Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In welke groep aansluiten tourclub

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 27 jan 2025 08:00

Het gaat redelijk gedisciplineerd zo te lezen. Ik ben een keer met de lokale tourclub meegereden en dat was hard dan weer zacht, op kop sleuren, hard op drukke stukken. Ik was bekaf na afloop, niet zozeer van het fietsen an sich maar van het geconcentreerd rijden, opletten, enz. Vond het weinig ontspannend. Als ik zwaar wil trainen, doe ik dat bij voorkeur alleen. Al keuvelend een beetje trappen, dat vind ik prima in een groep (ik ben een ouwe triatleet, dus niet zo van de pelotons enzo)....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 27 jan 2025 08:50

rikkert schreef: 27 jan 2025 08:00 Het gaat redelijk gedisciplineerd zo te lezen. Ik ben een keer met de lokale tourclub meegereden en dat was hard dan weer zacht, op kop sleuren, hard op drukke stukken. Ik was bekaf na afloop, niet zozeer van het fietsen an sich maar van het geconcentreerd rijden, opletten, enz. Vond het weinig ontspannend. Als ik zwaar wil trainen, doe ik dat bij voorkeur alleen. Al keuvelend een beetje trappen, dat vind ik prima in een groep (ik ben een ouwe triatleet, dus niet zo van de pelotons enzo)....
Dus de volgende keer ga je niet meer met deze tourclub mee,daarom goede begeleiding bij nieuwe leden en ook bij ervaren renners.
Mooie anekdote is toch wel,ik had een oud wedstrijdrenner mee en deze beste man toch maar verteld dat zijn rijgedrag totaal niet paste bij het rijden in een groep.We hebben hem ook niet meer terug gezien.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 27 jan 2025 08:58

nijkie schreef: 27 jan 2025 08:50
rikkert schreef: 27 jan 2025 08:00 Het gaat redelijk gedisciplineerd zo te lezen. Ik ben een keer met de lokale tourclub meegereden en dat was hard dan weer zacht, op kop sleuren, hard op drukke stukken. Ik was bekaf na afloop, niet zozeer van het fietsen an sich maar van het geconcentreerd rijden, opletten, enz. Vond het weinig ontspannend. Als ik zwaar wil trainen, doe ik dat bij voorkeur alleen. Al keuvelend een beetje trappen, dat vind ik prima in een groep (ik ben een ouwe triatleet, dus niet zo van de pelotons enzo)....
Dus de volgende keer ga je niet meer met deze tourclub mee,daarom goede begeleiding bij nieuwe leden en ook bij ervaren renners.
Mooie anekdote is toch wel,ik had een oud wedstrijdrenner mee en deze beste man toch maar verteld dat zijn rijgedrag totaal niet paste bij het rijden in een groep.We hebben hem ook niet meer terug gezien.
Dat klopt, ik ben daarna niet meer mee geweest. Ik weet dat de andere groep wel netjes gegroepeerd rijdt, maar die gaan echt te traag voor me. Maar dit was een soort wild-west. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik sowieso niet zo van de vaste tijden ben, en vaak heel vroeg ga fietsen in de zomer (regelmatig kwam ik terug en dan zag ik de tourclub op vertrek staan). Maar een soort van koers in het normale verkeer (misschien een beetje overdreven maar geeft het gevoel weer) was niks voor mij.

In de omliggende plaatsen zijn ook tourclubs, wellicht daar nog een keer een rondje meefietsen.

jakkel
Forum-lid

jakkel 27 jan 2025 09:11

raven14 schreef: 26 jan 2025 20:54 Als je kop kan trekken in een nuttige zone (sweet spot/FTP of lage VO2max) heeft zo'n groepsrit trainingseffect. In de buik van het groepje blijven zal niet veel meer dan een extra duurrit betekenen, of een grijze training. Als je wil testen of er nog rek op zit, doe je best toch ook wat solo tochten met werk in de juiste zones.

Ik weet niet hoe lang je al fietst, maar op je 50e ben je echt nog niet versleten. Ik heb vorig jaar op 54-jarige leeftijd (kortstondig, want omvergereden door een wagen) mijn beste klimconditie (w/kg FTP) ooit te pakken gehad. Maar het kost moeite - nadruk op VO2 max werk is de sleutel tot succes voor ons oudjes :D
Inderdaad, op je 50ste ben je nog niet versleten. De vorige jaren wat gerichter en meer getraind en ook snellere groepsritten gereden met wat 'gespeel' en soms heel diep gaan. Vorig jaar op m'n 52/53 beste waardes ooit gehaald.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jan 2025 09:20

Ik neem aan dat je gaat fietsen voor je plezier.
Dan ga je toch rijden bij de groep waar je je het beste voelt.

