Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

gede
Forum-lid

gede 04 feb 2025 22:36

Theo V schreef: 04 feb 2025 21:52 Even een vraagje van een leek;
Is dit bijzonder?
https://wielerrevue.nl/artikel/635368/b ... a-na-koers
Absoluut. We moeten opmerken dat hartslag iets zeer persoonlijk gebonden is, maar over het algemeen mag je zeggen dat 191 slagen/min gedurende 1 uur echt wel enorm hoog is... Er zullen hier weinig mensen op het forum zitten die dat halen. Ik denk ... geen. Ook moeten we daarbij ook al opmerken dat hij geen 18 meer is, maar intussen toch ook 'al' 30.

Destijds heeft Frank VDB eens de Scheldeprijs gewonnen door 20 minuten alleen voor een hollend peloton te gaan rijden. Zijn hartslag was naar verluidt 20 minuten lang rond de 200. Dat werd toen als extreem indrukwekkend en zeldzaam omschreven. (Ik denk dat we later ook begrepen hebben dat talent alleen wellicht niet aan de basis lag.)

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 04 feb 2025 23:13

Ik ken 'Whoop' verder niet, maar op het plaatje zie ik nergens dat die 191 de gemiddelde HR voor de gehele inspanning van circa 1 uur is.
Gazelle Team TVM \'99

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 feb 2025 00:50

Maar indien Visma er niet achter zou staan? Tja, kan je het een topploeg kwalijk nemen dat
de goedbetaalde bijverdienste van een royaal betaalde wegrenner zoals Wout dat bij hun is, hun
geen barst kan schelen? Hem steunen terwijl zijn meest recente WK CX-zege reeds 7 jaren
geleden is? Terwijl ze ook reeds 6 jaren aan het wachten zijn om één van hun hoogste doelstellingen
....de zege(s) van Wout in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix en hij daar ook nog steeds
niet in slaagde?

Enkele jaren geleden gaf Zeeman toe dat ze met Wout, telkens met de handen in de haren zaten om hem
bij de start van het voorjaar, in een goed vormpeil te krijgen......nadat hij circa 10 crossen alsook het WK CX
gereden had en zich daarbij blijkbaar compleet opgeblazen had en zijn vormpeil nadien zo belabberd was
dat Visma met de opbouw van zijn vormpeil voor het voorjaar op de weg, van nul moest starten.
[/quote]

Dat geloven ze toch zelf niet? Wout heeft telkens een hoofdrol gespeeld in de voorjaarskoersen , waarbij hij zowat alle eendagskoersen in het voorjaar gewonnen heeft behalve de RVV en PR. Dat hij de RVV en PR nog niet kunnen winnen heeft of er toch weinig aanspraak mocht op maken, behalve in die ene RVV met ijzingwekkend spurtduel, had ook te maken met ziekte, kwetsuur en pech. De inspanningen in het veldrijden zijn de basis voor het nodige interval in koersen zoals de RVV, zoals Mathieu in de voorjaarskoersen ten overvloede bewijst.
Hadden ze Wout zich zuiver op zijn koersen laten focussen en zijn trainingen en voorbereiding juist op die bepaalde koersen gemaakt zijn erelijst was vermoedelijk een stuk uitgebreider geweest.
Hij zou zich beter eens afvragen of Wout zich niet leeg rijdt in de tour zodat hij telkens te kort schiet in de periode van de WK's.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

jappiex
Forum-lid

jappiex 05 feb 2025 07:01

Ik heb toen ik 37 was wel eens 188 gemiddeld over een uur in de cross gehaald. Nu 48 en zat dit jaar op 178 over 40 minuten cross. Natuurlijk zou 191 wel kunnen. Je bent bij cross met je hele lichaam bezig en je gaat een uur voluit dus de hartslag ligt hoger dan bij een maximaaltest. Je kunt niet trainen met de hartslagen van de cross.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 feb 2025 07:35

CALPE schreef: 04 feb 2025 19:39

Beetje pover om Wout's eigen beslissingen die hem als een boemerang terug gevlogen kwam te twisten
naar Visma hier de gebeten hond in het verhaal te laten zijn.

