Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Belt- / riemaandrijving, wel of niet doen?

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 27 jan 2025 14:43

Belangrijk bij vervanging is ook de uitlijning en spanning van de belt, dat moet heel precies gebeuren anders is alles zo naar z'n gootje!
Mijn zoon heeft een beltdrive Cortina, in den beginne met CDN belt+onderdelen, fiets was €550,-.
Na 4jr schoolverkeer alles aan gort gereden, toen maar vervangen door CDX drivetrain, kostte me €400,-... bijna net zoveel als de complete fiets! :o

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 28 jan 2025 09:29

Dat bedoel ik nou. Een nieuwe ketting kost je 15 euro hooguit voor singlespeed aandrijving.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Oude-Kamphuis
Forum-lid

Oude-Kamphuis 28 jan 2025 09:41

Gister proefgereden. Heb ook het budget nog een beetje naar beneden bijgesteld. Gaat deze worden: https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H

pino schreef: 26 jan 2025 14:36 Overigens zien die Koga's er wel erg hoog en lomp uit van voren. Zeker een proefrit maken als je een racefiets gewend bent.
Ja, dat vind ik ook. De KOGA-modellen van een paar jaar geleden zagen er beter uit. Ik kies voor KOGA vooral omdat je naar mijn idee wat meer 'bang for the buck' krijgt. Andere merken hebben ook mooie sportfietsen, zoals Trek (FX) en Specialized (Sirrus), maar die zijn voor een prijs in dezelfde orde van grootte minder degelijk en wat minder afgemonteerd (goedkopere groepen) dan de KOGA.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 28 jan 2025 09:43

Juist, gewoon een ketting :-), het valt me op dat er weinig aanbieders zijn die een ketting icm een naafversnelling bieden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

hugovl
Forum-lid

hugovl 28 jan 2025 10:38

Oude-Kamphuis schreef: 28 jan 2025 09:41 Gister proefgereden. Heb ook het budget nog een beetje naar beneden bijgesteld. Gaat deze worden: https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H

pino schreef: 26 jan 2025 14:36 Overigens zien die Koga's er wel erg hoog en lomp uit van voren. Zeker een proefrit maken als je een racefiets gewend bent.
Ja, dat vind ik ook. De KOGA-modellen van een paar jaar geleden zagen er beter uit. Ik kies voor KOGA vooral omdat je naar mijn idee wat meer 'bang for the buck' krijgt. Andere merken hebben ook mooie sportfietsen, zoals Trek (FX) en Specialized (Sirrus), maar die zijn voor een prijs in dezelfde orde van grootte minder degelijk en wat minder afgemonteerd (goedkopere groepen) dan de KOGA.
Heb 1,5 jaar terug exact dezelfde fiets gekocht. Was toen net uit en ook lang moeten wachten door leveringsproblemen.
Maar goede keuze gemaakt, temeer omdat er ook geen Feathershock vork op zit.

Oke het is wat minder comfortabel op klinkerweggetjes, maar die Feathershock vorken gaan je ook flinke kosten geven als daar iets aan mankeert na verloop van tijd.

Verder dezelfde afweging gemaakt als jij, heb ook op een Trek (District) gereden toen maar dat vond ik flink aan de prijs idd voor wat je krijgt.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 jan 2025 11:39

thestudent schreef: 26 jan 2025 14:42 Of Naafversnelling van maar dan gewoon met ketting en Hebie chainglider.

Omdat de singlespeed kettingen en tandwielen gewoon veel goedkoper zijn dan het hele beltgebeuren. Kost je hooguit 1x per jaar een simpele ketting. Die belt veroudert wel degelijk zoals het meeste rubber en helemaal onderhoudsvrij is het uiteindelijk niet. En sommige tandwielen zijn een soort plastic composiet.
Voor mijn forenzenfiets is dat nu de keuze. De extra wrijving en herrie van de chainglider (die gewoon op je ketting rust) valt reuze mee. De combi niet schoonmaken, winterprut en een waarschijnlijk niet optimaal uitgelijnd frame (schijnt bij een belt vrij nauw te kunnen komen) maakten dat ik binnen 5-7k km een gates CDX riem oprookte. De plastic (CDN) versie hield het nog geen 2500 km uit voordat het tandwiel door midden brak.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 28 jan 2025 12:11

53x11 schreef: 28 jan 2025 11:39
thestudent schreef: 26 jan 2025 14:42 Of Naafversnelling van maar dan gewoon met ketting en Hebie chainglider.