En als de ene groep voor jouw goedvinden te traag, de andere te snel en nog een andere heeft te weinig deelnemers dan moet je je conclusies trekken en of naar een andere club uitkijken of alleen gaan rijden, als het dan te snel/traag gaat is dat enkel aan jezelf te wijten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 27 jan 2025 09:57

jakkel schreef: 27 jan 2025 09:11
raven14 schreef: 26 jan 2025 20:54 Als je kop kan trekken in een nuttige zone (sweet spot/FTP of lage VO2max) heeft zo'n groepsrit trainingseffect. In de buik van het groepje blijven zal niet veel meer dan een extra duurrit betekenen, of een grijze training. Als je wil testen of er nog rek op zit, doe je best toch ook wat solo tochten met werk in de juiste zones.

Ik weet niet hoe lang je al fietst, maar op je 50e ben je echt nog niet versleten. Ik heb vorig jaar op 54-jarige leeftijd (kortstondig, want omvergereden door een wagen) mijn beste klimconditie (w/kg FTP) ooit te pakken gehad. Maar het kost moeite - nadruk op VO2 max werk is de sleutel tot succes voor ons oudjes :D
Inderdaad, op je 50ste ben je nog niet versleten. De vorige jaren wat gerichter en meer getraind en ook snellere groepsritten gereden met wat 'gespeel' en soms heel diep gaan. Vorig jaar op m'n 52/53 beste waardes ooit gehaald.
Ik kom op mijn 56-57ste aan 3,5-3,7 watt/kg. een uur lang in de praktijk.Ritten van 150km verteer ik ook goed op hoge inspanning.
Lekker afzien is prima training.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 27 jan 2025 10:00

Wat ik bijzonder vind is dat er wel goede afspraken zijn over hoe te rijden, maar dat de afspraak over groepsgrootte makkelijk aan de kant geschoven wordt.
Max 10 fietsers in de groep zou dan heilig moeten zijn. Indien dat overschreden wordt, dan toch met 4 man in een nieuwe groep. Dan is de groep maar wat kleiner, maar kun je wel op het juiste niveau fietsen. ( En kleine groepen zijn voor het overige verkeer ook veel prettiger)

jakkel
Forum-lid

jakkel 27 jan 2025 10:27

nijkie schreef: 27 jan 2025 09:57
Ik kom op mijn 56-57ste aan 3,5-3,7 watt/kg. een uur lang in de praktijk.Ritten van 150km verteer ik ook goed op hoge inspanning.
Lekker afzien is prima training.
Af en toe heel diep gaan in combinatie met lange duurtrainingen is de sleutel tot succes.
Wel oppassen met je (hogere) waardes te vermelden, ik heb al gemerkt dat dat hier niet altijd even positief onthaald wordt. Ik heb vorig jaar op m'n 52 en op m'n scherpst even de 4,5 W/kg aangetikt en een VO2 Max van 70 gehad (wel volgens Garmin, weet niet of dat correct is!). Is dat allemaal belangrijk en van levensbelang? Neen. Maar voor mezelf vind ik dat wel heel leuk en je krijgt uit je omgeving en medefietsers dan wel eens complimenten. Professioneel moet ik ook elk jaar sporttesten afleggen, dankzij de fiets moet ik als 'oudje' helemaal niet onderdoen voor de jeugd. En dat streelt m'n ego wel enigszins. Nu, iedereen rijdt zoals ie wilt. Snel, traag, kort, lang wat zwaarder, wat lichter,... speelt allemaal geen rol. Iedereen bepaalt voor zichzelf de definitie van plezant fietsen. Ik zal dan ook nooit iemand nawijzen die het op een andere manier dan mezelf doet. :)

