Is het opgevallen dat de Japanners met de aandrijving op links rijden?
Begreep dat het te maken heeft met de kracht naar boven drukken (dt - links, waardoor meer druk op de baan wordt uitgeoefend?) of naar beneden (dt - rechts? Bewijs daarvoor is er nog niet.
Baanwielrennen
-
- Forum-lid
Volgens mij had het met de aerodynamica te maken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Dat was wat ze er op tv bij 't commentaar inderdaad over zeiden. Binnenkant van de bocht, meer in de luwte dan als dat grote blad aan de buitenkant zou zitten.
Voor wat 't waard is.
Voor wat 't waard is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Eigenlijk zijn we dus destijds vooral onze rondjes in de verkeerde richting beginnen draaien.MarkVeenstra schreef: ↑12 dec 2024 20:20 Dat was wat ze er op tv bij 't commentaar inderdaad over zeiden. Binnenkant van de bocht, meer in de luwte dan als dat grote blad aan de buitenkant zou zitten.
Voor wat 't waard is.

Ik begrijp niet meteen de uitdrukking 'luwtje', maar als je in een rondje rijdt dan heeft de buitenkant van de fiets inderdaad net wat meer snelheid dan de binnenkant en een voorwerp (een tandwiel dus) ondervindt meer weerstand bij hogere snelheid. We kunnen dat wel uitrekenen, maar het verschil gaat zo belachelijk klein zijn dat de aanpassing daarmee in mijn ogen even belachelijk is.

Volgens mij had het te maken met de krachten die de combinatie (fiets en persoon) op de baan uitoefenen bij de aandrijving rechts naar beneden zijn gericht en daardoor minder grip zouden hebben. Bij aandrijving links is deze naar de verkanting naar boven dus gericht waardoor er meer pressie op de baan tot stand wordt gebracht. Over meer luwte heb ik ze niet gehoord!
...
Daar zou ik de mechanische afleiding wel eens van willen zien, want op het eerste zicht snap ik ze niet... Eindelijk komen de krachten op de pedalen en het tandwiel terecht op het achterwiel. Of dat achterwiel links of rechts wordt aangedreven, lijkt me geen invloed te hebben (aangenomen dat de as van het achterwiel zeer stijf is).Oppbogga schreef: ↑18 feb 2025 11:07 Volgens mij had het te maken met de krachten die de combinatie (fiets en persoon) op de baan uitoefenen bij de aandrijving rechts naar beneden zijn gericht en daardoor minder grip zouden hebben. Bij aandrijving links is deze naar de verkanting naar boven dus gericht waardoor er meer pressie op de baan tot stand wordt gebracht. Over meer luwte heb ik ze niet gehoord!
Als ik de wet van behoud van energie erbij haal, dan is het zelfs een beetje tegenstrijdig: Als er meer kracht (of 'pressie') op de baan wordt uitgeoefend, blijft er minder kracht over om vooruit te gaan en net dat laatste is de bedoeling

-
- Forum-lid
WTF did I just read.Oppbogga schreef: ↑18 feb 2025 11:07 Volgens mij had het te maken met de krachten die de combinatie (fiets en persoon) op de baan uitoefenen bij de aandrijving rechts naar beneden zijn gericht en daardoor minder grip zouden hebben. Bij aandrijving links is deze naar de verkanting naar boven dus gericht waardoor er meer pressie op de baan tot stand wordt gebracht.
https://velo.outsideonline.com/road/roa ... elt-tafrd/
De Amerikanen noemen aerodynamica als reden, wat aannemelijk klinkt.
https://english.kyodonews.net/news/2024 ... ndard.html
Hierin wordt iemand van Toray gequote die ook aerodynamica als reden noemt.