Mijn MTB (Cannondale Xtrail 3) is mijn eerste fiets met schijfremmen, ben dus nog niet helemaal up-to-date met de techniek. Probleem begon met een krakend/piepend voorwiel dat bij inspectie stroef bleek te draaien. Remmen waren de eerste verdachte dus die had ik uitgelijnd maar dat loste het probleem niet op. Wat wel helpt is de steekas losser draaien, dus zo ben ik ook thuis gekomen. Als ik de steekas vast zet dan zit het wiel ook echt muurvast en draait niet meer.
Wat is er kapot? Is het de steekas of moet ik het in lagers en dergelijke gaan zoeken. Als het een simpele reparatie is, kan ik dat waarschijnlijk zelf maar anders gaat ie naar de fietsenmaker uiteraard. Alvast bedankt voor jullie input!
Voorwiel MTB slaat vast, wat is er stuk?
Zat het wiel echt muurvast? Zo ja, dan denk ik toch dat een aanlopende schijfrem de oorzaak is. Ook gezien je opmerkingen qua geluid. Piepend geluid; dat is meestal de schijf.
Kan zijn dat een zuiger wat kuren heeft. Soms gaat de zuiger niet goed terug in de caliper. Ik denk dat dat het is. Maak de boel eens goed schoon. Waarschijnlijk is het dan opgelost.
Hoe heb je de uitlijning gedaan? Hier een instructie: https://bbbcycling.com/nl_nl/schijfrem-afstellen
Lagers die aan vervanging toe zijn, geven niet genoeg wrijving om het wiel muurvast te zetten.
Kan zijn dat een zuiger wat kuren heeft. Soms gaat de zuiger niet goed terug in de caliper. Ik denk dat dat het is. Maak de boel eens goed schoon. Waarschijnlijk is het dan opgelost.
Hoe heb je de uitlijning gedaan? Hier een instructie: https://bbbcycling.com/nl_nl/schijfrem-afstellen
Lagers die aan vervanging toe zijn, geven niet genoeg wrijving om het wiel muurvast te zetten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Dank voor de tip, inderdaad zullen kapotte lagers logischerwijs niet het hele wiel vastzetten (wat wel het geval is) Ik ga eens ff goed naar de remmen kijken. De uitlijning heb ik inderdaad volgens de instructie gedaan zoals de link die jij post verteld. Dus wellicht iets met de zuiger...