Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Coros DURA

abdr
Forum-lid

abdr 10 feb 2025 18:39

TLDR, interessante concurrent voor een goedkope Garmin, slechte kaart

Aangezien hier nog geen topic over de Coros DURA bestaat, heb ik er maar eentje aangemaakt om mijn prille ervaringen met het toestel te delen.

Twee weekends geleden ben ik mijn Garmin Edge 530 domweg kwijtgespeeld op een Park+Ride, waarschijnlijk bij het inladen van mijn fiets. Aangezien ik een week later een 200km brevet wou rijden, had ik dringend vervanging nodig. Ik was eigenlijk van plan een Edge 840 te kopen maar onderwege op Futurumshop kwam ik de Coros DURA tegen, volgende dag leverbaar en 130€ goedkoper. En ik had een zeer lovende review van deze fietscomputer gelezen op bikepacking.com.

Ik gebruik een fietscomputer in de eerste plaats voor navigatie, solo of in groep of met familie, één-, meerdaagse of meerweekse tochten. Soms doe ik ook wat training met de Fondo-app als het weer meezit. Ik rij meestal met hartslagmeter, voornamelijk om mijzelf te pacen.

Enfin, de volgende dag kwam de DURA aan. Het toestel is mooi verpakt en het is minder lelijk dan op foto. Bijgeleverd is een front mount, een elastiek lus, en een USB-A naar USB-C kabel. De mount is de standaard Garmin quarter turn mount, maar de dogears kunnen apart vervangen worden. Slim.

Bij opstarten krijg je een QR-code om de Coros App te installeren op je smartphone. Je kan hier niet voorbij. De Coros App vraagt zoals de meeste van die fitness-apps een heleboel persoonsgegevens bij installatie, waarom die nu per sé je exacte geboortedatum nodig heeft? De taal kan niet in het Nederlands gezet worden. Dat geldt voor zowel de app als de gps.

Eén firmware-update later kan ik beginnen configureren. Er zijn 6 soorten activiteitenprofielen, maar je kan degene die je niet gebruikt wel uitzetten. Per activiteitenprofiel kan je de data-pagina's configureren, en that's it. Geen gedoe zoals bij Garmin waar je de helft van de instellingen onder het activiteitenprofiel moet zoeken en de andere helft onder systeeminstellingen. Je kan de activiteitenprofielen niet hernoemen.

Coros maakt een raar onderscheid tussen pagina's in 'full screen' modus en 'split screen' modus. In Split Screen modus staat bovenaan steeds de kaart, onderaan krijg je 1, 2, of 3 datavelden die je zelf kan invullen. Op het eerste zicht lijken alle gangbare datavelden voorhanden, later blijkt dat 'Afstand tot bestemming' en 'Afstand tot volgend checkpoint' niet bestaan. Curieus.

Via de Map Manager kan je kaarten op het toestel plaatsen. Je moet de segmenten selecteren die je wil hebben op de wereldkaart en dan download de gps die stukken. Ik heb wat stukken België en Frankrijk aangeduid, kwam op iets van een 400MB. De app vraagt de wifi-code zodat de gps via wifi kan downloaden, gaat dus goed vooruit. De interface is wel niet echt duidelijk, het lijkt erop dat de volledige wereldkaart op voorhand geïnstalleerd is. Het is mij niet duidelijk of die kaart ooit automatisch ververst wordt of je dat zelf moet doen, ik denk het tweede. De gps heeft 32GB schijfruimte waarvan nog ongeveer 15GB vrij is.

Via de app kan er connectie gemaakt worden naar Strava, Komoot, e.d maar RideWithGPS staat er niet bij. Via de website van RideWithGPS kan er wel connectie gemaakt worden met Coros, routes en activiteiten worden uitgewisseld, dus denk ik dat dat een bug in de app is.

