Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In welke groep aansluiten tourclub

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 26 jan 2025 07:40

Ga een keer met de snelle groep mee en wanneer je merkt dat je boven je macht aan het fietsen bent, ga je achterin de groep hangen en sla je wat beurten over.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 jan 2025 08:42

Het lijkt er wel op dat jullie een groepsdiscussie kunnen gaan voeren over groepsgrootte en veiligheid. Vooral met die ouderen die niet willen toegeven dat het minder wordt.
hun fietsen.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 26 jan 2025 09:28

Ik vind weer altijd wel belangrijk, en dan voornamelijk de windkracht.
Ook ik ben ondertussen geen jonge god meer die met z’n krachten kan smijten, (bijna)wind stil weer is een snelle groep prima te doen ondanks dat de snelheid hoog is heerst er rust in het peloton. maar zodra het 3 a 4 bft word haak ik af, ik heb geen zin meer om voor elke meter uit de wind te strijden op een dijk, doe mij dan maar de ‘kneuzen’ groep daar kan je jezelf nog nuttig maken om andere uit de wind te houden.

pino
Forum-lid HC

pino 26 jan 2025 10:57

Fietsers die niet substantieel hun deel van het kopwerk kunnen doen, zouden er vaak beter aan doen om een minder snel groepje uit te zoeken.
Niet zijken maar reiden !

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 26 jan 2025 11:01

Grappig dat er zulke vaste kopbeurt afspraken zijn. Meestal zijn het dezelfden die a la Tim Declercq op kop rijden tot aan een heuvel, ff sprint omhoog en weer verder opdezelfde manier. Maakt toch niet uit dat er een paar lekker hun inspanning doen in het wiel?

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 26 jan 2025 13:15

Het voordeel in mijn groepje is dat ik meestal de route uitzet (meestal zo'n 100km, route in mijn koppie) en dat die meestal tegen de wind in begint.
2e Gedeelte van de rit is dan altijd een stukje prettiger, degene met goede benen rijdt langer op kop, degene met slechte benen blijft achterin hangen.
No problem, we zijn vaak met 5 tot 6 fietsers...

pino
Forum-lid HC

pino 26 jan 2025 13:22

scottpch64 schreef: 26 jan 2025 13:15 Het voordeel in mijn groepje is dat ik meestal de route uitzet (meestal zo'n 100km, route in mijn koppie) en dat die meestal tegen de wind in begint.
2e Gedeelte van de rit is dan altijd een stukje prettiger, degene met goede benen rijdt langer op kop, degene met slechte benen blijft achterin hangen.
No problem, we zijn vaak met 5 tot 6 fietsers...
Je hebt als plakker meer baat van het plakken bij wind tegen dan bij wind mee. In de loop van een tocht worden de sterkteverschillen van deelnemers alleen maar vergroot. Daarom zou je met een groep juist wind mee moeten beginnen.

(zelf rij ik vooral alleen en ga dan inderdaad liever met wind tegen weg)
Niet zijken maar reiden !

bever
Forum-lid

bever 26 jan 2025 17:54

scottpch64 schreef: 26 jan 2025 07:40 Ga een keer met de snelle groep mee en wanneer je merkt dat je boven je macht aan het fietsen bent, ga je achterin de groep hangen en sla je wat beurten over.
en misschien is er een kans dat je sterker wordt van met groep 1 meerijden ? (weet niet hoeveel rek er nog inzit bij je)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 jan 2025 18:09

Als toerclub mag ik toch aannemen dat er een structuur is cq regels vwb veiligheid tijdens het rijden in/met een groep.

Bij ons gaat het op de volgende wijze:
Bij aanmelding krijg je een formulier en maak je kennis met een ambassadeur en in overleg ga je met een bij jou passende groep mee.
De 1ste rit is meestal met een groep waarbij jou snelheid lager ligt dit om ook kennis te maken hoe het is om in een groep te rijden.
Wij rijden sowieso met opgeleide wegkapiteins.
Als blijkt dat je het aankan ga je naar de volgende groep.
Dus bij ons wordt je goed begeleid als je lid wordt van de club.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 26 jan 2025 20:12

Ik denk dat ik als groep 2 te klein is maar aanhaak bij groep 3.
Dan kan ik kijken hoe het gaat en mocht ik een beurt moeten inkorten dan is dat is dat wel begrijpelijk.
Ik ben van mening dat je niet in een groep mee moet willen fietsen die boven je macht is. Dat wil ik zelf ook niet. Maar een keer kijken kan natuurlijk wel. En wie weet zit er inderdaad nog wat rek in op mijn bijna vijftigjarige leeftijd. 😊

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 jan 2025 20:45

bakboord1 schreef: 26 jan 2025 20:12 Ik denk dat ik als groep 2 te klein is maar aanhaak bij groep 3.
Dan kan ik kijken hoe het gaat en mocht ik een beurt moeten inkorten dan is dat is dat wel begrijpelijk.
Ik ben van mening dat je niet in een groep mee moet willen fietsen die boven je macht is. Dat wil ik zelf ook niet. Maar een keer kijken kan natuurlijk wel. En wie weet zit er inderdaad nog wat rek in op mijn bijna vijftigjarige leeftijd. 😊
Vooral de korte intervallen trainen zorgen ook voor een snel herstel na inspanning,goed blijven eten daar gaat het ook vaak mis na 80% van de rit,vermoeidheid met als gevolg onoplettendheid.
Succes :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 26 jan 2025 20:54

Als je kop kan trekken in een nuttige zone (sweet spot/FTP of lage VO2max) heeft zo'n groepsrit trainingseffect. In de buik van het groepje blijven zal niet veel meer dan een extra duurrit betekenen, of een grijze training. Als je wil testen of er nog rek op zit, doe je best toch ook wat solo tochten met werk in de juiste zones.

Ik weet niet hoe lang je al fietst, maar op je 50e ben je echt nog niet versleten. Ik heb vorig jaar op 54-jarige leeftijd (kortstondig, want omvergereden door een wagen) mijn beste klimconditie (w/kg FTP) ooit te pakken gehad. Maar het kost moeite - nadruk op VO2 max werk is de sleutel tot succes voor ons oudjes :D
Afbeelding

Plaats reactie