Belt- / riemaandrijving, wel of niet doen?
-
- Forum-lid
Hallo fietsers,
Ik overweeg om, naast mijn racefiets, een tweede 'sportfiets aan te schaffen. Doel van die fiets is: ritten tussen 1 km (naar de bakker) en 35 km (naar mijn werk).
Ik heb altijd met een derailleur gereden, maar tegenwoordig zie je ook veel sportfietsen met een belt- / riemaandrijving. Mijn keuze gaat concreet tussen:
- https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... tm?frame=H (11-speed, Alfinenaaf);
- https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H (30-speed, derailleur).
Vanuit mijn wielrennersgevoel neig ik naar een derailleur, maar een riem schijnt ook voordelen te hebben. Daarnaast vind ik die naaffiets ook wel strak (weinig 'vlees').
Iemand positieve of negatieve ervaringen met zo'n riemaandrijving?
Dank!
Ik overweeg om, naast mijn racefiets, een tweede 'sportfiets aan te schaffen. Doel van die fiets is: ritten tussen 1 km (naar de bakker) en 35 km (naar mijn werk).
Ik heb altijd met een derailleur gereden, maar tegenwoordig zie je ook veel sportfietsen met een belt- / riemaandrijving. Mijn keuze gaat concreet tussen:
- https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... tm?frame=H (11-speed, Alfinenaaf);
- https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H (30-speed, derailleur).
Vanuit mijn wielrennersgevoel neig ik naar een derailleur, maar een riem schijnt ook voordelen te hebben. Daarnaast vind ik die naaffiets ook wel strak (weinig 'vlees').
Iemand positieve of negatieve ervaringen met zo'n riemaandrijving?
Dank!
Gisteren bij de wereldfietser ging het hier (uiteraard) ook weer over
Riem
+ strakker uiterlijk
+ (iets) minder onderhoud
- meer aandrijfverliezen (zowel door riem als door naaiversnelling_
- zwaarder systeem (aangepast deelbaar frame + aandrijving)
- bij aanzetten lijk je soms eerst door wat elastiek te trappen.
Derailleur
+ loopt het lichtst als goed onderhouden
+ versnellingskeuzes makkelijker te customizen
+ kettingaandrijving voelt wat directer/snappier
- onderhoud wat meer
Riem
+ strakker uiterlijk
+ (iets) minder onderhoud
- meer aandrijfverliezen (zowel door riem als door naaiversnelling_
- zwaarder systeem (aangepast deelbaar frame + aandrijving)
- bij aanzetten lijk je soms eerst door wat elastiek te trappen.
Derailleur
+ loopt het lichtst als goed onderhouden
+ versnellingskeuzes makkelijker te customizen
+ kettingaandrijving voelt wat directer/snappier
- onderhoud wat meer
Niet zijken maar reiden !
- thestudent
- Forum-lid HC
Of Naafversnelling van maar dan gewoon met ketting en Hebie chainglider.
Omdat de singlespeed kettingen en tandwielen gewoon veel goedkoper zijn dan het hele beltgebeuren. Kost je hooguit 1x per jaar een simpele ketting. Die belt veroudert wel degelijk zoals het meeste rubber en helemaal onderhoudsvrij is het uiteindelijk niet. En sommige tandwielen zijn een soort plastic composiet.
Omdat de singlespeed kettingen en tandwielen gewoon veel goedkoper zijn dan het hele beltgebeuren. Kost je hooguit 1x per jaar een simpele ketting. Die belt veroudert wel degelijk zoals het meeste rubber en helemaal onderhoudsvrij is het uiteindelijk niet. En sommige tandwielen zijn een soort plastic composiet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Als je met een Gates belt (iets anders dan een riem-v-snaar!) een ander verzet wil: beperkte keuze en zeer kostbaar. Bij een ketting een fluitje van een cent.
In het buitenland is geen expertise, noch onderdelen van Gates. Een naaf moet ook onderhouden worden: de Alfine 11 vergt een oliewissel: kun je zelf nog doen. De Nexus/ Alfine 8 moet voor een nieuwe vetvulling , officieel om de twee jaar, uit elkaar. Langer gaat ook wel goed.
In het buitenland is geen expertise, noch onderdelen van Gates. Een naaf moet ook onderhouden worden: de Alfine 11 vergt een oliewissel: kun je zelf nog doen. De Nexus/ Alfine 8 moet voor een nieuwe vetvulling , officieel om de twee jaar, uit elkaar. Langer gaat ook wel goed.
Tenzij je alleen met mooi weer fietst, zou ik persoonlijk voor woon-werk een derailleur niet doen.
Ik fiets zelf 11km enkele reis woon-werk met een tandriemaandrijving + Alfine naaf.
