Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
Edwin
- Admin
Edwin
28 feb 2025 14:35
nespresso schreef: ↑28 feb 2025 09:57
Ik heb even op de website van POC gekeken, maar die feature zit nog niet op de huidige helmen? Of is dat de "22° trailing edge minimizes turbulence"? (Ik dacht dat dat alleen voor de aerodynamica is.)
In het persbericht over de nieuwe Procen Air staat: As such, the point where the helmet covers the ears is highly tuned to provide optimal aerodynamic performance and sound. The reduced turbulence around the ear and semi-open design will result in most riders hearing more clearly.
Ik denk dat ze vooral met aerodynamica bezig waren en toen bedachten dat dit een mooi bijeffect was dat ze ook qua marketing goed konden gebruiken. Spreek volgende week met de ontwerper, dan zal ik het vragen.

|

-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
28 feb 2025 15:11
Edwin,ik vermoed door de ruimte tussen oor en helm muts al is het minimaal dat er een klankkast ontstaat en die versterkt het windgeruis.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
nespresso
- Forum-lid
nespresso
02 mar 2025 11:02
Klankkast is denk ik niet het juiste woord, want dat zou een versterking van het geluid impliceren. Het heeft m.i. gewoon met turbulentie te maken. En als de helmmuts dat in combinatie met de oorschelp dat veroorzaakt dan heb je dus meer windgeruis.
Wat ergens hiervoor al werd omschreven: als ik mijn hand schuin voor mijn oor houd en daarmee de wind dus naar buiten / van het hoofd af laat leiden dan heb ik een nog beter resultaat dan met de Cat-Ears. Ik denk dat Cat-Ears nog wel te verbeteren zouden zijn als ze meer geintegreerd kunnen worden in de helmriempjes zodat ze echt afsluiten op de huid en dan ook van vormvaster materiaal dat de wind echt opzij duwt en wellicht van die haartjes of kartelrandjes aan het uiteinde.
-
koeroeur
- Forum-lid
koeroeur
02 mar 2025 20:34
IK ben absoluut geen kenner, maar is de vorm van de oorschelp niet 'ontworpen' om zo veel mogelijk geluid op te vangen?
En op zich is het voor een mens niet natuurlijk om aan 30+ km/h te gaan.
Dus ik kan an sich wel geloven dat het op lange termijn zorgt voor (beperkte) schade.
Maar ik vermoed dat weinig fietsers het echt als een probleem ervaren anders waren er al meer merken op gesprongen?
-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
02 mar 2025 21:38
koeroeur schreef: ↑02 mar 2025 20:34
IK ben absoluut geen kenner, maar is de vorm van de oorschelp niet 'ontworpen' om zo veel mogelijk geluid op te vangen?
En op zich is het voor een mens niet natuurlijk om aan 30+ km/h te gaan.
Dus ik kan an sich wel geloven dat het op lange termijn zorgt voor (beperkte) schade.
Maar ik vermoed dat weinig fietsers het echt als een probleem ervaren anders waren er al meer merken op gesprongen?
Helaas, de evolutie laat ons hier in de steek

. Ik denk dat de “gehoorbeleving” subjectief is (net als pijn bijvoorbeeld) maar ik denk dat sommige oren meer geruis opleveren dan andere. Staan je oren platter tegen je hoofd heb je denk ik minder last van windgeruis dan bijvoorbeeld iemand met flaporen (of andersom, ik ben geen geluidsexpert).
older Budweiser
-
CharlieP
- Forum-lid
CharlieP
03 mar 2025 13:53
Hier ook een cat-ears gebruiker. Bij mij helpt het een beetje. Wat me meest opvalt is dat achteropkomend verkeer beter te horen is met cat-ears. Ze zitten dus altijd op mijn helm. Ook wel eens in-ear plugs gebruikt (op maat gemaakt) maar die veroorzaken weer ander irritant geluid.
Over gehoorschade heb ik geen ervaring, vervelend vindt ik het gesuis wel. Vorige week een aantal lange afdalingen gedaan (Teide, Tenerife) en dan ben ik blij beneden te zijn voor de herrie in mijn oren. Uren erna heb ik dan nog gesuis in m'n oren, wat toch wel een teken is van overbelasting.
Als er een goed product voor is om dit windgeluid te dempen, ben ik zeer geïnteresseerd.
-
senior
- Forum-lid
-
wdfl
- Forum-lid
wdfl
03 mar 2025 19:59
Laatst gewijzigd door
wdfl op 03 mar 2025 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
03 mar 2025 20:00
We proberen hier een serieuze discussie te voeren senior, maar integraalhelmen veroorzaken hun eigen geluidsproblemen, waardoor juist bij motorrijden het rijden met oordopjes gemeengoed is. Maar op de fiets ben je voor je veiligheid zeker bij achteropkomen verkeer afhankelijker van omgevingsgeluid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
wdfl
- Forum-lid
wdfl
03 mar 2025 20:02
allemaal een radar op de fiets dan maar
goh zaterdag ook eens bewust op gelet.
je krijgt inderdaad wel wat te verduren.
afdaling, stroken tegenwind/zijwind, ...
ideale oplossing zal niet makkelijk zijn vrees ik
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
03 mar 2025 20:15
Een reden dat veel motorrijders liever net iets sneller rijden dan het overige verkeer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
werkpaard
- Forum-lid
werkpaard
04 mar 2025 21:10
Hier ook een cat-ears gebruiker. Zonder deze is het lastig voor mij een gesprek te voeren met degene die naast mij fietst. Mijn gehoor heeft sowieso geleden door het motorrijden in een tijd dat er nog geen gehoorbescherming beschikbaar was.
Proefondervindelijk (zonder cat-ears) heb ik vastgesteld dat het windgeruis, veroorzaakt door turbulentie, mede afhankelijk is van de helm en de stand van je oren. Een helm met dikkere schaal veroorzaakt meer ruis dan één met dunnere schaal (kleinere omtrek). Leg ik mijn vinger tegen de rand van de helm op de plaats boven het oor, is de ruis minder. Dit zou ook verklaren dat een (dikkere) muts ruis veroorzaakt.
Duw ik mijn oorschelp van achter naar voren, is de ruis ook minder.