Omdat de singlespeed kettingen en tandwielen gewoon veel goedkoper zijn dan het hele beltgebeuren. Kost je hooguit 1x per jaar een simpele ketting. Die belt veroudert wel degelijk zoals het meeste rubber en helemaal onderhoudsvrij is het uiteindelijk niet. En sommige tandwielen zijn een soort plastic composiet.
Voor mijn forenzenfiets is dat nu de keuze. De extra wrijving en herrie van de chainglider (die gewoon op je ketting rust) valt reuze mee. De combi niet schoonmaken, winterprut en een waarschijnlijk niet optimaal uitgelijnd frame (schijnt bij een belt vrij nauw te kunnen komen) maakten dat ik binnen 5-7k km een gates CDX riem oprookte. De plastic (CDN) versie hield het nog geen 2500 km uit voordat het tandwiel door midden brak.
Klopt, die chainglider merk je niks van, valt reuze mee. Ik had ook mijn bedenkingen bij die constructie maar valt erg mee. Af en toe wel even openmaken en de ketting een beetje liefde (of olie werkt ook) geven. Wat dat betreft is de gekozen fiets van TS nog makkelijker, daar blijf je zien of je ketting wat nodig heeft.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 28 jan 2025 13:24

Heb zelf de Koga F3 4.0 met gates beltdrive 8sp Alfine, voor die 500km die ik per jaar rijd op dat ding.
Is inmiddels zo'n 4jr oud en nog geen problemen met de CDN aandrijving, maar goed de fiets komt misschien 1x per maand uit de garage...
Is inmiddels wel zo'n €400,- in prijs gestegen...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 jan 2025 14:39

scottpch64 schreef: 28 jan 2025 13:24 Heb zelf de Koga F3 4.0 met gates beltdrive 8sp Alfine, voor die 500km die ik per jaar rijd op dat ding.
Is inmiddels zo'n 4jr oud en nog geen problemen met de CDN aandrijving, maar goed de fiets komt misschien 1x per maand uit de garage...
Ik heb 2 jaar geleden dezelfde fiets aangeschaft, bevalt prima, maar ik fiets er ook maar 3 x 2 weken per jaar op. En dan heb ik geen last van verroeste ketting. Maar ik weet niet wat ik zou doen als ik hem dagelijks zou gebruiken.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 28 jan 2025 15:35

scottpch64 schreef: 28 jan 2025 13:24 Heb zelf de Koga F3 4.0 met gates beltdrive 8sp Alfine, voor die 500km die ik per jaar rijd op dat ding.
Koga fietsen, de nieuwe bitcoin :-)

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 28 jan 2025 15:59

Mijn zus heeft een Sensa Cintaro met alfine en 8 speed met gates Belt. zij is super tevreden. Voor haar ook echt een goede keuze, want een veel lichtere fiets dan ze had en voor haar ook belangrijk relatief onderhoudsvrij. Maar ze fiets dan ook alleen stad en beetje door de polder om vogels te kijken.

Mw de Poldertoerist heeft een BMC 25/7 met Alfine 8 en gates belt en die moppert er op los. Niet dat de riem slecht is, maar de het lukt haar niet om enige snelheid te maken op dat ding. En dan komt het nadeel van een riem wel om de hoek kijken. Want wil je een beetje tunen zoals je dat met een ketting zou doen (andere tandblad verhouding enz.) dan ben je echt serieus geld kwijt. Verder, maar ik geef gelijk toe dat is niet helemaal eerlijk, als ik het vergelijk met mijn Rohloff fietsen dan loopt zo'n alfine echt niet zo soepel.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 28 jan 2025 16:43

Zit hier ook niet een wezenlijk verschil tussen de Alfine 8 en 11 speed?
(ik herken persoonlijk bovenstaande m.b.t. de 11sp niet echt)

Plaats reactie