Routes komen in de 'Explore'-tab op de app, weggestopt in een mapje naast de zoekbalk. De DURA ondersteunt ongelimiteerde routes in de app maar maximum 30 routes op het toestel, je moet dus kiezen wat je op het toestel zet. Geen probleem, ik heb geleerd mijn routes op te kuisen want een Garmin Edge wordt heel traag als er veel koersen op staan. Je kan ook favoriete locaties bewaren maar die staan alleen in de app, niet op het toestel, het toestel ondersteunt geen POI's. Je kan wel heel snel een route naar een locatie laten maken en doorsturen naar het toestel.

abdr
Forum-lid

abdr 10 feb 2025 18:40

Tijd voor test nummer één: Wifi- en 4G-signaal uit op de smartphone, ik selecteer een GPX en open die in de Coros-app. De app klaagt wat dat er geen internet is om de route weer te geven, maar ik kan zonder problemen de route via bluetooth naar de gps sturen. Coros 1 - Garmin 0. Je kan immers geen nieuwe route op een Garmin Edge zetten zonder internet omdat de Garmin Connect app niet zonder internet kan. Heel vervelend als je in een afgelegen regio zit zonder bereik.

Bediening op het toestel zelf is simpel. Er zijn twee knoppen, een back-knop die ook als aan-uit werkt bij lang induwen, en de ronde knop waar je aan kan draaien en induwen. Er is één duidelijk hoofdmenu met een gelimiteerd aantal submenu's. Het toestel voelt niet supersnel, maar ook niet traag, ik zou zeggen hetzelfde als de 530. De draaiknop is wel veel handiger dan de toetsen van de Edge 530. Het toestel heeft ook een touchscreen maar dat voelt trager dan de draaiknop.

Tijd voor test twee: ik zet een paar routes op de gps, zet hem in slaapstand en geef hem aan mijn vrouw met de vraag één bepaalde route op te starten. Dat lukt zonder problemen, Coros 2 - Garmin 0. Met de Edge lukte dat echt niet, als je misschien maar één keer per jaar een gps gebruikt, dan is zo'n Edge een hoogst onduidelijk toestel.

Vreemd genoeg kost het nog het meeste moeite om een activiteit te stoppen. Je moet echt in een submenutje 'Finish' kiezen en dan de aan/uit knop drie seconden ingedrukt houden voor een activiteit afgesloten wordt. De gps wil ook niet in slaap als er een activiteit gaande is, maar er is wel een optie 'Resume later' die gemaakt is voor meerdaagse tochten, top. En ja, je kan tijdens een lopende activiteit nieuwe routes naar de gps sturen, handig als je tijdens een lange fietstocht even een ommetje naar de winkel wil maken. Garmin kan dit niet, dan moet je eerst de activiteit stoppen, maar dan is je rit dus ook onderbroken. Coros 3 - Garmin 0.

Pairen van sensors is pijnloos, (HR - speed - cadence), en de gps past goed in mijn Garmin mounts. Fastforward naar het brevet. De GPX van de organisator bevat 3 checkpoints en de Coros DURA geeft deze weer. Hoera, dat deed de 530 niet, die ondersteunde geen checkpoints in routes! (Het is op dit moment dat ik ondervind dat er geen 'Afstand tot bestemming' en 'Afstand tot checkpoint' dataveld is). Start- en eindpunt van de GPX liggen vlak bij elkaar maar daar heeft de gps geen last van. Mijn Garmin dacht bij zo'n GPX soms dat hij al bij het eindpunt was, dan moest je de route terug laden...

Na nog wat getaffel en wat spullen terug in de auto leggen ben ik uiteindelijk om 8:05 weg, de grote groep laat ik gaan want die kan ik toch niet volgen. En ik rij prompt verkeerd. Allemachtig wat is de kaart van de Coros DURA slecht. Het is een soort van old-skool Google Maps weergave, een lichte grijze achtergrond, alle wegen zijn wit uitgespaard, en alleen aan de breedte van een weg kan je zien of het een grote of kleine weg is, geen kleurcodering. Spoorlijnen worden gewoon niet weergegeven. De te volgen route is een dikke paarse lijn met chevrons. Ik mis nog verschillende afslagen tot ik doorheb dat ik de kaart op maximum zoomniveau moet zetten om aan de verkeerssituatie aan uit te kunnen. De kaart in- en uitzoomen is gelukkig wel veel gemakkelijker dan bij de Edge 530, er staan permanent een + en - op het scherm, en ja, het touchscreen werkt met handschoenen. (Ik heb het touchscreen zo ingesteld dat het alleen op de kaart werkt, als de rest doe ik met de draaiknop).

