Gehoorschade door fietsen?
Edwin schreef: ↑24 feb 2025 20:20Goeie vraag, ik verwacht eigenlijk niet dat ze hier erg mee bezig zijn. Maar misschien heb ik het helemaal mis, ik ga er eens achteraan want ik ben nu ook wel benieuwd.
Hoor je dan het overig verkeer nog wel?Kilowatt schreef: ↑24 feb 2025 20:12 Ik heb een tijdje cat-ears gebruikt en ook zelf wat in elkaar geknutseld met naald en draad. Het helpt een beetje bij een bepaalde houding,maar niet veel.
Als ik mijn helmbandjes een kwart slag draai (dus haaks op de rij richting) bereik ik hetzelfde effect.
De laatste jaren gebruik ik oorplugjes.
Ja hoor, meer dan ik hoor met windgeruis. Maar na verloop van tijd gaat het wel irriteren.
Ik kwam deze ook nog tegen: https://www.helmetangel.com/gallery/
Het ziet er niet uit maar misschien helpt het.
older Budweiser
-
- Forum-lid
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Dankjewel. Ik heb ook de siliconen variant. Maar inderdaad, ze zijn wel aan vervanging toe inmiddels.Kornuit schreef: ↑25 feb 2025 15:36
Hoi,
Ik denk dat jij acrylaat oordoppen hebt. Die zijn veel harder en zitten dus ook minder prettig zeg maar. Voordeel is dat ze langer mee kunnen gaan. Ik heb op maat gemaakte doppen van silliconen. Die voel ik niet zitten, dus zou ik ook prima mee kunnen fietsen. Nadeel van silliconen is dat ze iets minder lang mee gaan. Oordoppen van 2018 zou ik sowieso eens vervangen, omdat je oren altijd veranderen en ze wel volledig moeten aansluiten om de dempende werking te houden.
Net wat je zegt: mijn oren zijn op mysterieuze wijze toch wat veranderd in de loop der jaren
Adversity is the Catalyst of Change
Wel of geen helm op maakt bij mij geen verschil. Windgeruis is er altijd. Als ik in de winter mijn muts op heb rijdt dat wel rustiger aan m`n oren, maar echt vervelend wordt het niet.
De 100dB of zelfs 120dB is echt een rare meting. Ik sta wel eens naast een drumstel dat 110dB produceert (gemeten waarde) en dat is echt wel van een andere orde dan een afdaling met 60/70/80 km/h. Zonder gehoorbescherming ga ik echt niet naast dat drumstel staan. Ik kan me overigens prima voorstellen dat constant langdurig windgeruis gehoorverlies of tinnitus oplevert. Ik heb beide, maar beide had ik al voordat ik ging fietsen. (het zou verergerd kunnen zijn natuurlijk)
De 100dB of zelfs 120dB is echt een rare meting. Ik sta wel eens naast een drumstel dat 110dB produceert (gemeten waarde) en dat is echt wel van een andere orde dan een afdaling met 60/70/80 km/h. Zonder gehoorbescherming ga ik echt niet naast dat drumstel staan. Ik kan me overigens prima voorstellen dat constant langdurig windgeruis gehoorverlies of tinnitus oplevert. Ik heb beide, maar beide had ik al voordat ik ging fietsen. (het zou verergerd kunnen zijn natuurlijk)
Het komt niet vaak voor maar toevallig gisteren wel. Gefietst met z'n tweeën naast mekaar tegen 3Bf wind in en net geen 25km/h en wij - in ieder geval ik - konden geen normaal gesprek voeren vanwege de windruis.Kornuit schreef: ↑26 feb 2025 20:17Ik zat hier vandaag nog even over te denken en ben nog even gedoken in hoe dat onderzoek is gedaan. Ze hebben dit gemeten met een geluidsmeter op de fiets. Dat kan nooit de dB zijn die in het oor worden gemeten. Die wind in een microfoon heeft een gigantisch effect. Net zoals je met een telefoon staat te bellen in de wind, dan hoort ook niemand je.Edwin schreef: ↑24 feb 2025 15:14 Ik kwam 1 onderzoek tegen waarin wel gemeten is, in een windtunnel met verschillende yaw angles. Helaas met maar 1 helm. Ik schrok van de gemeten waarden. 100 dB bij 30 km/u en 3 Bft tegenwind is geen uitzondering. Volgens de tabellen genoeg om na 5 minuten gehoorschade op te lopen. Zelfs bij lagere snelheden ga je al richting de 86 dB, een geluidsterkte die je eigenlijk niet langer dan 2 uur zou moeten hebben. Is de windsnelheid 96 km/u, best haalbaar in een afdaling in combinatie met wat wind, hebben ze 120dB gemeten!
