Fietshuur: Eurovelo route EV19 Belgie/Frankrijk
Dit is mijn eerste bericht hier op dit forum.
Ik wil samen met een paar vrienden de EV19 route fietsen.
Ik heb twee vragen.
Fietsverhuur
Ik woon in België, maar de anderen komen van buiten, dus we moeten fietsen huren. Het blijkt dat de meeste fietsverhuur winkels in Wallonië gespecialiseerd zijn in MTB/VTT fietsen. Is het mogelijk om ter plaatse tourfietsen te huren?
Is het ook mogelijk om de fietsen op de ene plaats te huren en ze op een andere plaats weer af te geven, zoals in de Donauregio?
Route
We dachten er eerst aan om in Frankrijk te beginnen en in België of in het zuiden van Nederland te eindigen. Hoe zit het met treinen om naar de begin/eindlocaties te geraken? Ik heb gekeken bij de NMBS en de SNCF, en het blijkt dat we om te starten in Verdun of Sedan een trein naar Parijs moeten nemen. Volgens de NMBS kunnen we geen fietsen meenemen in de Thalys. Dit is zeker een probleem als we de fietsen terug moeten brengen naar de startlocatie.
Met vriendelijk groet,
Paul
Ik wil samen met een paar vrienden de EV19 route fietsen.
Ik heb twee vragen.
Fietsverhuur
Ik woon in België, maar de anderen komen van buiten, dus we moeten fietsen huren. Het blijkt dat de meeste fietsverhuur winkels in Wallonië gespecialiseerd zijn in MTB/VTT fietsen. Is het mogelijk om ter plaatse tourfietsen te huren?
Is het ook mogelijk om de fietsen op de ene plaats te huren en ze op een andere plaats weer af te geven, zoals in de Donauregio?
Route
We dachten er eerst aan om in Frankrijk te beginnen en in België of in het zuiden van Nederland te eindigen. Hoe zit het met treinen om naar de begin/eindlocaties te geraken? Ik heb gekeken bij de NMBS en de SNCF, en het blijkt dat we om te starten in Verdun of Sedan een trein naar Parijs moeten nemen. Volgens de NMBS kunnen we geen fietsen meenemen in de Thalys. Dit is zeker een probleem als we de fietsen terug moeten brengen naar de startlocatie.
Met vriendelijk groet,
Paul
De treinsites geven geen direkte treinverbinding naar Sedan omdat het spoor tussen Dinant en Givet gesloopt is.
Maar je kunt dit stukje makkelijk fietsen. Vanaf Verdun kun je via Charleville-Mézières makkelijk naar Givet met de lokale treinen. Dan 25km fietsen naar Dinant en verder met de NMBS.
(Op het wereldfietserforum wordt dan overigens alleen geroepen 'Treinreiswinkel' en dat is het)
Maar je kunt dit stukje makkelijk fietsen. Vanaf Verdun kun je via Charleville-Mézières makkelijk naar Givet met de lokale treinen. Dan 25km fietsen naar Dinant en verder met de NMBS.
(Op het wereldfietserforum wordt dan overigens alleen geroepen 'Treinreiswinkel' en dat is het)
Bedankt iedereen voor de snelle reacties!
Geen treinverbinding tussen Dinant en Frankrijk, omwille van werkzaamheden
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_154_(Infrabel)
Geen treinverbinding tussen Dinant en Frankrijk, omwille van werkzaamheden
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_154_(Infrabel)
werkzaamheden is een eufemisme.polomora schreef: ↑06 feb 2025 13:22 Bedankt iedereen voor de snelle reacties!
Geen treinverbinding tussen Dinant en Frankrijk, omwille van werkzaamheden
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_154_(Infrabel)
De sporen zijn totaal overwoekerd, enkele bruggen zijn helemaal gesloopt. Ik heb er nog nooit iemand aan dit spoor zien werken. Dat komt de komende jaren niet terug.
-
- Forum-lid
- Berichten: 864
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Die werkzaamheden zijn gericht op het omtoveren van een spoorlijn naar een voie vert. Een fietsroute dus. En ja dat heeft minder prioriteit! Het treinverkeer zul je daar nooit meer treffen.
Even wachten tot de “voies vertes » gerealiseerd zijn en dan heb je daar een geweldige fietsroute !
Even wachten tot de “voies vertes » gerealiseerd zijn en dan heb je daar een geweldige fietsroute !
Adversity is the Catalyst of Change
Tot ze erachter komen dat goed openbaar vervoer belangrijk is en alle voies vertes en overige Ravel’s weer in het spoorwegnet worden geintegreerd.Dubbeldekker schreef: ↑06 feb 2025 19:52 Die werkzaamheden zijn gericht op het omtoveren van een spoorlijn naar een voie vert. Een fietsroute dus. En ja dat heeft minder prioriteit! Het treinverkeer zul je daar nooit meer treffen.
Even wachten tot de “voies vertes » gerealiseerd zijn en dan heb je daar een geweldige fietsroute !
Niet zijken maar reiden !
Dat is ook een van de redenen dat ze worden gemaakt. Zo blijft dat stuk land in staatsbezit, wordt gebruikt en blijft bestemmingsplantechnisch voorbestemd voor vervoer.pino schreef: ↑06 feb 2025 20:19Tot ze erachter komen dat goed openbaar vervoer belangrijk is en alle voies vertes en overige Ravel’s weer in het spoorwegnet worden geintegreerd.Dubbeldekker schreef: ↑06 feb 2025 19:52 Die werkzaamheden zijn gericht op het omtoveren van een spoorlijn naar een voie vert. Een fietsroute dus. En ja dat heeft minder prioriteit! Het treinverkeer zul je daar nooit meer treffen.
Even wachten tot de “voies vertes » gerealiseerd zijn en dan heb je daar een geweldige fietsroute !
Mooie zienswijze. (Had ik niet aan gedacht)ultra_ivo schreef: ↑06 feb 2025 21:58Dat is ook een van de redenen dat ze worden gemaakt. Zo blijft dat stuk land in staatsbezit, wordt gebruikt en blijft bestemmingsplantechnisch voorbestemd voor vervoer.pino schreef: ↑06 feb 2025 20:19Tot ze erachter komen dat goed openbaar vervoer belangrijk is en alle voies vertes en overige Ravel’s weer in het spoorwegnet worden geintegreerd.Dubbeldekker schreef: ↑06 feb 2025 19:52 Die werkzaamheden zijn gericht op het omtoveren van een spoorlijn naar een voie vert. Een fietsroute dus. En ja dat heeft minder prioriteit! Het treinverkeer zul je daar nooit meer treffen.
Even wachten tot de “voies vertes » gerealiseerd zijn en dan heb je daar een geweldige fietsroute !
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 04 jul 2024 23:02
Je kan van Givet ook naar Beauraing fietsen. Daar stopt de trein naar Namen ook. Is nog geen 10 km (en iets van 88 meter klimmen).