Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuur valt snel om bij nieuwe gravelbike – afstelling of geometrie? (Ican Graro)

Daan93
Forum-lid

Daan93 02 feb 2025 17:11

Hallo!

Bij mijn nieuwe opgebouwde Ican Graro gravelbike merk ik dat het stuur erg licht draait. De headset is afgesteld zonder speling, maar zodra ik met losse handen fiets en een beetje naar links of rechts leun, slaat het stuur direct om. Ook in de werkstand valt het stuur vanzelf naar één kant. Dat het eigenlijk gevaarlijk wordt mocht je een keer met losse handen gaan fietsen.

Bij mijn racefiets en MTB gebeurt dit uiteindelijk ook, maar daar had ik het idee dat ik de headset iets strakker kon afstellen, waardoor het wat zwaarder stuurde. Nu rij ik op 40mm gravelbanden (voorheen 30mm op de racefiets) en een Creston IC SL X stuurpen van 80mm.

Kan dit komen door de bredere banden, de kortere stuurpen, of heeft het meer te maken met de geometrie of balhoofdhoek?
Benieuwd naar jullie inzichten! En of dit er ‘gewoon bij hoort’.

Alvast bedankt!

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2025 17:27

Denk dat het een beetje de combinatie van de geometrie en de gewichtsverdeling op de fiets is. Minder steile balhoofdhoeken hebben dit wat sneller, dat gevoel dat het wiel van je weg kantelt. In t Engels noem je het 'wheel flop', kan je nog wat meer opzoeken. Je kan er niet veel aan doen.

De stuurpen maakt alleen uit als je het stuur vast hebt. Als je het stuur los laat ga je natuurlijk redelijk rechtop zitten en dan heb je al het gewicht achterop liggen.

https://rolobikes.com/pdf/rolo-wheel-flop.pdf

http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jsparie
Forum-lid

jsparie 05 feb 2025 12:07

Het balhoofd moet gewoon licht draaien. Daar is niets mis mee. Staat het te strak, dan ga je juist krijgen dat je bij een kleine beweging al een bepaalde richting in wordt gestuurd. Waarschijnlijk komt het gewoon door de geometrie en/of een onbalans in dingen die op het stuur zitten (bel computer ?? handvaten en remgrepen niet symmetrisch, kabels die onvoldoende ruimte hebben om vrij te bewegen etc). Ook een beperkte snelheid helpt niet. Als eens (voorzichtig) op iets hogere schelheid geprobeerd ? Dan gaat de fiets waarschijnlijk al makkelijker rechtdoor. Balhoofd strakker afstellen is in ieder geval niet de oplossing.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 feb 2025 14:50

Ik heb het met mijn BMC ook veel extremer dan de Canyon daarvoor.. Beiden racefiets. Heb het idee dat het aan de geometrie van de fiets ligt. De vorksprong oid.
Als balhoofdhoek, vorksprong en dus contactpunt op de weg op een bepaalde manier samenvallen, wordt een fiets veel zenuwachtiger.

Met je handen aan het stuur en op snelheid geen probleem. Maar stilstaand zonder handen slaat hij vrijwel direct om. En t geeft dus ook geen vertrouwen bij het fietsen met losse handen, dus dat doe ik ook maar niet ;-).

Als je balhoofd geen speling heeft is het goed, strakker zetten doet niets extra's, lijkt me eerder gevaarlijker/minder prettig fietsen. Bandenkeuze zal vast iets uitmaken, hele dikke en zachte banden zullen minder snel draaien over het wegdek.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marsman
Forum-lid

marsman 05 feb 2025 15:16

Je zou zeggen dat een Gravelbike dit toch juist minder snel heeft? Die hebben een langere wielbasis + minder steile balhoofdhoek. Ik ben geen natuurkundige, maar mij lijkt het dat je dan meer stabiliteit krijgt. Ik zou het issue van TS eerder verwachten van een kort en scherp sturende racer?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

pino
Forum-lid HC

pino 05 feb 2025 17:03

Zoek op « oorzaak wielflop »
Niet zijken maar reiden !

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 05 feb 2025 17:42

Ik sluit mij aan bij Marsman.
Het kan ook nog aan de vorksprong en naloop liggen.

https://www.fiets.nl/nieuws/naloop-en-offset/
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

abdr
Forum-lid

abdr 06 feb 2025 00:15

Een voorvork die meer onderuit gezet is, een luiere balhoofdhoek dus, zorgt door de grotere naloop voor een stabieler stuurgedrag maar heeft meer last van wielflop. Mijn gravelbike met 70º balhoofdhoek rijdt als op rails in bochten op snelheid, en wordt ook niet gemakkelijk van zijn koers afgebracht, maar het stuur valt inderdaad direct opzij bij stilstand (wielflop). Veel meer dan mijn andere fiets met 'traditionele' 73º balhoofdhoek, maar die fiets heeft dan weer veel meer last van oneffenheden (takken, steentjes,...) die het stuur doen uitwijken.

Met beide fietsen kan ik prima zonder handen rijden. Als dat niet lukt, is er iets mis met je fiets.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 feb 2025 09:00

Zit echt wel verschil tussen losse handen rijden per fiets. Op mijn Grizl is het superstabiel, op de F12 normaal en op mijn vorige Ultimate was het wiebelig.
Alle 3 gewoon hele goede fietsen.
Less is bore

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2025 10:22

abdr schreef: 06 feb 2025 00:15 Een voorvork die meer onderuit gezet is, een luiere balhoofdhoek dus, zorgt door de grotere naloop voor een stabieler stuurgedrag maar heeft meer last van wielflop. Mijn gravelbike met 70º balhoofdhoek rijdt als op rails in bochten op snelheid, en wordt ook niet gemakkelijk van zijn koers afgebracht, maar het stuur valt inderdaad direct opzij bij stilstand (wielflop). Veel meer dan mijn andere fiets met 'traditionele' 73º balhoofdhoek, maar die fiets heeft dan weer veel meer last van oneffenheden (takken, steentjes,...) die het stuur doen uitwijken.

Met beide fietsen kan ik prima zonder handen rijden. Als dat niet lukt, is er iets mis met je fiets.
Dat dus. Wel bijzonder dat TS daar bij de relatief steile balhoofdhoeken van een gravelbike al last van heeft. De eerste keer op een fiets met een echt flauw hoek (63 graden, enduro-MTB) moest ik daar op lage snelheid wel echt even aan wennen. Maar het is dus geen designfout oid.

(Een te strak afgestelde kabel kan wel je stuur naar een kant trekken, da's wel vervelend natuurlijk)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

abdr
Forum-lid

abdr 06 feb 2025 10:29

daniel1975 schreef: 06 feb 2025 09:00 Zit echt wel verschil tussen losse handen rijden per fiets.
Natuurlijk zit er verschil tussen verschillende geometriën maar voor een groot stuk is het ook je brein dat gehercalibreerd moet worden. Wanneer je lang met dezelfde fiets fietst, voelt die normaal en de anderen vreemd. Of als ik op fietsvakantie een stukje zonder bagage vooraan fiets, voelt mijn fiets plots heel zenuwachtig aan terwijl er echt niets aan de geometrie veranderd is.

Plaats reactie