Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofdlagers vermist en boutje kapot gedraaid

GJ-Fiets
Forum-lid

GJ-Fiets 02 mar 2025 15:30

Beste forumleden,

Als beginnende fiets-klusser, heb ik een vrij klassieke fout gemaakt. Ik wilde mijn stuur van mijn binnenfiets (thank god) lager zetten, met mijn splinternieuwe momentsleutel. Bij het vastzetten van 1 boutje heb ik het moment gemist, en heb ik deze kapot gedraaid. Als in, hij is gebroken in de stuurpen.

Afbeelding

Daarnaast zijn mijn balhoofdlagers vermist, want ik heb niks meer waarin ik mijn topcap kan vastdraaien:
Afbeelding

Mijn hypothese is dat deze kapot gegaan zijn toen ik het boutje te strak draaide, maar zeker weten doe ik dit niet. Ik kan namelijk niks terugvinden.

Nou heb ik 2 vragen.

1. Kan ik zonder topcap, en met maar 1 boutje, veilig fietsen als de fiets op de tacx staat?
2. Zo nee, kan ik dan zelf nieuwe balhoofdlagers kopen en deze op mijn fiets zetten?

Bedankt alvast!

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 mar 2025 16:59

1. Ja.
2. Volgens mij mis je nu alleen een topcap en misschien wat spacer ringen? Dus waarom zou je nieuwe balhoofdlagers nodig hebben?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 02 mar 2025 17:19

Draai de fiets maar eens op z'n kop. Grote kans dat er een losse expander uit de headtube komt, mss beetje tikken/schokken met het frame. Ik zie iets zitten dat erop lijkt namelijk. Of het voorwiel eruit en met stokje verder door de vorkkroon naar buiten duwen (mits de kroon open is aan de onderkant, en dezelfde of grotere diemater heeft als de headtube).

Maarruh, moment gemist? Met een momentsleutel? En zo'n boutje moet je toch wel echt je best doen om die te laten breken. Ik denk dat je nog beter even niet solliciteert als fietsenmaker :lol:
Dogma F

GJ-Fiets
Forum-lid

GJ-Fiets 02 mar 2025 17:30

Het antwoord van TheStudent stelt me al vast gerust!

Ramon73, heb ik inderdaad gedaan. En de expander heb ik er ook uit gehad. Maar die zit dus los in de vork, en de bout die bij de topcap hoort, kan er niet in vast draaien.

Ik maak morgen nog wel even een foto. En inderdaad, voor fietsenmaker ben ik niet in de wieg gelegd. Vond hem al zo zwaar gaan het laatste stukje :p

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 mar 2025 19:07

Even op de kop zetten en uitkloppen. Dan zie je vanzelf of die expander nu kapot is of niet. Ik denk dat die alleen op de bodem ligt. Soms vallen ze uit elkaar, maar je kan ze turug in elkaar puzzelen.

Die expander moet vastgezet worden in de vork. Meestal met een iets grotere maat imbus 6 of 8. Die bout voor de topcap gaat daar weer in. De expander moet te hoogte van de stuurpen in de vork zitten. Sommige modellen vallen op de stuurbuis, andere er volledig in.

De volgorde van vastzetten.
Plaats de stuurpen op de vork en de benodigde spacers eronder, maar draai de bouten nog niet vast.
Zet de expander vast in de vork +-7nm. Sommige staat 6 op andere tot 8 controleer het.
Plaats eventuele spacers boven de stuurpen en de topcap. Zorg dat er minimaal 1.5-2mm ruimte is tussen de vorkbuis en de bovenste spacer/stuurpen.
Plaats de topcap en plaats spanning op de headset. Hiervoor gebruik je geen momentsleutel.
Ze de stuurpen recht met het wiel en draai de twee bouten om en om aan. 4nm is genoeg. Anders tot 5.

of volg dit.
https://www.youtube.com/watch?v=_R9XwPMw2WA
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 03 mar 2025 09:27

GJ-Fiets schreef: 02 mar 2025 17:30 Het antwoord van TheStudent stelt me al vast gerust!

Ramon73, heb ik inderdaad gedaan. En de expander heb ik er ook uit gehad. Maar die zit dus los in de vork, en de bout die bij de topcap hoort, kan er niet in vast draaien.

