Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 02 feb 2025 19:30

Thierry le Brun schreef: 02 feb 2025 19:16 Hoor ik net vanmiddag op Sporza dat Eric de vlaeminck een hekel aan modder had en lieten ze filmpjes van een wk zien waar hij schoner dan schoon over de finish komt lees ik ergens deze reactie op hln:

"je kunt die zeven titels niet vergelijken met die van eric de vlaeminck toen was crossen nog cross modder sneeuw iizel en heel slechte omstandigheden"
Ach, zuurpruimen zitten overal. ;)

Wat betreft dat klokkie, als die echt 3 ton kost snap ik Richard Mille niet om hem daar wel mee de cross te laten rijden.
Stel je voor dat deze kapot slaat tegen een paaltje of zo.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 feb 2025 19:48

lugosi schreef: 02 feb 2025 17:54
VanAert had eigenlijk geen pech vandaag, dat hij op de vierde rij start is zijn eigen keuze. (zoals Declerq aangaf had hij VanAert voorgesteld om 1 wk cross extra te rijden zodat hij op rij 2 kon starten!
Maar als je op het laatste moment besluit te starten, kun je nooit met terugwerkende kracht een extra WB-cross rijden toch?
Eén van de beiden verhalen is dus lulkoek...
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 02 feb 2025 19:54

Thierry le Brun schreef: 02 feb 2025 19:16 Hoor ik net vanmiddag op Sporza dat Eric de vlaeminck een hekel aan modder had en lieten ze filmpjes van een wk zien waar hij schoner dan schoon over de finish komt lees ik ergens deze reactie op hln:

"je kunt die zeven titels niet vergelijken met die van eric de vlaeminck toen was crossen nog cross modder sneeuw iizel en heel slechte omstandigheden"
Wist je dat dan niet? Als het modderig parcours was dan kwam Erik gewoon niet opdagen.
De modderduivel in die jaren was Albert Van Damme (winnaar van ca 400 crossen), veelvuldig BK en ook WK.
Erik was meer de acrobaat, Albert de authentiek veldrijder-stoemper.
Erik was wel een degelijk wegrenner, die ook meedeed voor winst in LBL, P-R en Waalse Pijl. Hij reed ook de Tour en won er een rit.

Laat je ook niet misleiden door die beelden, er werd in die jaren ook veel gecrosst in miserabele weersomstandigheden, maar dat was dan vooral later het geval, in de jaren 70 en 80 met de culminatie het WK 1986 in Lembeek.

Het is niet zozeer dat het veldrijden anders was dat de vergelijking tussen Erik en VdP onzinnig maakt. Erik had een grote amfetamine-problematiek, dat in een dieptepunt leidde tot een overval op een apotheek. Daarom dat zijn prestaties, en dan bedoel ik niet de wereldtitels, behoorlijk relatief zijn.
De grootste Belgische veldrijder is imo nog altijd Liboton.

Dat in de cyclocross VdP alle anderen overstijgd is al een tijdje duidelijk. Het grootste palmares zal hij nooit halen, maar het is wel duidelijk dat hij de grootste cyclocrosser is, en dat hij nu 7 of 8 wereldtitels behaalt heeft daar voor mij niet veel mee te maken.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 02 feb 2025 19:56

Ernie C. schreef: 02 feb 2025 19:48
VanAert had eigenlijk geen pech vandaag, dat hij op de vierde rij start is zijn eigen keuze. (zoals Declerq aangaf had hij VanAert voorgesteld om 1 wk cross extra te rijden zodat hij op rij 2 kon starten!
Maar als je op het laatste moment besluit te starten, kun je nooit met terugwerkende kracht een extra WB-cross rijden toch?
Inderdaad, dat zeg ik toch in mijn bericht (maar dat heb je weggelaten).
Na de uitlating van Declerq is er maar één mogelijke uitleg: de beslissing om te starten was al eerder genomen. Dus het verhaal van VanAert dat hij pas op het laatste moment besliste is lulkoek.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 feb 2025 20:04

lugosi schreef: 02 feb 2025 19:56
Ernie C. schreef: 02 feb 2025 19:48
Inderdaad, dat zeg ik toch in mijn bericht (maar dat heb je weggelaten).
Na de uitlating van Declerq is er maar één mogelijke uitleg: de beslissing om te starten was al eerder genomen. Dus het verhaal van VanAert dat hij pas op het laatste moment besliste is lulkoek.
Die heb ik er inderdaad per ongeluk mee afgeknipt :oops: , 'T is maar om te zeggen dat ik het met je eens ben ;) . Wel amateuristisch van de bondscoach. Dat je informatie moet achterhouden, kan ik inkomen, maar dan moet je niet jezelf verspreken bij het eerste, beste interview.
Campagnolo Ultra Dork

