nieuwelingen verzet past niet op frame
Hoi iedereen,
Ik heb sinds kort een nieuwe fiets (sensa lombardia met ultegra). Maar nu ben ik iets lulligs tegen gekomen Aangezien ik 2e jaars nieuweling ben moet ik rijden met een verzet waarvan het kleinste tandje 16 is.
Nu komt het probleem, dit past niet bij het frame.. De ketting schaaft dan tegen de binnenkant van het frame. Nu gaat mij fietsenmaker proberen iets met mij te regelen of het op te lossen. Het liefst zou ik namelijk geen nieuw frame willen.
Misschien heeft iemand dat probleem ook al eens gehad. Graag zou ik dan horen hoe dit is opgelost. Dit zou erg veel tijd en problemen schelen.
alvast bedankt!
Jordi
Ik heb sinds kort een nieuwe fiets (sensa lombardia met ultegra). Maar nu ben ik iets lulligs tegen gekomen Aangezien ik 2e jaars nieuweling ben moet ik rijden met een verzet waarvan het kleinste tandje 16 is.
Nu komt het probleem, dit past niet bij het frame.. De ketting schaaft dan tegen de binnenkant van het frame. Nu gaat mij fietsenmaker proberen iets met mij te regelen of het op te lossen. Het liefst zou ik namelijk geen nieuw frame willen.
Misschien heeft iemand dat probleem ook al eens gehad. Graag zou ik dan horen hoe dit is opgelost. Dit zou erg veel tijd en problemen schelen.
alvast bedankt!
Jordi
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er zijn wel oplossingen, maar dan moet je niet lek rijden tijdens een klassieker en een wiel van een ander krijgen. Je zou bijv met een kleiner voorblad kunnen rijden, zodat je met een 14 achter kunt rijden. Andere oplossing is de grootste krans van je cassette halen en na de 16 een extra vulring toevoegen, dan maak je er 9 speed van. In laatste geval wel even je achter-derailleur opnieuw afstellen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De fiets is net nieuw, dus zou er liever geen 9 speed van maken. Aangezien er de nieuwe ultegra op zit en er veel moeite is gedaan om als voorblad 52T te krijgen, zo'n blad is 130euro dus niet echt aantrekkelijk voor mij om die weer te gaan vervangen. Daarnaast kan je dan nooit zo zwaar trappen als ik nu kan. Dit verzet is het meest optimaal 52-16, dat zou ik het liefst dus ook zo houden.
Mijn fietsenmaker wil ook niet in het frame gaan vijlen, want dat gaat de garantie eraf. Je zou de lagers in je wiel anders kunnen zitten, maar dat staat je wiel buiten het frame waardoor je deze ook opnieuw moet richten. Ook niet zo'n handige optie dus.
Is er geen afstelling aan de derailleur mogelijk die ervoor zorgt dat ie niet schaaft? Het scheelt namelijk misschien net een millimeter.
Bedankt voor de reactie in ieder geval!
Mijn fietsenmaker wil ook niet in het frame gaan vijlen, want dat gaat de garantie eraf. Je zou de lagers in je wiel anders kunnen zitten, maar dat staat je wiel buiten het frame waardoor je deze ook opnieuw moet richten. Ook niet zo'n handige optie dus.
Is er geen afstelling aan de derailleur mogelijk die ervoor zorgt dat ie niet schaaft? Het scheelt namelijk misschien net een millimeter.
Bedankt voor de reactie in ieder geval!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad, maar toen heb ik van mn 9speed gewoon een 8 speed gemaakt, zoals Amclassic al zegt. Niet ideaal, maar in de praktijk valt er prima mee te fietsen. In wedstrijden ed en miste ik het kransje niet. Doodgaan doe je toch wel
Ik zie niet in hoe de afstelling van je achterderailleur substantieel bij zou kunnen dragen aan het niet schaven. Wellicht dat de ketting op je 16 ver naar rechts (richting achtervork) ligt en niet netjes midden op het kransje, dan zou je nog wat kunnen proberen door de derailleur iets verder naar binnen (richting wiel) te plaatsen (dus de stelschroef gebruiken). Als het kransje al netjes middenin de ketting ligt, kan je verder praktisch niks doen met de derailleur zonder de boel negatief te beinvloeden.