jakkel
Forum-lid

jakkel 27 jan 2025 10:29

scottwilko schreef: 27 jan 2025 10:00 Wat ik bijzonder vind is dat er wel goede afspraken zijn over hoe te rijden, maar dat de afspraak over groepsgrootte makkelijk aan de kant geschoven wordt.
Max 10 fietsers in de groep zou dan heilig moeten zijn. Indien dat overschreden wordt, dan toch met 4 man in een nieuwe groep. Dan is de groep maar wat kleiner, maar kun je wel op het juiste niveau fietsen. ( En kleine groepen zijn voor het overige verkeer ook veel prettiger)
In België geldt dat je met een groep vanaf 15 fietsers op de openbare weg mag fietsen. Voor snellere groepen is dat ook veel veiliger, wij hebben immers niet het soort fietspaden zoals in NL. Dus bij ons hopen we altijd op minimum 15 man/vrouw :mrgreen:

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 27 jan 2025 11:36

jakkel schreef: 27 jan 2025 10:29
scottwilko schreef: 27 jan 2025 10:00 Wat ik bijzonder vind is dat er wel goede afspraken zijn over hoe te rijden, maar dat de afspraak over groepsgrootte makkelijk aan de kant geschoven wordt.
In België geldt dat je met een groep vanaf 15 fietsers op de openbare weg mag fietsen. Voor snellere groepen is dat ook veel veiliger, wij hebben immers niet het soort fietspaden zoals in NL. Dus bij ons hopen we altijd op minimum 15 man/vrouw :mrgreen:
Dat snap ik nog, maar groepen van die grootte op een nederlands fietspad in de randstad, zijn voor de groep niet tof, en ook voor de mede-gebruikers niet.

Met betrekking tot het topic, het is met name gevaarlijk als mensen in groepen gaan rijden die het net (niet) bij kunnen houden. En dat rijdt ook niet relaxted voor jezelf, dus ik zou altijd een groepje lager doen, voor de veiligheid. Ik snap trouwens wel dat mensen in dit soort groepjes rijden, is een sociaal gebeuren en vaak gezellig.

stansfield
Forum-lid

stansfield 27 jan 2025 12:04

Ik denk dat een wat grotere vereniging met daardoor wat meer verschillende groepen beter zou werken.
Dat heb ik zelf ook dat ik in de polder met een snellere groep mee kan dan over de Utrechtse Heuvelrug. En je kan ook wat meer kiezen of je inderdaad een snelle avond wil, of dat je na een drukke dag op je werk misschien een wat rustigere groep kiest.
Maar bij een wat grotere vereniging bij je in de buurt heb je daar misschien wat meer keuze qua groepen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 27 jan 2025 12:16

Het argument dat hierboven wordt gegeven: niet te hoog willen zitten, is voor mij de reden te vragen hoe jullie hier mee omgaan.
Ik ben van nature wat conservatief en moet het niet van mijn wielertalent hebben maar van mijn inzet en veel trainen. Daarnaast fiets ik fijner als ik wat over heb.
Via strava kan ik al wel terug zien dat ik sterker ben dan minstens 1 persoon die een groep hoger fietst maar dat is zijn keuze.
Omdat ik niet een groep te hoog wil zitten maar ook niet enkel herstelritjes wil vroeg ik mij af hoe jullie hier mee omgaan als jullie moeten kiezen.

De discipline (bij de meesten) en het elkaar aanspreken is er zeker wel bij onze club. Maar ik zie wel dat bij de langzaamste groep het voor de helft al te snel gaat. Dat is lastig want je wilt deze groep hun plezier ook niet afpakken maar eigenlijk zouden ze beter een nog iets langzamere groep vormen. Dan is de groep ook automatisch wat kleiner. Binnen onze club ligt de maximale groepsgrootte echter rond de 16.
Overigens heb ik wel respect voor de ouderen in de langzamere groep want ik ga dat als ik zo oud ben niet nadoen. Het is een gezegende groep als je op die leeftijd nog zo kunt fietsen. Daarom doe ik graag een extra kopbeurt als ik met ze fiets en start ik na iedere pauze op kop.

Qua waarden hoop ik dit jaar sterker te zijn dan de afgelopen 4 jaar op de fiets. Veel inzet, geen blessures en Join moeten me daarbij gaan helpen.
Qua ftp-waarden delen heb ik er geen probleem mee; knap als je dat kunt. Bij ons op de club weet iedereen wel wie de sterksten zijn en dat zijn juist niet de haantjes van de groep maar de mensen die omkijken naar een ander tijdens het fietsen.

Plaats reactie