Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
Mijn ervaring is inderdaad dat het met de sealant van Schwalbe ( wat lijkt op Stans Notubes sealant ) niet werkt. Overgestapt naar Orange Seal en daar werkt het gewoon prima. Vele kleine gaatjes die gedicht zijn in mijn Racefiets banden hoor.
Dus ik gebruik Orange seal voor de Racefietsbanden en Stans Sealant voor de gravel en mtb banden. Orange seal is wel wat duurder namelijk.
Dus ik gebruik Orange seal voor de Racefietsbanden en Stans Sealant voor de gravel en mtb banden. Orange seal is wel wat duurder namelijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Het is mijn ervaring dat Schwalbe Doc Blue (aka Stan’s NoTubes) met gravel banden ook niet werkt. Initieel dicht het het gat wel, maar na verloop van tijd begint het toch terug te lekken. Misschien werkt die vloeistof van Schwalbe alleen tussen 3 en 4 bar?
Toch wel een rare conclusie want - als ik het zo lees, maar ik kan het mis hebbenrob74 schreef: ↑15 feb 2025 21:36 Wat ik vandaag hoorde over smalle tubeless banden bij de stand Schwalbe op fiets en wandelbeurs. 25 mm banden en tubeless is een slecht idee, het werkt niet goed. Waarom niet volgens de vertegenwoordiger van het Duitse bandenmerk? Het probleem zat hem in het feit dat latex nauwelijks werkt boven de 4 - 4,5 bar. Bij lek en 6 bar zal er eerst heel veel latex de band uit spuiten voordat de druk genoeg is gedaald om z'n werk te kunnen doen. Daarna kan pas het gat gedicht worden. Bij een lek daalt de druk dus al rap naar 3,5 bar. Nogal slapjes, dus bijpompen maar bij de eerste beste gelegenheid. Maar ook dat werkt niet. Er is al teveel latex verloren en met dat restantje dat over is, krijg je het niet luchtdicht op 6 bar. Want wederom latex doet het slecht boven de 4,5 bar. En het eerdere lek manifesteert zich weer als lek. Pas vanaf 30 mm raadde hij aan om tubeless over te gaan. 28 mm was al op het randje. Toch wel een aparte uitspraak van een vertegenwoordiger van een merk dat ook smalle tubeless banden verkoopt.
Trouwens, sinds mijn start met tubeless op de racefiets - meer dan 10 jaar terug - werd er door mij gereden met 23mm bandjes op ong. 7bar (95kg) waarbij die Schwalbe Doc Blue gewoon in de meeste gevallen (90%) zijn werk deed. Het is nou eenmaal logisch dat er bij een lek latex uit de band spuit om daarmee het lek te kunnen dichten en daarmee de bandendruk, afhankelijk van de grootte van het lek, met een paar bar daalt. Dat de hoge druk en daarmee zgn. teveel latex zou zijn verloren en dus niet (meer) zou kunnen werken is natuurlijk flauwekul omdat als je daarna weer wat druk bijpompt naar 7bar je jouw weg gewoon weer kon vervolgen.
Inmiddels rijd ik op 25mm Pro One tubeless bandjes met 6bar en nog steeds tot volle tevredenheid met Schwalbe Doc Blue, waardoor ik geen behoefte heb om ook maar een andere sealant uit te proberen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vertegenwoordigers die over techniek gaan praten. Dat is zelden een goeie combinatie. Blijkbaar fietst deze vertegenwoordiger niet, want wat hij zegt klopt niet.
Ik heb 3 jaar met schwalbe 25 mm, doc blue en 5,5 bar gereden. De latex heeft mij al meermaals gered, een enkele keer een Dynaplug gebruik maar nog nooit stil komen te staan. Maar twee keer een band met productiefout gehad en daardoor niet luchtdicht. Wel telkens nieuwe gekregen maar toch maar eens pirelli’s gaan proberen. Tot nu toe geen lek(5000 km) dus geen idee hoe de latex hierbij z’n werk doet.
Ik heb 3 jaar met schwalbe 25 mm, doc blue en 5,5 bar gereden. De latex heeft mij al meermaals gered, een enkele keer een Dynaplug gebruik maar nog nooit stil komen te staan. Maar twee keer een band met productiefout gehad en daardoor niet luchtdicht. Wel telkens nieuwe gekregen maar toch maar eens pirelli’s gaan proberen. Tot nu toe geen lek(5000 km) dus geen idee hoe de latex hierbij z’n werk doet.