Maar indien Visma er niet achter zou staan? Tja, kan je het een topploeg kwalijk nemen dat
de goedbetaalde bijverdienste van een royaal betaalde wegrenner zoals Wout dat bij hun is, hun
geen barst kan schelen? Hem steunen terwijl zijn meest recente WK CX-zege reeds 7 jaren
geleden is? Terwijl ze ook reeds 6 jaren aan het wachten zijn om één van hun hoogste doelstellingen
....de zege(s) van Wout in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix en hij daar ook nog steeds
niet in slaagde?

Enkele jaren geleden gaf Zeeman toe dat ze met Wout, telkens met de handen in de haren zaten om hem
bij de start van het voorjaar, in een goed vormpeil te krijgen......nadat hij circa 10 crossen alsook het WK CX
gereden had en zich daarbij blijkbaar compleet opgeblazen had en zijn vormpeil nadien zo belabberd was
dat Visma met de opbouw van zijn vormpeil voor het voorjaar op de weg, van nul moest starten.
Je kan je dus terecht afvragen hoe (volgens Nederlanders althans) de wetenschappelijk en technisch meest innoverende ploeg ter wereld er in slaagt om met één van de beste renners van de wereld zo weinig overwinningen te behalen (zowel in cross als op de weg). Volgens mij haalt hij in iedere ploeg die zijn carriere ernstig neemt een veelvoud van overwinningen, zelfs bij ploegen die maar een fractie van het budget hebben van Visma.(ik zal nooit vergeten dat Wout daar in P-R stond met een lekken band en door teamleden voorbijgereden werd en dat door Zeeman nog werd verdedigd ook, wat een sukkels)

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 05 feb 2025 07:40

En bij die ploeg tekent hij ‘voor t leven’… onbegrijpelijk. :mrgreen:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 feb 2025 08:01

Als Wout wat minder vaak op cruciale momenten in het jaar onderuit gaat of ziek wordt kun je een deel van bovenstaande betoog alweer wegstrepen....
En niet iedereen is geschikt als kopman, sommigens voelen zich perfect comfortabel in een teamspelersrol. Wellicht dat je daar overheen kijkt.
Less is bore

gede
Forum-lid

gede 05 feb 2025 08:29

kxlight schreef: 05 feb 2025 07:40 En bij die ploeg tekent hij ‘voor t leven’… onbegrijpelijk. :mrgreen:
Ja waarschijnlijk voor 3 miljoen x 10 jaar = 30 miljoen E. Werkelijk onbegrijpelijk :-)

En dat hier wordt gezegd dat hij in een andere ploeg een veelvoud van overwinningen zou halen, dat is gewoon pure speculatie die helemaal nergens op gebaseerd is... Dat WVA blijft bij Visma bewijst gewoon dat hijzelf van mening is dat dit de ploeg is die hem past.

Het is al te gemakkelijk om iemand alleen maar te beoordelen op die uitslag. Veel minder speculatief is het om te stellen dat meestal dezelfde jongen ervoor zorgt dat hij op die 2de plek komt. Zonder MVDP had hij dat veelvoud al lang gehad... Iets van de wet van de sterkste. Buiten het hooggebergte en een pure tijdrit is MVDP gewoon net dat tikkeltje beter dan hij.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 05 feb 2025 08:36

Tja, hij zal zich lekker voelen bij Visna, denk ik. En dat lijkt me wel de beste basis voor prestaties.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 feb 2025 08:37

Joop Zoetemelk had de pech dat hij net Hinault tegen kwam, anders zou hij de tour ook 5x hebben gewonnen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je net de pech hebt dat je achter de beste van je generatie zit wordt je eeuwig tweede.
Less is bore

galileo2
Forum-lid

galileo2 05 feb 2025 11:19

Dus Van Aert heeft volgens jullie nog niets van betekenis gewonnen.
Dat zegt meer over jullie wielerkennis dan over zijn palmares.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 feb 2025 11:22

Mooi en divers palmares, maar niet dat wat het had kunnen zijn. Dat ben ik wel met de criticasters eens. Ik zou hem ook enorm een RVV of PR gunnen, dat zou het toch wel af maken.
Less is bore

Plaats reactie