Zou het werkelijk 120dB zijn bij 96kmh, zou elke prof nu gehoorschade hebben. 120dB is gigantisch. Wanneer je in een feesttent staat met 110dB wordt je al misselijk als je je oordoppen even uit doet.
Wat betreft die 100dB bij 30kmh en 3Bft is ook niet realistisch. Dan zou je namelijk de fietser naast je niet eens meer kunnen verstaan, terwijl ik dan nog regelmatig hele gesprekken voer. 3Bft is ook nog niet eens zoveel. Bij 5-6Bft wordt het alweer wat een ander verhaal, maar dan nog is 100dB vrij onrealistisch.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik heb ooit een setje gehad van zacht plastic. Prima qua hygiene dus. Maar ze werkten voor mij niet, dus waren ze er al snel weer af.
Ik heb even op de website van POC gekeken, maar die feature zit nog niet op de huidige helmen? Of is dat de "22° trailing edge minimizes turbulence"? (Ik dacht dat dat alleen voor de aerodynamica is.)Edwin schreef: ↑24 feb 2025 15:14 In een persbericht van POC las ik dat zij bij het maken van hun nieuwe Procen helm rekening hebben gehouden met het verminderen van windgeruis. Ook Highbar zegt dat hun sluitsysteem stiller is dan de flexibele bandjes die we gewend zijn. Verder lijken weinig merken zich hier druk om te maken.
Ik ben zelf overigens ook een tevreden Cat-Ears gebruiker vanwege gehoorschade en hyperacusis en op mijn road-helm gaan die er ook niet meer af ondanks de Elvis Sideburns looks.
-
- Forum-lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52
Ik heb de cat-ears besteld. Ga het maar eens uittesten.
Ik schrok al van het effect door even met mijn hand een schelp om mijn oor te maken.
Het is net als met een ventilatiesysteem in het kantoor. Je merkt niet dat die er is. Tot hij eens een dag uit staat...
Ik schrok al van het effect door even met mijn hand een schelp om mijn oor te maken.
Het is net als met een ventilatiesysteem in het kantoor. Je merkt niet dat die er is. Tot hij eens een dag uit staat...
Belangrijk is ook welke frequentie wordt gemeten en hoe zit het met je eigen gehoor,welke tonen hoor je wel of niet.
Net met een helm mutsje gereden die over de oren valt,enorm veel windgeruis.Helm mutsje met de oren vrij geen windgeruis die veroorzaakt wordt door afdekking van de oren.
Net met een helm mutsje gereden die over de oren valt,enorm veel windgeruis.Helm mutsje met de oren vrij geen windgeruis die veroorzaakt wordt door afdekking van de oren.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Omdat ik snel last heb van oorpijn bij kou rijd ik in de winter vaak rond als een zigeuner.
De nekwarmer tot half over mijn hoofd getrokken zodat mijn oren bedekt zijn. Stiller kan je niet rijden.
Van de week was het zonnig, ik positief kort-kort op de fiets. Dat was voor de armen en benen geen punt. De herrie in mij oren was wel ff wennen.
De nekwarmer tot half over mijn hoofd getrokken zodat mijn oren bedekt zijn. Stiller kan je niet rijden.
Van de week was het zonnig, ik positief kort-kort op de fiets. Dat was voor de armen en benen geen punt. De herrie in mij oren was wel ff wennen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Dat van die helmmuts is mij ook wel eens opgevallen, vreemd toch?nijkie schreef: ↑28 feb 2025 13:42 Belangrijk is ook welke frequentie wordt gemeten en hoe zit het met je eigen gehoor,welke tonen hoor je wel of niet.
Net met een helm mutsje gereden die over de oren valt,enorm veel windgeruis.Helm mutsje met de oren vrij geen windgeruis die veroorzaakt wordt door afdekking van de oren.
En die frequentie is inderdaad een bijzonder verschijnsel. Ik las dat het menselijk ook 10Hz tot wel 70dB zachter kan ervaren dan 1000Hz. Op Wiki vond ik een mooi plaatje voor een correctiefactor. Ik ga nu naar buiten voor mijn eerste rondje met CatEars, het ziet er iig vrij belachelijk uit. Ben heel benieuwd hoeveel het helpt
