Mijn zoon heeft een beltdrive Cortina, in den beginne met CDN belt+onderdelen, fiets was €550,-.
Na 4jr schoolverkeer alles aan gort gereden, toen maar vervangen door CDX drivetrain, kostte me €400,-... bijna net zoveel als de complete fiets!

Fiets Magazine nr. 3-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Ja, dat vind ik ook. De KOGA-modellen van een paar jaar geleden zagen er beter uit. Ik kies voor KOGA vooral omdat je naar mijn idee wat meer 'bang for the buck' krijgt. Andere merken hebben ook mooie sportfietsen, zoals Trek (FX) en Specialized (Sirrus), maar die zijn voor een prijs in dezelfde orde van grootte minder degelijk en wat minder afgemonteerd (goedkopere groepen) dan de KOGA.
Heb 1,5 jaar terug exact dezelfde fiets gekocht. Was toen net uit en ook lang moeten wachten door leveringsproblemen.Oude-Kamphuis schreef: ↑28 jan 2025 09:41 Gister proefgereden. Heb ook het budget nog een beetje naar beneden bijgesteld. Gaat deze worden: https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H
Ja, dat vind ik ook. De KOGA-modellen van een paar jaar geleden zagen er beter uit. Ik kies voor KOGA vooral omdat je naar mijn idee wat meer 'bang for the buck' krijgt. Andere merken hebben ook mooie sportfietsen, zoals Trek (FX) en Specialized (Sirrus), maar die zijn voor een prijs in dezelfde orde van grootte minder degelijk en wat minder afgemonteerd (goedkopere groepen) dan de KOGA.
Voor mijn forenzenfiets is dat nu de keuze. De extra wrijving en herrie van de chainglider (die gewoon op je ketting rust) valt reuze mee. De combi niet schoonmaken, winterprut en een waarschijnlijk niet optimaal uitgelijnd frame (schijnt bij een belt vrij nauw te kunnen komen) maakten dat ik binnen 5-7k km een gates CDX riem oprookte. De plastic (CDN) versie hield het nog geen 2500 km uit voordat het tandwiel door midden brak.thestudent schreef: ↑26 jan 2025 14:42 Of Naafversnelling van maar dan gewoon met ketting en Hebie chainglider.
Omdat de singlespeed kettingen en tandwielen gewoon veel goedkoper zijn dan het hele beltgebeuren. Kost je hooguit 1x per jaar een simpele ketting. Die belt veroudert wel degelijk zoals het meeste rubber en helemaal onderhoudsvrij is het uiteindelijk niet. En sommige tandwielen zijn een soort plastic composiet.
Klopt, die chainglider merk je niks van, valt reuze mee. Ik had ook mijn bedenkingen bij die constructie maar valt erg mee. Af en toe wel even openmaken en de ketting een beetje liefde (of olie werkt ook) geven. Wat dat betreft is de gekozen fiets van TS nog makkelijker, daar blijf je zien of je ketting wat nodig heeft.53x11 schreef: ↑28 jan 2025 11:39Voor mijn forenzenfiets is dat nu de keuze. De extra wrijving en herrie van de chainglider (die gewoon op je ketting rust) valt reuze mee. De combi niet schoonmaken, winterprut en een waarschijnlijk niet optimaal uitgelijnd frame (schijnt bij een belt vrij nauw te kunnen komen) maakten dat ik binnen 5-7k km een gates CDX riem oprookte. De plastic (CDN) versie hield het nog geen 2500 km uit voordat het tandwiel door midden brak.thestudent schreef: ↑26 jan 2025 14:42 Of Naafversnelling van maar dan gewoon met ketting en Hebie chainglider.
Omdat de singlespeed kettingen en tandwielen gewoon veel goedkoper zijn dan het hele beltgebeuren. Kost je hooguit 1x per jaar een simpele ketting. Die belt veroudert wel degelijk zoals het meeste rubber en helemaal onderhoudsvrij is het uiteindelijk niet. En sommige tandwielen zijn een soort plastic composiet.
Ik heb 2 jaar geleden dezelfde fiets aangeschaft, bevalt prima, maar ik fiets er ook maar 3 x 2 weken per jaar op. En dan heb ik geen last van verroeste ketting. Maar ik weet niet wat ik zou doen als ik hem dagelijks zou gebruiken.scottpch64 schreef: ↑28 jan 2025 13:24 Heb zelf de Koga F3 4.0 met gates beltdrive 8sp Alfine, voor die 500km die ik per jaar rijd op dat ding.
Is inmiddels zo'n 4jr oud en nog geen problemen met de CDN aandrijving, maar goed de fiets komt misschien 1x per maand uit de garage...
Is inmiddels wel zo'n €400,- in prijs gestegen...
Koga fietsen, de nieuwe bitcoinscottpch64 schreef: ↑28 jan 2025 13:24 Heb zelf de Koga F3 4.0 met gates beltdrive 8sp Alfine, voor die 500km die ik per jaar rijd op dat ding.
Is inmiddels zo'n 4jr oud en nog geen problemen met de CDN aandrijving, maar goed de fiets komt misschien 1x per maand uit de garage...
Is inmiddels wel zo'n €400,- in prijs gestegen...