De teloorgang van Campagnolo
Wat een schaamteloos hitpiece van deze 'journalist'.
Onzin, er is zat op voorraad.Maar Super Record is ook moeilijk verkrijgbaar — weinig winkels verkopen het, en het is vaak uitverkocht.
Goh, onderdelen vereisen gereedschap. Schokkend. Bij andere fabrikanten kan je alles met de hand vastzetten? Oh, het vereist ánder gereedschap? Ja, dat is dan natuurlijk de schuld van Campagnolo. Overigens valt het reuze mee; een groepset bestaat grotendeels uit Torx en inbus. Alleen de crank zet je vast met een relatief lange inbus, daar is een adaptertje voor dat twee tientjes kost. Ik ben ooit gestrand in Duitsland nadat de stagiair van mijn lokale fietsenmaker de crank niet stevig genoeg had vastgezet (sindsdien doe ik al het onderhoud zelf). Ik kwam bij een Duitse fietsenmaker terecht die geen Campagnolo deed maar hij had wel een lange inbussleutel liggen in de juiste maat. Dat scheelde me toch dertig kilometer lopen.Campagnolo-onderdelen vereisen vaak speciaal gereedschap, maar dat is ook prijzig en bovendien lastig te vinden.
Dat dat gereedschap prijzig zou zijn is ook onzin. Tenzij je de Campagnolo-kurkentrekker à €1.950 aanziet voor een lagertrekker.
Wederom een bijzondere stelling. Waar bij andere fabrikanten losse onderdelen vaak niet verkrijgbaar zijn, kon je bij Campa van bv. de shifter alle onderdelen los krijgen. Geen idee of dit nog steeds zo is maar dit was juist altijd een voordeel; als dit voordeel ten opzichte van de concurrentie wegvalt is het niet ineens een nadeel. Ergo, een drogredenering.Onderhoudsvriendelijkheid en duurzaamheid waren ooit kenmerken van Campagnolo-producten. Maar de beschikbaarheid van reserveonderdelen werd steeds slechter, waardoor het steeds minder leuk is om Campagnolo op je fiets te hebben.
Eh, wat? Campa was de eerste met 11, 12 én 13-speed. Shimano kwam pas 3 jaar na Campa met 12s...Campagnolo was ook traag met het inspelen op de veranderende markt. Het duurde lang tot er meer versnellingen [...] kwamen.
Vooruit, nog eentje dan:
Ik heb mijn Ekar-groep voor €850 op de kop getikt... toegegeven, dat was een mooie deal. Punt is: ook deze tiklaaf verwart adviesprijzen met werkelijke verkoopprijzen.Toen het eind 2020 eindelijk de gravelgroep Ekar lanceerde, was die alleen met mechanisch schakelen beschikbaar en kostte die net zoveel als sommige elektrische groepen.
En dit zijn dan nog maar een paar alinea's die ik eruit heb gepikt. Dan heb ik nog niet benoemd dat meneer blijkbaar niet terug is gegaan naar de mechanieker om de afstelling na te lopen. Blijkbaar gaat hij er vanuit dat de groep belabberd hóórt te schakelen. Zou deze meneer nu werkelijk zó slecht in zijn werk zijn dat hij het presteert dit soort quatsch op papier te krijgen of heeft hij een dubbele agenda?
Bike24 heeft ook SR EPS in de aanbieding voor iets meer dan €1.200. Go for it zou ik zeggen

Laatst gewijzigd door a_v op 02 mar 2025 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41179
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Elke aanbieder die “stunt” met groepprijz n zonder kabels en/of accu’s krijgt geen order voor zo’n groep van mij. Ze laten bewust essentiële onderdelen weg om scherp te kunnen adverteren. Ben er zelf ooit bijna ingetuind met een DA groep.
Less is bore
Bike24 vermeldt het duidelijk en geeft aan dat het te maken heeft met beperkingen rond verzenden (accu icm luchtvracht). Klanten binnen de EU kunnen de accu apart bijbestellen. Of dat een valide argument is... dat mag je zelf afwegen.daniel1975 schreef: ↑02 mar 2025 15:21Elke aanbieder die “stunt” met groepprijz n zonder kabels en/of accu’s krijgt geen order voor zo’n groep van mij. Ze laten bewust essentiële onderdelen weg om scherp te kunnen adverteren. Ben er zelf ooit bijna ingetuind met een DA groep.
Deze groepen zijn al maanden in de uitverkoop. Daar brand ik mijn vingers niet aan. En gezien dat ze niet over de toonbank vliegen ben ik niet de enige.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14229
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat heeft campa zichzelf aangedaan. Het was iets duurder dan de andere twee, dan was het slecht leverbaar.
En als mensen over zijn naar een ander merk, gaan ze niet vaak meer terug.
Zeker niet als je kijkt naar de marketing machine van Sram. Die voeren je continu met nieuwe dingen.
Shimano moet ook gaan oppassen, die zijn op z'n Japans bezig momenteel ook niet lekker bezig.
Misschien met de nieuwe geruchten van 13 speed en een mooi weggewerkte accu in de derrie's
Maarja dat interesseert buiten een paar forum puristen helemaal niemand, want je zit nogsteeds met die lelijke crank die veel groter is.
En als mensen over zijn naar een ander merk, gaan ze niet vaak meer terug.
Zeker niet als je kijkt naar de marketing machine van Sram. Die voeren je continu met nieuwe dingen.
Shimano moet ook gaan oppassen, die zijn op z'n Japans bezig momenteel ook niet lekker bezig.
Misschien met de nieuwe geruchten van 13 speed en een mooi weggewerkte accu in de derrie's
Maarja dat interesseert buiten een paar forum puristen helemaal niemand, want je zit nogsteeds met die lelijke crank die veel groter is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4843
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Daar komt nog veel meer bij. Accu, kabelset en regelunit. Zit je compleet al boven de 1.700.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14229
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben ook van mening hoe simpeler je iets maakt hoe beter.
Rijd je een sram derrie plat, die kan elke leek met 1 inbusje vervangen op vakantie en vrijwel elke LBS heeft wel een derrie op voorraad.
Sta je met je Campa..... veel succes. De kans is miscchien klein, maar de impact wel hoog.
Niemand om je heen die iets weet.
Dat helpt gewoon niet met de verkoop ervan. Terwijl ik die Ekar groep misschien wel de beste vind als ik er zo naar kijk.
Goed verhaal ik heb nog nooit met een gravelgroep gereden
Rijd je een sram derrie plat, die kan elke leek met 1 inbusje vervangen op vakantie en vrijwel elke LBS heeft wel een derrie op voorraad.
Sta je met je Campa..... veel succes. De kans is miscchien klein, maar de impact wel hoog.
Niemand om je heen die iets weet.
Dat helpt gewoon niet met de verkoop ervan. Terwijl ik die Ekar groep misschien wel de beste vind als ik er zo naar kijk.
Goed verhaal ik heb nog nooit met een gravelgroep gereden
