Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

nieuwelingen verzet past niet op frame

jordi_kl
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2009 21:46

jordi_kl 10 dec 2009 23:02

Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een nieuwe fiets (sensa lombardia met ultegra). Maar nu ben ik iets lulligs tegen gekomen Aangezien ik 2e jaars nieuweling ben moet ik rijden met een verzet waarvan het kleinste tandje 16 is.

Nu komt het probleem, dit past niet bij het frame.. De ketting schaaft dan tegen de binnenkant van het frame. Nu gaat mij fietsenmaker proberen iets met mij te regelen of het op te lossen. Het liefst zou ik namelijk geen nieuw frame willen.
Misschien heeft iemand dat probleem ook al eens gehad. Graag zou ik dan horen hoe dit is opgelost. Dit zou erg veel tijd en problemen schelen.

alvast bedankt!

Jordi

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 dec 2009 23:31

Er zijn wel oplossingen, maar dan moet je niet lek rijden tijdens een klassieker en een wiel van een ander krijgen. Je zou bijv met een kleiner voorblad kunnen rijden, zodat je met een 14 achter kunt rijden. Andere oplossing is de grootste krans van je cassette halen en na de 16 een extra vulring toevoegen, dan maak je er 9 speed van. In laatste geval wel even je achter-derailleur opnieuw afstellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 10 dec 2009 23:35

Dat mag toch niet? Achter moet altijd 16 zijn, toch? En bij junioren is dat 14. Ook al rijd je met 48 voor, dan mag je nog niet kleiner dan 16.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 dec 2009 23:45

Zo ingewikkeld zijn die regels niet, je mag gewoon niet meer dan een bepaalde afstand in 1 omwenteling van je crankstel afleggen. Hoe je dat ook doet maakt niets uit, al monteer je een Rohloff naaf ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 10 dec 2009 23:49

Ja nu je het zegt, als ze verzetten controleren kijken ze naar de afstand per omwenteling van je crank.

jordi_kl
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2009 21:46

jordi_kl 11 dec 2009 09:52

De fiets is net nieuw, dus zou er liever geen 9 speed van maken. Aangezien er de nieuwe ultegra op zit en er veel moeite is gedaan om als voorblad 52T te krijgen, zo'n blad is 130euro dus niet echt aantrekkelijk voor mij om die weer te gaan vervangen. Daarnaast kan je dan nooit zo zwaar trappen als ik nu kan. Dit verzet is het meest optimaal 52-16, dat zou ik het liefst dus ook zo houden.
Mijn fietsenmaker wil ook niet in het frame gaan vijlen, want dat gaat de garantie eraf. Je zou de lagers in je wiel anders kunnen zitten, maar dat staat je wiel buiten het frame waardoor je deze ook opnieuw moet richten. Ook niet zo'n handige optie dus.
Is er geen afstelling aan de derailleur mogelijk die ervoor zorgt dat ie niet schaaft? Het scheelt namelijk misschien net een millimeter.

Bedankt voor de reactie in ieder geval!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2009 10:40

52-16 is helemaal niet het optimale verzet, ik reed met 50-15 en daarmee kwam ik tot op 1 cm van de grens.
En een vijl in een carbon frame zetten zou ik niet aanbevelen.

Beste oplossing lijkt mij om gewoon een kleiner voorblad te monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 11 dec 2009 10:41

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad, maar toen heb ik van mn 9speed gewoon een 8 speed gemaakt, zoals Amclassic al zegt. Niet ideaal, maar in de praktijk valt er prima mee te fietsen. In wedstrijden ed en miste ik het kransje niet. Doodgaan doe je toch wel :)

Ik zie niet in hoe de afstelling van je achterderailleur substantieel bij zou kunnen dragen aan het niet schaven. Wellicht dat de ketting op je 16 ver naar rechts (richting achtervork) ligt en niet netjes midden op het kransje, dan zou je nog wat kunnen proberen door de derailleur iets verder naar binnen (richting wiel) te plaatsen (dus de stelschroef gebruiken). Als het kransje al netjes middenin de ketting ligt, kan je verder praktisch niks doen met de derailleur zonder de boel negatief te beinvloeden.
Daarnaast: de derailleur regelt de positie van je ketting ten opzichte van de kransjes en niet de positie van de kransjes ten opzichte van het frame. En de positie van de kransjes bepaalt weer de positie van de ketting ;-)

Tot slot: ik heb in de jeugdcategorieen ook nog wel eens met een 42(x14 geloof ik) gereden ipv de 52x17(?, weet ik ook niet meer). Dat rijdt in de praktijk niet merkbaar anders. Alleen in de grijze massa ;)

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 11 dec 2009 10:54

Wij gebruiken bij voorkeur voor jeugdwielrenners en Nieuwelingen compact cranksets.
Dan kan je als je de goede tandwielen monteerd met redelijk normale cassette's uit de weg.
Met een 50-15 zoals AM classic vertelt is een mogelijkheid maar ik heb ze ook al gemonteerd met een 46-14.
Feit is dat heel veel frame's tegenwoordig Sbend achtervorken hebben en zodoende relatief snel naar binnen komen bij de tandwielen en als je dan een te groot blad hebt met een 16 is alles beschadigd aan de binnenkant en komen er in het ergste geval erg grote bramen aan het frame te zitten.
Met een compact crankset heb je meestal dat probleem niet en kan je altijd het goede verzet wat normaal te maken is krijgen.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 11 dec 2009 11:08

Met een normaal crankstel kun je ook 46/48/50 monteren en kun je ook een fatsoenlijk binnenblad standaard monteren (39-42)

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 11 dec 2009 15:04

Als een 16T niet past, wie zegt dan dat een 15T wel past?

Ik zou een 15T sluitkrans nemen of anders een 13T sluitkrans nemen en hier de tanden vanaf slijpen, wordt het toch een 9 speed.

Ik heb in de 9 speed tijd nooit het 10e kransje gemist.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 11 dec 2009 18:38

Ja je kan uiteraard een sluitkrans nemen en daar de tanden vanaf slijpen maar waar blijf je dan.
10 speed word gekocht om te gebruiken toch en als je andere bladen voor neemt kan je redelijk normale cassette monteren.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Plaats reactie