abdr
Forum-lid

abdr 10 feb 2025 18:40

Ik ben natuurlijk verwend op de Garmin, ik rij al jaren met de kaarten van openfietsmap.nl, eerste op een eTrex, daarna op de Edge 530. De kaarten van openfietsmap.nl tonen mij alle wegen in verschillende kleurcoderingen, de omtrekken van alle gebouwen waar ik tussen rij (handig als je ergens een klein padje tussen 2 huizen in moet), en het reliëf van de streek met reliëfschaduw. Daartegen is de kaart van de DURA een minieme hint van de omgeving, een beetje beter dan niets, maar toch onstellend zwak. Enfin, ik heb al eens een tocht gereden zonder kaart (vergeten te laden op de eTrex), dus alleen een lijn volgen op een witte achtergrond kan ik ook, maar voor off-road gebruik is de kaart van de DURA zwaar onvoldoende, ze maakt zelfs geen onderscheid tussen het kleinste singletrack padje en een normale landelijke asfaltweg.

Later op de dag mis ik nog een paar keer een afslag en maak ik kennis van de rerouting van de DURA. Hier is op het internet veel over te doen, omdat het toestel zelf niet kan routeren, het werkt alleen als de gps verbonden is met de Coros-app op de telefoon (en als die telefoon met internet verbonden is). Nu ja, de route was herberekend voor ik doorhad wat er aan de hand is, wat veel sneller is dan de rerouting van Garmin, maar de rerouting van de DURA begaat dezelfde capitale fout als de rerouting van Garmin: ze vervangt je route met een nieuwe berekende route waardoor je niet meer kan zien waar je eigenlijk moest rijden. En vooral off-road in heuvelend terrein kan zo'n nieuwe berekende route veel slechter uit komen, vaak keer ik dan liever op mijn stappen terug.

Eerlijk gezegd zet ik rerouting op mijn Garmin altijd af, en dat ga ik op de DURA ook doen. Zonder herberekening en/of zonder telefoon in de buurt doet de DURA iets wat ik eigenlijk perfect vind: hij trekt een stippellijn in vogelvlucht van je huidige positie naar het dichtsbijzijnde punt van de route.

Voor de rest werkt de interface wel goed. De draaiknop bedienen gaat prima met dikke handschoenen, en de 'split screen' layout is interessant en goed leesbaar. Bovenaan blijft de kaart dan vast staan, en als je draait aan de draaiknop wisselt de onderkant tussen de verschillende pagina's die je geconfigureerd hebt. Ook blijkt dat er nog twee dynamisch gegenereerde pagina's bij komen: een hoogteprofiel van de route met daaronder in kleine letters wat extra data waaronder de afstand tot het volgende checkpoint (dus toch!) en een 'Climb Pro' achtig gekleurd hoogteprofiel als er een klim is. Vooral dat laatste werkt veel beter dan op de Edge 530. In plaats van dat de 'Climb pro' pagina op het verkeerde moment je hele scherm overneemt, waardoor ik al vaak een afslag gemist heb, blijft de kaart hier netjes staan met het climb pro-profiel in het klein eronder.

Wat wel niet goed werkt, zijn notifications. Of een klim wordt aangekondigd, is hit-and-miss, en je moet zelf naar de climb-pro pagina scrollen, dat gebeurt niet automatisch. Ook meldingen van de telefoon (berichten, Whatsapp, ...) worden niet doorgegeven maar dat werkte met de Garmin ook maar sporadisch. Kan ook een iOS-probleem zijn, natuurlijk.

Enfin, ondertussen is dat hier veel langer geworden dan ik van plan was, tijd voor een conclusie.

