Met het voorjaar in vooruitzicht (nouja, soort van, liefst zsm...) zit ik er aan te denken te beginnen aan wielrennen. Ik heb in het verleden wel een oude racefiets gehad, en heb momenteel ook een mtb maar dit zou m'n eerste grote jongens racefiets zijn. Ben nu echt gewoon aan het oriënteren nog.
Ik heb al geprobeerd aardig in te lezen bij de typische reviews en ervaringen (zowel NL als internationaal). Op moment probeer ik vooral te achterhalen wat voor geometrie het beste bij mij en m'n gebruiken zou passen. Vooral de keuze tussen een aero/race en een "endurance" fiets vind ik lastig omdat iedereen er weer het zijne/hare van lijkt te vinden, ook valt er wel veel over te lezen maar is die informatie misschien wat minder van toepassing op mijn beoogde gebruik en situatie (vooral in NL to.v. andere landen met bijvoorbeeld serieuze bergen/heuvels), of is het outdated t.a.v. de moderne modellen.
Aero fietsen vind ik de mooiste uitstraling hebben, maar daar word ik van wat ik lees ook weer afgeschrikt omdat ze niet bepaald comfortabel zouden zijn (idem met racefietsen zoals de Canyon Ultimate), en een endurance fiets (Canyon Endurace, Trek Domane, e.d.) dan wellicht een stuk praktischer is. Anderzijds vanmiddag bij de lokale Trek winkel geweest en daar werd me verteld dat dat verschil tegenwoordig een stuk kleiner is en je ook op een "aggresievere aero" fiets gemakkelijk 200km kunt gaan (en de endurance Domane op wegdek vooral iets was voor wat oudere mannen!). Zelf daar de Madone (aero) en Domane gauw getest (in de winkel) maar qua zit merkte ik daar zo 123 ook geen gigantisch verschil, de reactie in het stuur merkte ik daarentegen meteen.
Voornamelijk verwacht ik m'n eigen solo rondjes en persoonlijke records willen maken hier op de Veluwe, zo nu en dan wellicht met vrienden een rondje en richting m'n vriendin te fietsen (70KM), 2-3x per week gemiddeld. Ik verwacht niet competitief te gaan racen, bikepacken of offroaden o.i.d. Verder ben ik begin 30, ca. 1.80, 66-69kg dus vrij slim fit gebouwd, lange armen, plusminus maat medium. Ik ben niet bijzonder sportief maar conditie is verder prima voor de gemiddelde bureauwerker (ik hardloop casual 5-15km en ga zo nu en dan naar de sportschool).
Ik zoek natuurlijk wel een fiets om eens lekker op door te trappen, maar het moet wel een beetje leuk blijven -- dat laatste is dus beetje het vraagteken t.a.v. meer racey fietsen aangezien zo hier en daar de impressie gewekt wordt dat die vooral voor pro's en beesten van wielrenners geschikt zijn en het meerendeel van de stervelingen beter een meer "casual" endurance fiets kunnen gebruiken. Wat daar van waar is kan ik helaas moeilijk peilen zonder uitgebreide ervaring en vergelijking.
Paar fietsen die ik overweeg:
- Scott Foil RC 10 (met korting ca. 5.6k voor een 2024 model): Vind ik veruit de coolst ogende fiets, maar dus geen idee of dit nu zo praktisch is.
- Canyon Aeroad: Ook mooie fiets, maar verder zelfde dilemma als met die Scott.
- Canyon Endurace: Tot wat ik nu zie de meest voor de hand liggende endurance fiets.
Wel nadeel dat ik die Canyons niet kan uitproberen en afgesteld kan krijgen.
Daarnaast vind ik Sensa's ook mooi (en qua prijs/kwaliteit lijken ze goed), er is wat minder online over te vinden, maar ik denk dan aan bijvoorbeeld de GF (endurance) of de nieuwe Supremo, al zou die volgens de review van Fiets.nl zeker niet comfy zijn. Andere merken/fietsen de bovengenoemde van Trek (al vind ik die qua uiterlijk niet bijzonder), Van Rysel (bijv. RCR of ECR), BMC (Roadmachine), en zo maar door.
Budget is een beetje flexibel maar zeg dus rond 4-6k, ligt er een beetje aan waar ik het meeste fiets voor het geld van krijgen, en hoe dik ik hem vind natuurlijk

Sowieso ga ik de komende tijd nog wat fietswinkels langs om e.e.a. te bekijken en proberen, maar ik ben ook zeker benieuwd naar jullie input, dank alvast!