzichte van een profielloze band die even breed is).
De Mavic Allroad S heeft 25mm interne velgbreedte dus daar zou ik minstens 32mm op monteren. Ik zou ook overwegen om bv Schwalbe One in 32mm of 34mm te monteren. Dan heb je bredere banden die je iets zachter kan op pompen met als gevolg meer grip zonder de extra rolweerstand van een specifieke gravelband.
Over die Mavic Allroad S: Je weet dat ze hookless zijn? Zijn die banden die je op het oog hebt compatibel? Anders is de DT GR1600 ook het overwgen waard: zelfde soort lage alu velg met 25mm interne breedte maar met haak, de gekende DT350 naven en een stukje lichter als de Mavic en toch in dezelfde prijsklasse.
RAW Mudflap besteld (long wide) en gemonteerd.
Heb geen gaatjes in het spatbord geboord maar heb de flap tussen de steun en spatbord zelf gemonteerd.
Daarvoor uitsparinkje gemaakt in flap zodat deze er tussen paste.
Zit nu nog ca10cm ruimte tussen grond en flap.

Heb geen gaatjes in het spatbord geboord maar heb de flap tussen de steun en spatbord zelf gemonteerd.
Daarvoor uitsparinkje gemaakt in flap zodat deze er tussen paste.
Zit nu nog ca10cm ruimte tussen grond en flap.

Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16639
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De code is slechts bruikbaar tot 27 januari.
Wie er tot dan nog een nodig heeft, stuur maar een pb.
Code via pb naar jasperbe gestuurd.
En ook een code naar RonyV
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 28 feb 2011 14:12
https://go.canyon.com/r?ref=5FA3885E1 voor de liefhebber.