Coros heeft duidelijk goed naar Garmin gekeken en heeft daar voor mij een aantal pijnpunten op elegante manier opgelost. (Heb ik al vertelt dat er geen irritante Virtual Partner is?). Maar de kaart is dermate slecht dat ik eigenlijk van plan was om het toestel terug te sturen, tot ik het volgende tegenkwam:

https://panaetius.github.io/swiss-topo-maps-on-coros/

(Korte samenvatting: Coros werkt, althans voor zijn horloges, met Garmin-compatibele kaarten die worden opgedeeld per lengte en breedtegraad, dus 1 kaart per graad lengte en breedte. Je kan die kaarten zelf maken....)

Wordt vervolgd dus...

raassie
Forum-lid

raassie 11 feb 2025 10:30

Heel benieuwd naar je verdere ervaringen, ik heb ook al met een schuin oog naar de Coros gekeken en dan voornamelijk vanwege de geclaimde accu capaciteit. Heb je daar al een mening over?
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

abdr
Forum-lid

abdr 11 feb 2025 11:23

Na het bevret had ik nog 88% batterij, dat is na 9u 40 minuten werking, 8u30 beweegtijd volgens RideWithGPS. Dat lijkt wel te kloppen met de claims.

Het was grijs en bewolkt, in de voormiddag sporadisch wat zon, het zonnepaneeltje had 1,2% batterij opgeleverd volgens de batterij-pagina.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 11 feb 2025 11:45

Bedankt voor de uitgebreide review, dit is veel nuttiger dan een x aantal sterretjes bij de beoordelingen op een webshop.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

abdr
Forum-lid

abdr 15 feb 2025 22:45

Bedankt CampaYolo.

Onderwerp van deze week: Coros DURA en training.

Aangezien het weer stilaan wat beter wordt, is het tijd om stilaan wat terug gestructureerd te trainen. Want ik heb ambitie om ook langere brevetten te rijden. Zoals eerder vermeld, gebruik ik daarvoor de Fondo-app. Met mijn Edge 530 was dat heel gemakkelijk, Fondo kon de trainingen (workouts) via Garmin Connect naar de gps sturen. Dat lukt met de Coros DURA niet, er is geen link tussen Fondo en het Coros-universum. De tweede optie is om de workout te downloaden, je krijgt dan een *.fit bestand, maar spijtig genoeg kan de Coros-app hier ook niets mee. Een beetje eigenaardig want Coros roemt de integratie met Trainingpeaks en Intervals.icu, dus op één of andere manier moet je toch trainingsschema's op de gps krijgen.

Old skool manueel invoeren dan maar. Veel tijd kost dat niet, want die Fondo training bestaat altijd uit een warm up, 3 of 4 keer herhalen van een bepaalde inspanning + rust, en een cool down. De Coros-app laat je simpelweg blokjes aanéén rijgen om zo'n workout te maken. Enige moeilijkheid is dat de Coros-app 6 hartslagzones onderscheid tov Fondo 5. Coros heeft ook automatisch de zones ingevuld (aan de hand van geboortedatum en gewicht), maar dat komt vrij goed overeen met wat Fondo min-of-meer empirisch heeft voorgesteld.

Om een workout te rijden moet die eerst in je Workout Library zitten, dan gesynced worden met de gps (max 20 workouts op het toestel) en dan moet je die nog plannen. De app vraagt om effectief een datum te prikken voor de workout, dan komt die workout op de desbetreffende dag bovenaan in de menu van de gps te staan. (Je kan ook zelf workouts kiezen in een 'Workout'-submenu.)

Coros biedt zelf ook trainingsplannen aan, een drietal gratis, de rest betalend. Ik heb even naar die gratis trainingsplannnen gekeken, maar dat sprak mij niet echt aan; de plannen verwachten 4 à 5 keer trainen per week voor 8 weken. Uit ervaring weet ik dat ik dat niet haal, noch de frequentie, noch de duur.

