Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
20 feb 2025 15:25
wasbeer2006 schreef: ↑20 feb 2025 15:15
Ik heb de theoretische kennis niet maar hoe accuraat is een gemeten zone.
Als ik op zondag ochtend zonder een bak koffie of pre workout op de fiets stap is mijn hartslag 5 slagen lager dan na het werk met 3 bakken koffie.
Mijn idee is ook dat met je rust HR en max HR je zones redelijk liggen om te trainen. Ik zou veel meer je wattage aanhouden tenzij je heel moe bent, net ziek geweest etc. bijzondere omstandigheden dus.
Maar 5 slagen verschil.., dat is nou net waarom je met zones werkt en niet met discrete punten. En ook direct de reden waarom je niet continu aan de bovenkant in een zone zou moeten willen zitten.
Inderdaad is op vermogen trainen, met een beetje luisteren naar je lichaam, accurater. Maar zonder vermogensmeter kan je op hartslag een aardig eind komen. Ik zou dan niet basseren op max hartslag, maar op omslagpunt en rust-hartslag.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
bakboord1
- Forum-lid
bakboord1
10 mar 2025 11:15
Hoe gaan jullie om met een wintersport en Join?
Als ik mijn wintersport negeer dan zakt mijn FTP en denkt Join dat ik topfit ben na een week rust.
Als ik mijn wintersport meeneem op lage intensiteit (rpe 3) ben ik volgens Join zwaar overtraind, is mijn FTP omhoog geschoten en mag ik vier dagen niet fietsen.
Ik denk aan een middenweg waarbij ik de helft van mijn dagen eruit gooi om Join niet te veel van streek te maken.
Alternatief is de rpe omlaag zetten.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
10 mar 2025 11:32
Ik ben niet heel blij met de planning van Join.
Met dit mooie weer meer gefietst dan Join aangeeft. Dus zegt ie “je bent aan het overtrainen”. Heb de belastingscore bewust al laag gehouden.
Komende week ben ik 4dg naar Kenia, dus Join op 0 gezet van ma-vrij. Krijg ik melding dat ik meer tijd moet maken…
Zaterdag ga ik 3.5 u fietsen, wil Join alleen een korte ftp-test doen…..
Best irritant dat laatste, zeker omdat ie zelf aangeeft dat ik meer uren moet inplannen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
10 mar 2025 11:51
Klopt dat miste ik ook.
Ik ging ook iets anders met join om, dwz eigen intrepetatie. Bv op donderdag stond er een realtief zware training en wist ik dat ik zaterdag een rondje op de MTB ging. Dan deed ik een minder zware op donderdag.
Andersom past join het zelf aan. Maar ik liep ook snel tegen jouw voorbeeld aan, dat wist ik dat ik bv deze week niet kon en dan gaf hij geen zwaardere of langere training aan.
De vraag is wel en dat weet join of een trainer beter. is het wel de bedoeling wat wij willen??
Ik heb join twee jaar in het voorjaar als leidraad gebruikt en nu doe ik hetzelf. Wat ik persoonlijk vooral geleerd heb is dat mijn intensieve blokken best goed overeen kwamen, maar dat ik te hard mijn duurblokken deed. Dat houd me een stuk frisser.
Of ik dan een blokje 20/40 na 20 minuten of na anderhalf uur doen. Het zal best een marginal gain zijn, maar dat intresseert me echt niet.
Anders worden het allemaal van die autisme ritjes en zit je continu op je scherm te kijken.
Stukje door de duinen op en af is niet precies 40/20, nouja het zal wel, maar het komt aardig in de buurt.
Join houd ook te weinig rekening met je leeftijd voor mij is de extreme polarisatie van join gewoon te, en ik ben redelijk anaeroob.
-
pino
- Forum-lid HC
pino
10 mar 2025 11:52
Integratie wintersport werkt inderdaad k.t. Met een Forerunner in ski-modus lijkt hij dan de liften niet mee te rekenen, maar gaan zowel FTP als Join-score wel omhoog.
De totaalkilometers (inclusief liften) staan wel in Join, maar niet in Strava. Strava geeft alleen de geskiede kilometers aan.
Ik stel voor de trainingen de FTP in zoals hij voor de vakantie was en dat lijkt een aardige inschatting te zijn.
Niet zijken maar reiden !
-
bakboord1
- Forum-lid
bakboord1
10 mar 2025 13:45
Uiteindelijk de rpe omlaag gezet en wat dagen skiën verwijderd. Nu heb ik een kleine stijging in ftp en mag ik weer fietsen van join.
-
ColumsbusMJ
- Forum-lid
ColumsbusMJ
15 mar 2025 08:23
Kun je in Join ook aanpassen dat het tien seconden vermogen in beeld wordt gebracht in plaats van drie seconden? Met tien seconden schommelt het vermogen een stuk minder.
-
pino
- Forum-lid HC
pino
15 mar 2025 08:42
ColumsbusMJ schreef: ↑15 mar 2025 08:23
Kun je in Join ook aanpassen dat het tien seconden vermogen in beeld wordt gebracht in plaats van drie seconden? Met tien seconden schommelt het vermogen een stuk minder.
Wat heeft dat met Join te maken? Ik heb een kolom met 3s, 10s, 30s, Lap en Lap NP in beeld.
-
ColumsbusMJ
- Forum-lid
ColumsbusMJ
15 mar 2025 11:59
pino schreef: ↑15 mar 2025 08:42
ColumsbusMJ schreef: ↑15 mar 2025 08:23
Wat heeft dat met Join te maken? Ik heb een kolom met 3s, 10s, 30s, Lap en Lap NP in beeld.
Als ik fiets en op mijn Garmin het schermpje selecteer waarin ik kan zien tussen welke wattages ik zou moeten blijven, dan gaat mijn Garmin uit van 3s vermogen. Dit is dus iets wat ik via Garmin zou kunnen aanpassen?
-
pino
- Forum-lid HC
pino
15 mar 2025 12:24
OK, sorry, ik gebruik dat scherm niet. Ik ga ouderwets fietsen met een stukje papier waar de zones op staan.
-
ColumsbusMJ
- Forum-lid
ColumsbusMJ
15 mar 2025 14:01
pino schreef: ↑15 mar 2025 12:24
OK, sorry, ik gebruik dat scherm niet. Ik ga ouderwets fietsen met een stukje papier waar de zones op staan.
Dat is wel een goed idee. Constant het vermogensbereik in beeld, maakt mij wat zenuwachtig.
-
pino
- Forum-lid HC
pino
15 mar 2025 14:47
ColumsbusMJ schreef: ↑15 mar 2025 14:01
pino schreef: ↑15 mar 2025 12:24
Dat is wel een goed idee. Constant het vermogensbereik in beeld, maakt mij wat zenuwachtig.
Als ik een rondje op de weg rijd met de nodige kruisingen, ga ik wat creatiever om met de lengte van de intervallen.Haal niet vaak hoge cijfers van Jim.