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 02 feb 2025 20:23

el_loco schreef: 02 feb 2025 17:22 Masterclass wederom. Tactiek was niet verrassend maar je moet het nog wel ff doen. Ik had nog even hoop dat Nieuwenhuis met vAert meekon, maar dat zat er niet in. Nys ook erg sterk vandaag. vAert technisch vrij solide, maar had waarschijnlijk ook zonder pech bij de start het nakijken gehad. Ik vond het een mooie dag! (zeker met de uitslag van de klassieker ook nog ff er achteraan :) )
VanAert had eigenlijk geen pech vandaag, dat hij op de vierde rij start is zijn eigen keuze. (zoals Declerq aangaf had hij VanAert voorgesteld om 1 wk cross extra te rijden zodat hij op rij 2 kon starten! - maar dat wou hij niet, betekent ook meteen dat de late keuze om toch WK te rijden al langer vast lag).
Dat hij in de hekken terecht komt, tja kan iedereen overkomen maar het is toch weer hij.

Verder rijdt hij een gestaag hoog tempo, maar toch nagenoeg elke ronde nog enkele seconden trager dan VdP.

Knappe prestatie van Nys, toch nog een groentje, daar zit nog marge op.

VdP gewoon de sterkste, zoals altijd.
Iedereen terecht op zijn plaats me dunkt.
Dat wou de ploeg van Aert niet ;)

Terechte wereldkampioenen over alle wedstrijden (ik heb de griep, dus heb ze gewoon allemaal bekeken...)
De heren Elite bij gevolg wel de saaiste wedstrijd van het weekend.
Dat vdp wk ging worden, stond eigenlijk gewoon vast. Er had wel net iets meer spanning in gemogen.
Dat Matthieu als een kanonskogel ging starten om Van Aert meteen op afstand te zetten, was in de sterren geschreven.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Thierry le Brun
Forum-lid

Thierry le Brun 02 feb 2025 20:32

Tibor zn wedstrijd was 1 minuut langer spannend begeep ik

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 02 feb 2025 21:19

Theo V schreef: 02 feb 2025 19:30

Ach, zuurpruimen zitten overal. ;)

Wat betreft dat klokkie, als die echt 3 ton kost snap ik Richard Mille niet om hem daar wel mee de cross te laten rijden.
Stel je voor dat deze kapot slaat tegen een paaltje of zo.
Maar als hij de ravijn in rijdt naar boven klautert en z’n klokje doet het nog is het wel heeeeel veel gratis reclame ;-)

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 02 feb 2025 21:24

Thierry le Brun schreef: 02 feb 2025 20:32 Tibor zn wedstrijd was 1 minuut langer spannend begeep ik
:mrgreen:
Zoiets :D
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 02 feb 2025 22:57

Wat een gezever over een horloge wat net zo veel kost als een fatsoenlijke 2e hands auto.

Het gaat toch over de sport en de fysieke prestaties of niet? Van Aert zou goed tegenstand hebben kunnen geven als hij op de eerste startrij had gestaan, jammer genoeg voor de spanning in de wedstrijd was dat niet het geval.
Desondanks reed hij wel een bijzonder sterke koers inclusief blokkades en valpartij.

Wat de renners om hun pols dragen of waar ze in rijden interesseert me echt geen drol! Dat heeft namelijk niets met de prestaties van doen.
En of men het horloge, of de auto mooi of lelijk vindt is sowieso subjectief en dus totaal irrelevant.
Adversity is the Catalyst of Change

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 03 feb 2025 06:45

Het horloge van een topsporter interesseert mijn evenmin als de vorm van zijn oren.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2025 07:12

Dubbeldekker schreef: 02 feb 2025 22:57 Wat een gezever over een horloge wat net zo veel kost als een fatsoenlijke 2e hands auto.

Het gaat toch over de sport en de fysieke prestaties of niet? Van Aert zou goed tegenstand hebben kunnen geven als hij op de eerste startrij had gestaan, jammer genoeg voor de spanning in de wedstrijd was dat niet het geval.
Ik heb meerdere vlaamse reacties gezien dat Wout het wel even geflikt had als hij op rij 1 had gestaan. Vergeet het, zelfs in de laatste cruisecontrolrondjes van VDP kwam hij niet dichterbij.
Geen schande om na zo’n cross achter zo’n fenomeen 2e te worden.

Voor dat geld kun je aardig shoppen op de occasionmarkt :mrgreen:
(Laat even de absurditeit van zo’n bedrag voor een horloge door je heen zakken….)
https://preowned.ferrari.com/en-GB/a/eu ... NS4wLjAuMA..
Less is bore

Plaats reactie