Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 27 feb 2025 13:22

daniel1975 schreef: 20 feb 2025 17:50 ....
Eerste foto:
Afbeelding
Gave fiets en mooi in verhouding allemaal. Plaatje!

gede
Forum-lid
Berichten: 1230
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 27 feb 2025 14:57

daniel1975 schreef: 27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4767
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 feb 2025 15:07

gede schreef: 27 feb 2025 14:57
daniel1975 schreef: 27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.
Trek heeft (had) op de Domane SLR een systeem waarbij de vorkbuis wat kon buigen bij het bovenste balhoofdlager dat roterend was uitgevoerd. De hele vorkbuis kon daardoor wat vrijer buigen. In hoeverre dat een zinvolle toevoeging was, is betwistbaar. Een soortgelijk systeem voor de zitbuis ("Isospeed") werkt wel.

https://www.fiets.nl/nieuws/trek-domane-slr-2/

Edit: link naar artikel Fiets toegevoegd.
Niet zijken maar reiden !

gede
Forum-lid
Berichten: 1230
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 27 feb 2025 15:38

pino schreef: 27 feb 2025 15:07
gede schreef: 27 feb 2025 14:57
daniel1975 schreef: 27 feb 2025 13:15 Alles kan bewegen/buigen, als het maar lang genoeg is. En die 1.5-2cm is dan idd niet noemenswaardig.
Vork en vorkbuis staan loodrecht op de bewegingsrichting en schokken worden doorgegeven verticaal via vork en vorkbuis. Er zit 'geen' flexibiliteit in de lengterichting van vork en vorkbuis en extra spacers veranderen daar niets aan.
Trek heeft (had) op de Domane SLR een systeem waarbij de vorkbuis wat kon buigen bij het bovenste balhoofdlager dat roterend was uitgevoerd. De hele vorkbuis kon daardoor wat vrijer buigen. In hoeverre dat een zinvolle toevoeging was, is betwistbaar. Een soortgelijk systeem voor de zitbuis ("Isospeed") werkt wel.

https://www.fiets.nl/nieuws/trek-domane-slr-2/

Edit: link naar artikel Fiets toegevoegd.
Het spelen met cijfers is altijd zo knap :-). 10 % extra doorbuiging... Tsja, 10 % van niets (of gigantisch weinig), is nog altijd niets (of gigantisch weinig). De beste test van zo'n systeem: Rijdt eens met een oud voorwiel puur op de velg op een goede weg (als je kan rechtblijven dan). Je zal snel weten dan hoeveel flexibiliteit erin zit. Ik vermoed: Niets... Eigenlijk halen we bij een racefiets alle schokabsorbtie uit de banden. En misschien hoort dat ook wel zo (i.v.m. energieverlies...)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41326
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2025 15:51

Zeker niet. Pak maar eens een goed wing-carbon stuur of een goedkope alu kachelpijp die vaak standaard wordt gemonteerd. Zit serieus verschil in, los van de banden.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14279
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 feb 2025 19:20

Niet elke type vorkbuis is keihard en zijn merken die ovale vorkbuizen maken juist voor die flexibiliteit, dan merk je het echt wel.
Maargoed bij de meeste fietsen doet het niet veel, maar dan ook niet meer komen dat een bepaald frame comfortabeler is, dit is namelijk in diezelfde marge.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41326
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2025 22:07

scottpch64 schreef: 20 feb 2025 16:03
Heb je nog vragen, stel ze gerust!! :winkthumb:
PB gestuurd :-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 04 mar 2025 07:46

Je wil geen gravelstuur op je Scott?
Wat ik zo zie is de aansluiting van het gravelstuur van Ali precies hetzelfde als het racestuur voor de Foil dus het zou gewoon moeten passen!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41326
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2025 07:54

Nee, ik twijfel daar idd over. Ik rij nu met 90mm pen en stuur met 78mm reach en ik wil 1cm langer zitten (dus 90+78+10=178). Als ik naar Scott gravelstuur ga moet ik naar een 120 stuurpen. Reach is slechts 60mm van Scott gravel stuur namelijk en bij een wegstuur normaal 75mm. Dan kan ik een nette 100mm monteren.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 04 mar 2025 13:44

daniel1975 schreef: 04 mar 2025 07:54 Nee, ik twijfel daar idd over. Ik rij nu met 90mm pen en stuur met 78mm reach en ik wil 1cm langer zitten (dus 90+78+10=178). Als ik naar Scott gravelstuur ga moet ik naar een 120 stuurpen. Reach is slechts 60mm van Scott gravel stuur namelijk en bij een wegstuur normaal 75mm. Dan kan ik een nette 100mm monteren.
:winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14279
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mar 2025 17:15

Ik wil niet weer beginnen :-)
maar er zit echt wel een goede gedachte achter die 60mm reach. Je rijd mogelijk veel meer op het stuur en met een racestuur zit je dan teveel te dichtbij.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41326
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2025 18:58

wasbeer2006 schreef: 04 mar 2025 17:15 Ik wil niet weer beginnen :-)
maar er zit echt wel een goede gedachte achter die 60mm reach. Je rijd mogelijk veel meer op het stuur en met een racestuur zit je dan teveel te dichtbij.
Die moet je uitleggen…
Op een racestuur met meer reach zit je juist langer.
En ik wil gewoon 1cm langer zitten dan dat ik nu zit. Huidige 3T gravelstuur is 78mm reach. Dus als ik naar Syncros ga lever is 18mm in ipv dat ik 10mm langer ga zitten. Vandaar dat ik naar een 120 zou moeten.
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 04 mar 2025 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie