Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Zoektocht racefiets 4-6K~

DrNyge
Forum-lid

DrNyge 28 jan 2025 19:19

Hi allen,

Met het voorjaar in vooruitzicht (nouja, soort van, liefst zsm...) zit ik er aan te denken te beginnen aan wielrennen. Ik heb in het verleden wel een oude racefiets gehad, en heb momenteel ook een mtb maar dit zou m'n eerste grote jongens racefiets zijn. Ben nu echt gewoon aan het oriënteren nog.

Ik heb al geprobeerd aardig in te lezen bij de typische reviews en ervaringen (zowel NL als internationaal). Op moment probeer ik vooral te achterhalen wat voor geometrie het beste bij mij en m'n gebruiken zou passen. Vooral de keuze tussen een aero/race en een "endurance" fiets vind ik lastig omdat iedereen er weer het zijne/hare van lijkt te vinden, ook valt er wel veel over te lezen maar is die informatie misschien wat minder van toepassing op mijn beoogde gebruik en situatie (vooral in NL to.v. andere landen met bijvoorbeeld serieuze bergen/heuvels), of is het outdated t.a.v. de moderne modellen.

Aero fietsen vind ik de mooiste uitstraling hebben, maar daar word ik van wat ik lees ook weer afgeschrikt omdat ze niet bepaald comfortabel zouden zijn (idem met racefietsen zoals de Canyon Ultimate), en een endurance fiets (Canyon Endurace, Trek Domane, e.d.) dan wellicht een stuk praktischer is. Anderzijds vanmiddag bij de lokale Trek winkel geweest en daar werd me verteld dat dat verschil tegenwoordig een stuk kleiner is en je ook op een "aggresievere aero" fiets gemakkelijk 200km kunt gaan (en de endurance Domane op wegdek vooral iets was voor wat oudere mannen!). Zelf daar de Madone (aero) en Domane gauw getest (in de winkel) maar qua zit merkte ik daar zo 123 ook geen gigantisch verschil, de reactie in het stuur merkte ik daarentegen meteen.

Voornamelijk verwacht ik m'n eigen solo rondjes en persoonlijke records willen maken hier op de Veluwe, zo nu en dan wellicht met vrienden een rondje en richting m'n vriendin te fietsen (70KM), 2-3x per week gemiddeld. Ik verwacht niet competitief te gaan racen, bikepacken of offroaden o.i.d. Verder ben ik begin 30, ca. 1.80, 66-69kg dus vrij slim fit gebouwd, lange armen, plusminus maat medium. Ik ben niet bijzonder sportief maar conditie is verder prima voor de gemiddelde bureauwerker (ik hardloop casual 5-15km en ga zo nu en dan naar de sportschool).

Ik zoek natuurlijk wel een fiets om eens lekker op door te trappen, maar het moet wel een beetje leuk blijven -- dat laatste is dus beetje het vraagteken t.a.v. meer racey fietsen aangezien zo hier en daar de impressie gewekt wordt dat die vooral voor pro's en beesten van wielrenners geschikt zijn en het meerendeel van de stervelingen beter een meer "casual" endurance fiets kunnen gebruiken. Wat daar van waar is kan ik helaas moeilijk peilen zonder uitgebreide ervaring en vergelijking.

Paar fietsen die ik overweeg:
- Scott Foil RC 10 (met korting ca. 5.6k voor een 2024 model): Vind ik veruit de coolst ogende fiets, maar dus geen idee of dit nu zo praktisch is.
- Canyon Aeroad: Ook mooie fiets, maar verder zelfde dilemma als met die Scott.
- Canyon Endurace: Tot wat ik nu zie de meest voor de hand liggende endurance fiets.
Wel nadeel dat ik die Canyons niet kan uitproberen en afgesteld kan krijgen.

Daarnaast vind ik Sensa's ook mooi (en qua prijs/kwaliteit lijken ze goed), er is wat minder online over te vinden, maar ik denk dan aan bijvoorbeeld de GF (endurance) of de nieuwe Supremo, al zou die volgens de review van Fiets.nl zeker niet comfy zijn. Andere merken/fietsen de bovengenoemde van Trek (al vind ik die qua uiterlijk niet bijzonder), Van Rysel (bijv. RCR of ECR), BMC (Roadmachine), en zo maar door.

Budget is een beetje flexibel maar zeg dus rond 4-6k, ligt er een beetje aan waar ik het meeste fiets voor het geld van krijgen, en hoe dik ik hem vind natuurlijk ;)

Sowieso ga ik de komende tijd nog wat fietswinkels langs om e.e.a. te bekijken en proberen, maar ik ben ook zeker benieuwd naar jullie input, dank alvast!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2025 11:44

Andere merken/fietsen de bovengenoemde van Trek (al vind ik die qua uiterlijk niet bijzonder), Van Rysel (bijv. RCR of ECR), BMC (Roadmachine), en zo maar door.

Budget is een beetje flexibel maar zeg dus rond 4-6k, ligt er een beetje aan waar ik het meeste fiets voor het geld van krijgen, en hoe dik ik hem vind natuurlijk ;)
Verwacht je nu echt dat iedereen hier fietsen gaat posten?
Met jouw budget en eisen kan je altijd een goede fiets vinden, en wat mooi is kan enkel jij beslissen.

Er zijn momenteel heel wat nieuwe fietsen met heel straffe kortingen te koop.
Een beetje zoeken en je vindt voor de bovenkant van je budget een nieuwe fiets waar de profs mee koersen, om de Cube Litening Aero niet bij naam te noemen.
https://www.cubestores.nl/products/cube ... black-2023
https://www.cubestores.nl/products/cube ... mline-2023
https://www.cubestores.nl/products/cube ... lin-yellow
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 jan 2025 11:57

Begin een met een tweedehandsje van 7 a 800€ of een nieuw instapmodel. Dan weet je gauw genoeg hoe diep/ gestrekt je wil zitten. Bij verkoop maak je minder verlies dan dat een (vaak onbetrouwbare) bikefit kost.
Meteen 6000€ neerleggen zou ik persoonlijk nooit doen.
En wil je de winter doorfietsen, al is het maar indoor, dan houdt je die goedkope fiets voor erbij. Dat levert een pak meer snelheid op dan de duurste fiets en ieder jaar 4 maanden stilstand.

In principe kan een gezonde 30er prima op een sportieve racefiets. Comfort heeft iedere moderne racefiets genoeg, mits je ook je houding traint d.m.v. core stability en vooral niet te enthousiast beginnen met gigantisch lange ritten.
Campagnolo Ultra Dork

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 29 jan 2025 15:44

€6000,- is leuk, maar ik zou beginnen met een fiets net boven instap-model. Alu frame, carbon vork, 105 groep. Dat werk.

Een helm, wielerkleding, schoenen en pedalen heb je al gok ik. Gezien je mtb.
Maar ik zou niet gelijk voor de hoofdprijs gaan en een serieus bedrag stukslaan 'om te kijken of het wat is'.
Plus, dan hou je nog wat te wensen over.

En persoonlijk: ik zou nooit 6000,- voor een fiets neerleggen. Al helemaal niet voor mijn eerste racer.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

marsman
Forum-lid

marsman 29 jan 2025 16:08

Hey, hier een overzichtelijk lijstje obv je budget: https://www.mantel.com/racefietsen-here ... _to[]=6000

Ga eens langs bij ze. Kun je een beetje zien, ruiken, proeven en vooral even proefrijden in de winkel. Ik zou als eerste fiets niet aan een Canyon beginnen. Die moet je online bestellen en qua maat valt dat soms niet goed uit als je niet weet wat je maten zijn.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 29 jan 2025 17:12

Als je ook lange benen hebt naast je lange armen dan kom je al snel bij zogenaamde endurance frames uit.
Wat is je binnenbeenlengte? Meestal zijn er hier wel mensen met gelijke lichaamsmaten als jij en kunnen ze je adviseren.

Bij endurance zul je ontdekken dat er geen standaard is voor endurance en je fietsen moet vergelijken qua geometrie door bijvoorbeeld geometrygeeks.com.
De genoemde Trek Domane is de hoogste fiets die ik ken. Mijn Trek Emonda van het vorige model is nog altijd een endurance fiets qua geometrie maar is niet als zodanig in de markt gezet.

6.000 euro in een keer is heel veel geld voor iets dat je niet kent. Ik zou dan een fiets kopen met electronisch schakelen en met een carbon frame; al dan niet tweedehands. Dan ben je ook nieuw onder de 3.000 euro klaar en heb je een prima fiets. Een betere en leuke wielset heb je vanaf 500 euro en dan heb je al volop fietsplezier. De wielset die je koopt kun je meenemen naar een volgende fiets.
Als het virus je dan echt grijpt weet je wat je wil en koop je dan voor 6.000 euro je droomfiets waarbij je zeker weet geen miskoop te doen. Het komt op mij opmerkelijk over dat je geen verschil voelde tussen een Domane en Madone. Na een paar jaar fietsen zul je dat verschil zeker voelen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2025 18:15

Als eerste post raad vragen voor een fiets van 6000 Euro.
Ik zou niet graag horen dat, bijna, iedereen mij zou aanraden om een goedkopere fiets te kopen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 jan 2025 20:17

Als je weet wat je ongeveer zoekt, is er niet veel mis mee, maar bij 50% kans op een miskoop, ga ik niks adviseren dat daar ook maar bij in de buurt komt.
Campagnolo Ultra Dork

DrNyge
Forum-lid

DrNyge 29 jan 2025 20:22

Lcsmet schreef: 29 jan 2025 18:15 Als eerste post raad vragen voor een fiets van 6000 Euro.
Ik zou niet graag horen dat, bijna, iedereen mij zou aanraden om een goedkopere fiets te kopen. :)
Budget is MAX rond de 6000 euro...betekent niet dat ik er dat per se aan moet uitgeven, lijkt me vrij vanzelfsprekend.

DrNyge
Forum-lid

DrNyge 29 jan 2025 20:51

bakboord1 schreef: 29 jan 2025 17:12 Als je ook lange benen hebt naast je lange armen dan kom je al snel bij zogenaamde endurance frames uit.
Wat is je binnenbeenlengte? Meestal zijn er hier wel mensen met gelijke lichaamsmaten als jij en kunnen ze je adviseren.

Bij endurance zul je ontdekken dat er geen standaard is voor endurance en je fietsen moet vergelijken qua geometrie door bijvoorbeeld geometrygeeks.com.
De genoemde Trek Domane is de hoogste fiets die ik ken. Mijn Trek Emonda van het vorige model is nog altijd een endurance fiets qua geometrie maar is niet als zodanig in de markt gezet.

6.000 euro in een keer is heel veel geld voor iets dat je niet kent. Ik zou dan een fiets kopen met electronisch schakelen en met een carbon frame; al dan niet tweedehands. Dan ben je ook nieuw onder de 3.000 euro klaar en heb je een prima fiets. Een betere en leuke wielset heb je vanaf 500 euro en dan heb je al volop fietsplezier. De wielset die je koopt kun je meenemen naar een volgende fiets.
Als het virus je dan echt grijpt weet je wat je wil en koop je dan voor 6.000 euro je droomfiets waarbij je zeker weet geen miskoop te doen. Het komt op mij opmerkelijk over dat je geen verschil voelde tussen een Domane en Madone. Na een paar jaar fietsen zul je dat verschil zeker voelen.
Mijn binnenbeen is ca. 83cm dus vrij gemiddeld, overweeg ook zeker om goedkopere opties te bekijken...voorlopig geen haast.
Laatst gewijzigd door DrNyge op 29 jan 2025 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 29 jan 2025 20:52

Als je nog zoveel vraagtekens hebt, is €6000 in mijn ogen idioot veel geld om uit te geven, maar goed.
Ik zou die Trek kopen waar je makkelijk 200km op kan :lol:

Koen87
Forum-lid

Koen87 29 jan 2025 20:52

Als je tussen de 4-6k zoekt voor je eerste racefiets dan zou ik behoorlijk wat tijd, energie en geld spenderen aan het testen van een geschikte fiets en houding. Hoe mooi en kwalitatief goed een fiets ook is, als het niet match met je lichaam beleef je er weinig plezier aan. En wat past, zoals je zelf al aangeeft, kan je niet ervaren door er luttele minuten op te fietsen.

Ik zou zelf kijken naar een Orbea Orca.

Plaats reactie