Bij het rijden van een workout komt er weer een nieuwe pagina tevoorschijn. Die pagina toont de totale tijd, tijd van het huidige blokje en de gewenste parameter, in mijn geval hartslag. Dit is bij mijn weten de derde 'dynamische' pagina van de DURA, de twee andere waren de 'Climb'-pagina en het routeoverzicht met hoogteprofiel. Aan die dynamische pagina's kan je niets veranderen, maar ze komen dus bovenop de pagina's die je zelf hebt geconfigureerd.

Rijden van een workout is eenvoudig, er komt een duidelijke waarschuwing wanneer de volgende blok begint. Ik vond de workout-pagina van de Edge 530 wel duidelijker maar ik herinner me dat ik daar zelf wel veel aan had gewijzigd. Ik heb op de DURA ook nog niet alle datavelden bekeken, er zijn van bv. hartslag twee variaties: je hebt een 'chart'-veld dat dus grafieken kan tonen én een eenvoudig cijferveld. Dat cijferveld zelf vind ik wel goed gedaan, je krijgt je hartslag te zien, maar rechts in de marge zie je ook je zones in kleur gecodeerd en de achtergrond van het veld toont in welke zone je zit, het wordt grijs getint tot op de hoogte van je zone. Onopvallend maar een leuk detail.

Overigens heb ik geleerd dat die Coros nooit echt af staat, je kan steeds syncen met het toestel ook al heb je het in slaap gezet.

Verder moet ik nog melden dat notificiaties van de telefoon (sms, Whatsapp) de laatste twee ritten wel doorkwamen. Zoals eerder gezegd was dit bij de Garmin ook hit-and-miss.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 feb 2025 08:22

Kun je de training ook pauzeren zonder dat je de rit daarmee pauzeert? Dat vind ik bij workouts wel een cruciale functie.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 16 feb 2025 18:07

Kan dat bij een Garmin 830 wel? Heb zelf nog niet ontdekt hoe dan. Zou idd wel heel handig zijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 feb 2025 06:41

Volgens mij wel, bij de 840 kan het sowieso.

abdr
Forum-lid

abdr 17 feb 2025 20:48

havana schreef: 16 feb 2025 08:22 Kun je de training ook pauzeren zonder dat je de rit daarmee pauzeert? Dat vind ik bij workouts wel een cruciale functie.
Nee. Je kan wel op de draaiknop duwen, dan gaat de DURA in pauze, maar dan wordt echt alles stopgezet, geen navigatie, sensordata wordt niet gelogd. Een beetje zoals de start/stop knop bij Garmin. Ik ben er in het algemeen nog niet uit of ik dat nu handig vind want op die draaiknop duw je wel snel.

De 'lap'/'back'-knop werkt bij een workout als 'Next', dus naar het volgende blok. Er is ook een 'View workout' menu waar je naar eender welke blok van de workout kan springen maar bij intervallen springt hij naar de eerste van de reeks, niet echt handig dus. Ik heb geen manier gevonden om snel terug te gaan naar het vorige blok. Dat was een functie die ik bij de Edge 530 wel eens gebruikte, typisch als ik wegens de verkeerssituatie de gevraagde hartslag niet veilig kon rijden.

hansel
Forum-lid

hansel 06 mar 2025 16:10

Bedankt voor het blijven updaten van je ervaringen met de Coros Dura. Ook ik heb interesse. Ik heb al een Pace 3 sporthorloge en wil eigenlijk niet nog een nieuw ecosysteem erbij hebben. De interface van de Dura lijkt in veel opzichten een verlengstuk van de GUI op de sporthorloges van Coros.

Activiteit stoppen
Wat betreft het stoppen van een activiteit; wanneer ik in een workout bezig ben (hardlopen, krachttraining) en ik druk op de draaiknop, dan gaat de activiteit in pauze. Vervolgens draai ik de knop naar "Finish" menu en druk dan 2 tellen de knop in. Dan is de activiteit beëindigd. Werkt dat niet op de Dura?

Coros Training Hub
Ben je bekend met de Coros Hub? Zie https://trainingeu.coros.com/admin/views/dash-board
Hier kan je wellicht een trianing/workout uit apps als Fondo als fit bestand uploaden?

Plaats reactie