Ik maak morgen nog wel even een foto. En inderdaad, voor fietsenmaker ben ik niet in de wieg gelegd. Vond hem al zo zwaar gaan het laatste stukje :p
Naja, als je zo'n boutje laat afbreken, ook nog mét momentsleutel, dan weet je dat niet alles vanuit boekjes/youtube te leren valt....

De expander heb je niet volledig eruit gehaald, waarschijnlijk. Denk dan de onderste bus nog in de vork zit.

Maar na de expander/topcap uitdaging overwonnen te hebben, zit je nog met een voorbouw met 1 bout ipv 2. Ik zou een nieuwe voorbouw bestellen.
Misschien vooraf eerst wat sleutel ervaring opdoen, ook met de momentsleutel. Veel mensen denken dat de momentsleutel doorslaat op het ingestelde moment, wel, gelukkig niet. Het zou je je knokkels kosten.....
Zet de momentsleutel met de 4kant aansluiting in de bankschroef (of met dopje ergens in dat goed vast zit) en ga eens eraan trekken tot je de klik voelt.
Maar let wel, door die bout over te breken kán je momentsleutel een afwijking hebben. Ik zou er niet meer mee aan duur carbon sleutelen.
Dogma F

GJ-Fiets
Forum-lid

GJ-Fiets 03 mar 2025 15:55

Dank nogmaals beide. Ik ben er nu achter dat er inderdaad nog een deel van de expander in de voorvork zet, maar die krijg ik er niet uit. Dit is wat er wel uit kwam. Afbeelding (let aub niet op de troep en het roest, ik heb deze fiets tweedehands gekocht en dat was al zo).

Het andere deel van de expander gaat er ondanks flink schudden en tikken niet uit. Ook kan ik er niet bij nadat ik het voorwiel eruit gehaald heb. Kan ik toch een nieuwe expander erin zetten? Bijvoorbeeld deze: https://www.mantel.com/bbb-cycling-gap- ... -powerhead? Of zou dat dan niet passen door het deel van de oude expander? Dat deel zit wel best ver in de voorvork (een cm of 10 a 12 schat ik zo).

Ik denk dat er dan voor de zekerheid ook een nieuwe stuurpen op zet, zodat ik niet opeens met een los stuur in mijn handen zit.

En die momentsleutel moet ik nog maar eens over nadenken. Het zou zonde zijn om mijn fiets daarmee kapot te maken natuurlijk.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 03 mar 2025 16:06

Die onderste dop van de expander moet er gewoon uit kunnen. Als je het deel kunt zien zitten(ik denk het op de foto wel te zien) dan een draadstang kopen en erin draaien. Dan trek je die dop er wel uit.

Draadstang koop je gewoon bij de bouwmarkt, zelfde draad als de bout in de topcap.
Dogma F

GJ-Fiets
Forum-lid

GJ-Fiets 03 mar 2025 16:27

De dop van de expander die je op de foto in de eerste post ziet, dat was de bovenste. Die is er al uit (viel er meteen uit inderdaad). Ik mis de onderste dop, die zit verkeerd gedraaid in de voorvork, en komt niet in beweging. Ik kan er dus ook geen draadstang indraaien, want het schroefgat zit niet recht.

Let ook, in principe maakt het me weinig uit als dat onderste deel van de expander in de voorvork blijft. Deze fiets staat op mijn tacx en komt er nooit meer af. Maar ik wil toch graag gewoon een gesloten voorvork, vandaar dat ik kijk naar een nieuwe expander.

Dus de vraag blijft (wat mij betreft) of ik er een nieuwe expander in kan zetten? Want ik kan vinden, is de expander waar ik naar link maar 4 cm hoog, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie!

pino
Forum-lid HC

pino 03 mar 2025 16:52

Je kunt het resterende deel van de expander (waarschijnlijk bedoel je de starnut) omlaag slaan om meer ruimte maken.
Niet zijken maar reiden !

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 03 mar 2025 17:09

En let op als je je momentsleutel gebruikt.
Niet altijd er vanuit gaan dat deze goed is ingesteld.
Gewoon je koppie er bij houden.
Vast is vast.
Zeker bij dat aluminium spul.
Ikzelf heb ook altijd aluminium onderdelen gehad en nooit een momentsleutel gebruikt.

bever
Forum-lid

bever 04 mar 2025 08:29

lekker bezig ! :like:

Plaats reactie