Thierry le Brun schreef: ↑02 feb 2025 19:16
Hoor ik net vanmiddag op Sporza dat Eric de vlaeminck een hekel aan modder had en lieten ze filmpjes van een wk zien waar hij schoner dan schoon over de finish komt lees ik ergens deze reactie op hln:
"je kunt die zeven titels niet vergelijken met die van eric de vlaeminck toen was crossen nog cross modder sneeuw iizel en heel slechte omstandigheden"
Wist je dat dan niet? Als het modderig parcours was dan kwam Erik gewoon niet opdagen.
De modderduivel in die jaren was Albert Van Damme (winnaar van ca 400 crossen), veelvuldig BK en ook WK.
Erik was meer de acrobaat, Albert de authentiek veldrijder-stoemper.
Erik was wel een degelijk wegrenner, die ook meedeed voor winst in LBL, P-R en Waalse Pijl. Hij reed ook de Tour en won er een rit.
Laat je ook niet misleiden door die beelden, er werd in die jaren ook veel gecrosst in miserabele weersomstandigheden, maar dat was dan vooral later het geval, in de jaren 70 en 80 met de culminatie het WK 1986 in Lembeek.
Het is niet zozeer dat het veldrijden anders was dat de vergelijking tussen Erik en VdP onzinnig maakt. Erik had een grote amfetamine-problematiek, dat in een dieptepunt leidde tot een overval op een apotheek. Daarom dat zijn prestaties, en dan bedoel ik niet de wereldtitels, behoorlijk relatief zijn.
De grootste Belgische veldrijder is imo nog altijd Liboton.
Dat in de cyclocross VdP alle anderen overstijgd is al een tijdje duidelijk. Het grootste palmares zal hij nooit halen, maar het is wel duidelijk dat hij de grootste cyclocrosser is, en dat hij nu 7 of 8 wereldtitels behaalt heeft daar voor mij niet veel mee te maken.