Even ter verduidelijking, de man in kwestie staat op een beurs voor Schwalbe. Dan ben je in mijn optiek een vertegenwoordiger van het merk. Maar wat ik uit zijn verhaal begreep was hij gewoon een fietsenmaker die vandaag voor Schwalbe werkte. Hij vertelde ook dat hij hoe-maak-ik-mijn-band-tubeless workshops gaf. Ik vroeg hem eigenlijk een andere vraag, namelijk of 25 mm makkelijker tubeless te maken is dan 40 mm. Het antwoord was dat dat eigenlijk niks uitmaakte, maar ik kreeg er de toevoeging bij dat een brede band goed tubeless blijft, en 25 mm dus niet. Zijn verhaal was dat een smalle band en dus hoge druk, slecht werkt met sealant die eigenlijk alleen bij lagere druk goed gaatjes dicht. Hij had het ook over sealant met kleine stukjes hout erin om gaatjes rap te dichten. Maar zijn voornaamste stelling was dat je met 25 mm banden eigenlijk beter af was met binnenbanden. Pas vanaf 30 mm raadde hij juist tubeless. Ik vond het eerlijk gezegd ook best opvallend.
Live fast; die young. mijn blog
25 mm en tubeless kan prima werken.
Met juiste band/druk/sealant/gaatje.
Bij 30 mm komt het gewoon allemaal wat minder krap, waarbij de lagere druk het grootste deel voor zijn rekening zal nemen.
Zou ik beginners aanraden om het met 25 mm te doen? Nee. Want hoevaak rijd je tegenwoordig nog lek, en zeker als onbekend onbekwaamde beginner krijgt je er allemaal hobbels bij, terwijl voordeel niet heel groot is.
Zou ik zelf 25mm tubeless maken? Ja waarschijnlijk wel. Maar dan wel icm orangeseal en met mijn dynaplug standaard voor het grijpen.
Met juiste band/druk/sealant/gaatje.
Bij 30 mm komt het gewoon allemaal wat minder krap, waarbij de lagere druk het grootste deel voor zijn rekening zal nemen.
Zou ik beginners aanraden om het met 25 mm te doen? Nee. Want hoevaak rijd je tegenwoordig nog lek, en zeker als onbekend onbekwaamde beginner krijgt je er allemaal hobbels bij, terwijl voordeel niet heel groot is.
Zou ik zelf 25mm tubeless maken? Ja waarschijnlijk wel. Maar dan wel icm orangeseal en met mijn dynaplug standaard voor het grijpen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid
Rij zelf al jaren met 25mm en 5bar, wat die man zegt kan ik onderschrijven. Precies hetzelfde een paar keer meegemaakt icm Notubes latex.
Daarom weer terug naar binnenbanden op de race...
Daarom weer terug naar binnenbanden op de race...
- thestudent
- Forum-lid HC
Het weer speelt ook nog wel mee. Hoe natter en kouder het is hoe slechter het dicht in mijn ervaring.
Op de mountainbike heb ik in combinatie met gewone Stans echt nog nooit problemen ervaren en zie ik ook geen reden om te wisselen.
Het voordeel en het nadeel van Tubeless is dat je vaak niet eens merkt dat je lekrijdt. Waardoor sommige mensen tubeless afschrijven wanneer het dus die ene keer niet werkt. Soms heb je gewoon een gaatje wat niet dicht wil, dan heb je nog pluggen of in nood de binnenband.
Helemaal uitsluiten dat je een keer plat staat kan je nooit.
Op de mountainbike heb ik in combinatie met gewone Stans echt nog nooit problemen ervaren en zie ik ook geen reden om te wisselen.
Het voordeel en het nadeel van Tubeless is dat je vaak niet eens merkt dat je lekrijdt. Waardoor sommige mensen tubeless afschrijven wanneer het dus die ene keer niet werkt. Soms heb je gewoon een gaatje wat niet dicht wil, dan heb je nog pluggen of in nood de binnenband.
Helemaal uitsluiten dat je een keer plat staat kan je nooit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
Dat herken ik ook. Op de MTB werkt het redelijk goed, zeker bij kleine gaten.
Op de racer dicht het prima af en kleine gaatjes worden denk ik goed gedicht, nooit echt goed lek gereden op de racer
Ik ben wel overgestapt op muc off, die dicht op de MTB nog een stuk beter dan notubes. Het dikt wel in, waar notubes dunner wordt.
Muc off spoel je zo uit de band, wel handig op de mtb waar ik wel eens wissel.
Het weer speelt ook mee, kond en nat dicht notubes veel slechter, muc off lijkt daar geen last van te hebben.
Op de racer dicht het prima af en kleine gaatjes worden denk ik goed gedicht, nooit echt goed lek gereden op de racer
Ik ben wel overgestapt op muc off, die dicht op de MTB nog een stuk beter dan notubes. Het dikt wel in, waar notubes dunner wordt.
Muc off spoel je zo uit de band, wel handig op de mtb waar ik wel eens wissel.
Het weer speelt ook mee, kond en nat dicht notubes veel slechter, muc off lijkt daar geen last van te hebben.
Ik rijd inmiddels ook een tijdje tubeless op mijn gravelbike. Als ik lek rijd en het gat niet door de sealant gedicht wordt, kan ik er een plug insteken. Hoe krijg je de band vervolgens weer vol? Kan ik hiervoor een CO2-patroon gebruiken? Of is het beter om een klein handpompje mee te nemen?