Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies inventory wielsets

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 22 feb 2025 09:24

Ik heb een soort van luxeprobleem. Ik heb meerdere wielsets die ik kan inzetten op meerdere fietsen. Door dommigheid heb ik momenteel 2 achterwielen waarvan de spaken gebroken zijn en dus niet meer bruikbaar zijn. Ik twijfel nu een beetje wat ik ga doen: repareren of iets nieuws. Ik wil graag wat advies en sparren met medefreakfietsers en misschien zo nieuwe, betere inzichten/ideeën krijgen.

Situatieschets:
3 fietsen:
Trek Domane SL6 15x100 & 12x142 11sp
Gravel Chinees 15x100 & 12x142 11sp
Trek Madone SLR7 12x100 & 12x142 12sp

4 wielsets:
1) Bontrager Pro 12x100 & 12x142 12sp voor de Madone (geleverd bij de fiets).
2) Wheeltec Tailwind ATR met DT Swiss 350 15x100 & 12x142 11sp.
3) Wheeltec Zenith .50 met DT Swiss 240 15x100 & 12x142 11sp.
4) Wheeltec DT Swiss RR421 met DT Swiss 350 15x100 & 12x142 11sp
5) Stan's NoTubes Grail 15x100 & 12x142 11sp

Momenteel liggen de spaken eruit van wielset 3 en 4 (dom gedaan, ketting ertussen geharkt en alles verrot).
Wielset 1 ligt onder de Madone.
Wielset 2 ligt onder de Domane.
Wielset 5 ligt onder de Gravel.

Ik heb wielset 2 eigenlijk gekocht voor onder de Gravel en voor onder de Domane voor een beetje offroad en het serieuzere kasseien werk (Vlaanderen, Parijs-Roubaix). Wielset 3 was mijn standaard wegset voor onder de Domane. Wielset 4 had ik als soort backup met varierende bandensets.

Volgens mij kan ik DT Swiss eindkappen kopen om de 15x100 om te bouwen naar 12x100. Aangezien de Bontrager een aftreksel gebruikt van de 240, verwacht ik dat ik de body 1 op 1 kan overzetten. Zo zou ik met Wielset 2 ook op de Madone moeten kunnen rijden.

Wielset 3 is dus stuk. Er staat een kilometer of 70.000 op, gebouwd in 2017. Nadeeltje is dat het een strakke velg is en de banden altijd erg moeilijk ploppen. Onderweg kan dat knap irritant zijn wanneer je lek rijdt en verder moet als een hobbelpaard. Repareren kost 180,- Ga ik dat er nog in investeren?

Wielset 4 is dus ook stuk. Reparatie ook 180,- Nieuw was het een honderd of 5 denk ik dus financieel total loss.

Wat wil ik nu eigenlijk? Ik rij nu wielset 2 standaard onder de Domane. Echter wil ik deze graag als spare houden. Een keer een gravelband eronder om te gravelen, een keer kasseien pakken met een mooi soepel katoenen bandje, etc. Dat betekent dat ik eigenlijk een set erbij moet voor de Domane. Ik kan 1 of beide kapotte sets laten repareren à 360,- maar zijn ze dat nog waard? Of koop ik een dikke Zipp 353 NSW met conversiekappen zodat die onder alle fietsen past en ik bijvoorbeeld de Finestre op ga op de Madone met een mooie lichte set met tubeless Corsa Control Pro's en Parijs Roubaix ermee rijdt op de Domane?

Lang verhaal, ik hoop dat mijn dilemma/luxeprobleem een beetje duidelijk is.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1976
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 22 feb 2025 17:40

TL:DR

En volgens mij geef je zelf het antwoord al:
"...Of koop ik een dikke Zipp 353 NSW met conversiekappen ..."
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 24 feb 2025 10:31

Juppehup schreef: 22 feb 2025 09:24 Wielset 3 is dus stuk. Er staat een kilometer of 70.000 op, gebouwd in 2017. Nadeeltje is dat het een strakke velg is en de banden altijd erg moeilijk ploppen. Onderweg kan dat knap irritant zijn wanneer je lek rijdt en verder moet als een hobbelpaard. Repareren kost 180,- Ga ik dat er nog in investeren?

Wielset 4 is dus ook stuk. Reparatie ook 180,- Nieuw was het een honderd of 5 denk ik dus financieel total loss.

Goedemorgen,

Ik neem aan dat het enkel om een complete herspaking van wielset 3 en 4 gaat? Dat hoeft echt geen €180 te kosten hoor.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3045
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 feb 2025 09:44

Wat Hans zegt. Wat is er stuk? Moet het compleet wielset herspaakt worden of alleen het achterwiel/voorwiel. Dat maakt wel uit voor de kosten en of deze realistisch zijn. Voor 1 wiel is 180,- een beetje prijzig.

Wielset #3: die DT240 naven zullen, al dan niet met een nieuw lagertje her en der, nog even mee kunnen verwacht ik. Je kunt er ook nieuwe velgen om laten leggen als er toch herspaakt moet worden, heb je direct een "nieuwe" wielset met hedendaagse specs qua velg. En voor dat model kun je inderdaad nog 12x100 endcaps regelen (EXP variant kan dat niet meer).

Wielset #4: alleen de kapotte spaken repareren ipv compleet herspaken en in de schuur leggen als last resort backup (als het is maar de vraag of dat nodig is met zoveel wielsets, er zal altijd wat klaar liggen om te kunnen rijden in nood). Of alleen de naven bewaren als je er geen geld meer in wilt stoppen, als donor voor je andere DT350 naaf.

Plaats reactie