Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Upgrade endurance(tiagra) naar allround

Anthony72
Forum-lid

Anthony72 23 feb 2025 21:13

Hallo,

Ik wil een nieuwe fiets kopen.
Ik heb nu 2jaar een trek domane al4, (endurance) alluminium en tiagra groepset.

Ik heb deze gekocht om een beetje uit te zoeken welke richting me het meeste aansprak.

Nu is dit na 2 jaar wel duidelijk en ben ik opzoek naar een nieuwe fiets voor buiten.
Deze houdt ik voor binnen op rollen.

Ik kan/wil wel de overstap maken naar een allround fiets.
Ook met de bedoeling geregeld Belgische ardennen, valkenburg,.. en toekomst ook grotere colls.
Ik ben ook niet de echte kilometervreter wat je veel hoort bij endurance.
Fietsen meestal tussen 60-100km
Al wil ik ook wel eens uitzonderlijk erboven gaan
Maar kan ook evengoed een +-35km zijn

( ik denk dat 105di2 wel een mooie upgrade zou zijn (Nu tiagra) en carbon wielen zou ook al heel goed zijn.

Nu heb ik 2 fietsen op het oog:
Scott addict rc30 2025
Giant tcr advanced pro 1 2025

Zijn er tussen deze 2 fietsen grote verschillen qua geometrie,...
Het mag/kan wel sportiever maar naar een echte aero geometrie wil ik ook niet gaan en raadt ook niet iedereen aan.

Of is dit ook eerder een kwestie van smaak,
: model, kleur,...

Bedankt :winkthumb:

chris80
Forum-lid

chris80 24 feb 2025 12:05

Het zijn allebei prima fietsen. Hou er wel rekening mee dat ze (afhankelijk van de maat) zo maar een paar centimeter dieper en langer zijn de dan Domane.

Eigenlijk is de geometrie van de RC en de TCR praktisch gelijk aan een aerofiets. Kan natuurlijk prima, maar wel goed om rekening mee te houden.

Om te kijken of je de zit wat vindt zou je op de Domane alle spacers eraf kunnen halen en er een langere (evt -17graden) stuurpen op kunnen zetten.

Anthony72
Forum-lid

Anthony72 24 feb 2025 12:40

Bedankt voor je bericht,

Ik heb wel een meting laten doen, en vroeg of ik kon overgaan naar een allround en dat ging geen enkel probleem zijn..

Hij beschrijft de overstap eerder ( sportiever)
Maar niet meteen aggresiever?
Ik wil ook geen echte aerofiets (al zien deze er echt vet uit)

Maar tussen de 2 zit dan niet heel veel verschil qua houding/ geometrie.

chris80
Forum-lid

chris80 24 feb 2025 13:45

Sportief/aggresief zijn natuurlijk wel subjectieve begrippen. Qua geo zijn een Addict RC, TCR gewoon gelijk (of soms zelfs afgeesiever) dan een aerofiets. Ligt er een beetje aan met welke fiets je ze vergelijkt.

Allround slaat denk ik meer op het soort fiets. Een Addict RC is bv een stukje lichter dan de Foil en wat minder dikke buizen etc. Hiermee is de fiets in theorie iets breder inzetbaar. Maar ook met een Aerofiets kom je prima de berg op.

Het beste kun je de stank en reach vergelijken, dan weet je hoeveel je langer/dieper komt te zitten. Ook kun je online het eea vergelijken, bv op velogicfit.com/frame-comparison

Verder zou ik mij ook niet teveel aantrekken van het naampje wat de fabrikant er op plakt (wat voor de een endurance is, is voor de ander weer allround). Belangrijkste is dat de maat goed bij je past. Ook op een endurance kun je net zo hard fietsen.

Anthony72
Forum-lid

Anthony72 24 feb 2025 17:26

Ik ben wel helemaal mee in wat u zegt,
Maar het aanbod en keuzes is zo groot.
En merendeel spreekt ook al snel over goesting van het model. De kleur dat jaar (bij bepaalde merken Maar 1 kleur, zegt u dat niets stopt het al.

Ik heb nu een trek domane al4 aluminium tiagra. Aluminium lage velgen,.. 4 kabels volledig langs het stuur. 1,8k gekost.

Laat me duidelijk zijn. Helemaal niks mis mee! In groep rijdt ik ook mee met de rest. Daar niet van.

Al merk ik met tiagra wel de stappen, zeker bij klimmen.

Maar heb nu ook via het werk de mogelijkheid.
En bij de meting mag en kan het zeker ook sportiever. Dus waarom dan niet..

Mijn budget is wel Max 5k
Heb je toch wel al 105di2 voor met carbon hogere velgen.
Merk gebonden ben ik helemaal niet..

Na de meting heb ik 3 fietsen doorgestuurd
De scott, giant, en merida.
Merida zou persoonlijk voor mij te lang zijn geweest.

Maar waar baseer ik de keuze dan op, dat vind ik moeilijk

En een fietsenwinkel zal ook maar aanbieden wat hij verkoopt uiteraard. En iedere winkel prijst zijn merken.

chris80
Forum-lid

chris80 24 feb 2025 18:15

Als uit de meting komt dat die Scott en Giant passen is dat helemaal prima toch. Dan pas in principe op bijna elke fiets, dus genoeg keuze :winkthumb: . En voor max 5000,- is er ook heel veel te koop, dus dan ik nemen wat je zelf het mooiste vindt, daar stap je uiteindelijk ook met het meeste plezier op.

Brabobikert
Forum-lid

Brabobikert 05 mar 2025 10:48

Waarom geen Trek Madone SL6 gen 8? Past binnen je budget (kan je vast nog korting op krijgen), heeft di2, carbon wielen en is meer race dan de Domane.
Trek Domane
Cannondale Trail

marsvos
Forum-lid

marsvos 05 mar 2025 17:42

Bij mantel kan je er ook een rondje op fietsen. Erg cool ding en niet gek qua prijs. Al zou wat hogere wielen nog beter staan!

Plaats reactie