(Batavus Dinsdag Excl. Plus, lijkt en profil wel wat op die eerste Koga).
Je zit er anders op dan op een racefiets, maar in mijn geval met een ligstuurtje kun je de km's nog altijd behoorlijk rap afwerken.
Het was mij puur om die Alfine naaf te doen (zie ook opmerking Klimmer). Riem nam ik meer op de koop toe (overigens ook niks negatiefs over op te merken).
Ik fiets zelf 11km enkele reis woon-werk met een tandriemaandrijving + Alfine naaf.
(Batavus Dinsdag Excl. Plus, lijkt en profil wel wat op die eerste Koga).
Je zit er anders op dan op een racefiets, maar in mijn geval met een ligstuurtje kun je de km's nog altijd behoorlijk rap afwerken.
Het was mij puur om die Alfine naaf te doen (zie ook opmerking Klimmer). Riem nam ik meer op de koop toe (overigens ook niks negatiefs over op te merken).
Laatst gewijzigd door RKN op 27 jan 2025 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou het niet doen. Ik heb een cube die ik ooit met belt aangeschaft heb. Na een tijdje ging de belt kapot, nieuwe erop maar de tandwielen waren ook niet lekker meer, gelukkig kon de fm de tandwielen omdraaien, en toen belt weer aan gort ging (en dan kun je niks meer, een ketting gaat piepen maar rijdt nog wel) was ik er wel klaar mee. Ik heb er toen een ketting op laten zetten. Met een chainglider. Werkt prima, al 5 jaar. Trouwens geen derailleur maar een Alfine naaf. Die doet het prima. En een ketting vervangen, en eventueel tandwielen, kost een stuk minder.
Dus mijn ervaring, een naafversnelling is prima, maar wel met ketting. Belt gaat niet lang mee, de tandwielen voor een belt zijn bizar duur, en als je belt sneuvelt sta je stil en kun je naar huis steppen.
Ik zou er nog even heel goed over denken als ik jou was. (zeg niet dat jij het niet moet doen)
Dus mijn ervaring, een naafversnelling is prima, maar wel met ketting. Belt gaat niet lang mee, de tandwielen voor een belt zijn bizar duur, en als je belt sneuvelt sta je stil en kun je naar huis steppen.
Ik zou er nog even heel goed over denken als ik jou was. (zeg niet dat jij het niet moet doen)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid
De Koga heeft een CDX belt aandrijving, dat is wel de betere aandrijving tov de CDN of CDC, gaat langer mee.
Kosten bij vervanging minimaal €400,-, belt, tandwiel achter en voor...
Heb zelf de Koga met CDN en een 8sp Alfinenaaf maar rijd er erg weinig op, wanneer ik weer zou kiezen zou het een derailleur zijn, temeer daar ik ook meer thuis ben in vervanging van die componenten ipv beltaandrijving.
Kosten bij vervanging minimaal €400,-, belt, tandwiel achter en voor...
Heb zelf de Koga met CDN en een 8sp Alfinenaaf maar rijd er erg weinig op, wanneer ik weer zou kiezen zou het een derailleur zijn, temeer daar ik ook meer thuis ben in vervanging van die componenten ipv beltaandrijving.
Dat is wel een goede toevoeging. Ik ben 4 jaar terug overgestapt op ketting, en moet bekennen dat ik niet weet welke belt ik had. Die kosten bij vervanging komen bekend voor.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik rij elke dag 25 ww verkeer door weer en wind met een rose black lava met gates cdx. bij 15000 km tandwielen en belt vervangen. konden nog wel 1000 km door. Ik heb dus nooit problemen. Ik heb online voor 200 euro alle onderdelen cdx gevonden en gemonteerd.
geen onderhoud is fijn ik doe er nooit iets aan, in tegenstelling tot mijn andere fietsen met derailleur.
CDN riemen en tandwielen zijn idd waardeloos daar win je niks op vergeleken met een ketting. Een stijf frame is ook een voorwaarde, collega heeft een cube met riem, die heeft steeds problemen door te slap frame en waardeloze aanspanning riem. frame tordeert bij stevig aanzetten waardoor riem gaat slippen. Excentrisch bracket werkt fijn.
geen onderhoud is fijn ik doe er nooit iets aan, in tegenstelling tot mijn andere fietsen met derailleur.
CDN riemen en tandwielen zijn idd waardeloos daar win je niks op vergeleken met een ketting. Een stijf frame is ook een voorwaarde, collega heeft een cube met riem, die heeft steeds problemen door te slap frame en waardeloze aanspanning riem. frame tordeert bij stevig aanzetten waardoor riem gaat slippen. Excentrisch bracket werkt fijn.