Daarnaast: de derailleur regelt de positie van je ketting ten opzichte van de kransjes en niet de positie van de kransjes ten opzichte van het frame. En de positie van de kransjes bepaalt weer de positie van de ketting
Tot slot: ik heb in de jeugdcategorieen ook nog wel eens met een 42(x14 geloof ik) gereden ipv de 52x17(?, weet ik ook niet meer). Dat rijdt in de praktijk niet merkbaar anders. Alleen in de grijze massa
Ik zie niet in hoe de afstelling van je achterderailleur substantieel bij zou kunnen dragen aan het niet schaven. Wellicht dat de ketting op je 16 ver naar rechts (richting achtervork) ligt en niet netjes midden op het kransje, dan zou je nog wat kunnen proberen door de derailleur iets verder naar binnen (richting wiel) te plaatsen (dus de stelschroef gebruiken). Als het kransje al netjes middenin de ketting ligt, kan je verder praktisch niks doen met de derailleur zonder de boel negatief te beinvloeden.
Daarnaast: de derailleur regelt de positie van je ketting ten opzichte van de kransjes en niet de positie van de kransjes ten opzichte van het frame. En de positie van de kransjes bepaalt weer de positie van de ketting
Tot slot: ik heb in de jeugdcategorieen ook nog wel eens met een 42(x14 geloof ik) gereden ipv de 52x17(?, weet ik ook niet meer). Dat rijdt in de praktijk niet merkbaar anders. Alleen in de grijze massa
Wij gebruiken bij voorkeur voor jeugdwielrenners en Nieuwelingen compact cranksets.
Dan kan je als je de goede tandwielen monteerd met redelijk normale cassette's uit de weg.
Met een 50-15 zoals AM classic vertelt is een mogelijkheid maar ik heb ze ook al gemonteerd met een 46-14.
Feit is dat heel veel frame's tegenwoordig Sbend achtervorken hebben en zodoende relatief snel naar binnen komen bij de tandwielen en als je dan een te groot blad hebt met een 16 is alles beschadigd aan de binnenkant en komen er in het ergste geval erg grote bramen aan het frame te zitten.
Met een compact crankset heb je meestal dat probleem niet en kan je altijd het goede verzet wat normaal te maken is krijgen.
Grtz; mtbfool
Dan kan je als je de goede tandwielen monteerd met redelijk normale cassette's uit de weg.
Met een 50-15 zoals AM classic vertelt is een mogelijkheid maar ik heb ze ook al gemonteerd met een 46-14.
Feit is dat heel veel frame's tegenwoordig Sbend achtervorken hebben en zodoende relatief snel naar binnen komen bij de tandwielen en als je dan een te groot blad hebt met een 16 is alles beschadigd aan de binnenkant en komen er in het ergste geval erg grote bramen aan het frame te zitten.
Met een compact crankset heb je meestal dat probleem niet en kan je altijd het goede verzet wat normaal te maken is krijgen.
Grtz; mtbfool
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Als een 16T niet past, wie zegt dan dat een 15T wel past?
Ik zou een 15T sluitkrans nemen of anders een 13T sluitkrans nemen en hier de tanden vanaf slijpen, wordt het toch een 9 speed.
Ik heb in de 9 speed tijd nooit het 10e kransje gemist.
Ik zou een 15T sluitkrans nemen of anders een 13T sluitkrans nemen en hier de tanden vanaf slijpen, wordt het toch een 9 speed.
Ik heb in de 9 speed tijd nooit het 10e kransje gemist.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Ja je kan uiteraard een sluitkrans nemen en daar de tanden vanaf slijpen maar waar blijf je dan.
10 speed word gekocht om te gebruiken toch en als je andere bladen voor neemt kan je redelijk normale cassette monteren.
Grtz; mtbfool
10 speed word gekocht om te gebruiken toch en als je andere bladen voor neemt kan je redelijk normale cassette monteren.
Grtz; mtbfool