Gave fiets en mooi in verhouding allemaal. Plaatje!
Scott
-
- Forum-lid
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.daniel1975 schreef: ↑27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
Trek heeft (had) op de Domane SLR een systeem waarbij de vorkbuis wat kon buigen bij het bovenste balhoofdlager dat roterend was uitgevoerd. De hele vorkbuis kon daardoor wat vrijer buigen. In hoeverre dat een zinvolle toevoeging was, is betwistbaar. Een soortgelijk systeem voor de zitbuis ("Isospeed") werkt wel.gede schreef: ↑27 feb 2025 14:57Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.daniel1975 schreef: ↑27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
https://www.fiets.nl/nieuws/trek-domane-slr-2/
Edit: link naar artikel Fiets toegevoegd.
Niet zijken maar reiden !
Het spelen met cijfers is altijd zo knappino schreef: ↑27 feb 2025 15:07Trek heeft (had) op de Domane SLR een systeem waarbij de vorkbuis wat kon buigen bij het bovenste balhoofdlager dat roterend was uitgevoerd. De hele vorkbuis kon daardoor wat vrijer buigen. In hoeverre dat een zinvolle toevoeging was, is betwistbaar. Een soortgelijk systeem voor de zitbuis ("Isospeed") werkt wel.gede schreef: ↑27 feb 2025 14:57Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.daniel1975 schreef: ↑27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
https://www.fiets.nl/nieuws/trek-domane-slr-2/
Edit: link naar artikel Fiets toegevoegd.

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41326
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zeker niet. Pak maar eens een goed wing-carbon stuur of een goedkope alu kachelpijp die vaak standaard wordt gemonteerd. Zit serieus verschil in, los van de banden.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14279
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Niet elke type vorkbuis is keihard en zijn merken die ovale vorkbuizen maken juist voor die flexibiliteit, dan merk je het echt wel.
Maargoed bij de meeste fietsen doet het niet veel, maar dan ook niet meer komen dat een bepaald frame comfortabeler is, dit is namelijk in diezelfde marge.
Maargoed bij de meeste fietsen doet het niet veel, maar dan ook niet meer komen dat een bepaald frame comfortabeler is, dit is namelijk in diezelfde marge.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41326
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
PB gestuurd

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Je wil geen gravelstuur op je Scott?
Wat ik zo zie is de aansluiting van het gravelstuur van Ali precies hetzelfde als het racestuur voor de Foil dus het zou gewoon moeten passen!
Wat ik zo zie is de aansluiting van het gravelstuur van Ali precies hetzelfde als het racestuur voor de Foil dus het zou gewoon moeten passen!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41326
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, ik twijfel daar idd over. Ik rij nu met 90mm pen en stuur met 78mm reach en ik wil 1cm langer zitten (dus 90+78+10=178). Als ik naar Scott gravelstuur ga moet ik naar een 120 stuurpen. Reach is slechts 60mm van Scott gravel stuur namelijk en bij een wegstuur normaal 75mm. Dan kan ik een nette 100mm monteren.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
daniel1975 schreef: ↑04 mar 2025 07:54 Nee, ik twijfel daar idd over. Ik rij nu met 90mm pen en stuur met 78mm reach en ik wil 1cm langer zitten (dus 90+78+10=178). Als ik naar Scott gravelstuur ga moet ik naar een 120 stuurpen. Reach is slechts 60mm van Scott gravel stuur namelijk en bij een wegstuur normaal 75mm. Dan kan ik een nette 100mm monteren.

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14279
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik wil niet weer beginnen 
maar er zit echt wel een goede gedachte achter die 60mm reach. Je rijd mogelijk veel meer op het stuur en met een racestuur zit je dan teveel te dichtbij.

maar er zit echt wel een goede gedachte achter die 60mm reach. Je rijd mogelijk veel meer op het stuur en met een racestuur zit je dan teveel te dichtbij.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41326
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die moet je uitleggen…wasbeer2006 schreef: ↑04 mar 2025 17:15 Ik wil niet weer beginnen
maar er zit echt wel een goede gedachte achter die 60mm reach. Je rijd mogelijk veel meer op het stuur en met een racestuur zit je dan teveel te dichtbij.
Op een racestuur met meer reach zit je juist langer.
En ik wil gewoon 1cm langer zitten dan dat ik nu zit. Huidige 3T gravelstuur is 78mm reach. Dus als ik naar Syncros ga lever is 18mm in ipv dat ik 10mm langer ga zitten. Vandaar dat ik naar een 120 zou moeten.
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 04 mar 2025 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!