Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gehoorschade door fietsen?

senior
Forum-lid

senior 04 mar 2025 22:06

Edit Edwin: Graag on-topic blijven en voor flauwe reacties hebben we 't café

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 07 mar 2025 07:28

Ik heb mijn cat-ears binnen en vanochtend op de woonwerk route (n=1 rit) voor het eerst gebruikt. Wat een verademing.

Of de decibellen echt zijn zoals dat onderzoek zegt en of het echt gehoorschade oplevert kan ik niet beoordelen. Wel is het geluid echt merkbaar minder.

Wat me vooral positief verrast is de rust die je er bij krijgt door de verminderde windruis. Eventuele verminderde of voorkomen gehoorschade is voor mij dan zowat de bijvangst van de rust die ik krijg.

Voorlopig dus zeer positief (n=1) en dit weekend ook even testen op de race, die houding is net weer wat anders, kijken of het effect daar hetzelfde is.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 07 mar 2025 10:12

Ik heb vorige week een setje gekocht en die ook gelijk getest. Bij mij maakte het echt maar heel weinig verschil, wat nog maar weer eens bewijst hoe persoonlijk dit 'probleem' kennelijk is.
Afbeelding | Afbeelding

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 07 mar 2025 12:04

Ik had dezelfde ervaring. Voor mij was de stap van mijn oude Giro Aeon naar een Synthe een grotere verbetering. Ontwerp en model van de helm in combinatie met houding en vorm van je hoofd kunnen dus ook veel verschil maken.

leon1
Forum-lid

leon1 07 mar 2025 13:04

Edwin schreef: 24 feb 2025 15:14
Misschien is het helemaal geen issue. Ik moet bekennen dat ik niemand ken die zegt gehoorschade te hebben opgelopen door het fietsen. Maar ik ben toch benieuwd, vandaar dit topic:
Kort door de bocht (zonder alle pagina's door te akkeren - misschien is het al geopperd): hebben alle (oud-)profrenners gehoorproblemen? Die maken toch de meeste kilometers en willen ook nog eens met hoge snelheid dalen (waar denk ik het grootste gevaar voor je gehoor zit).

Dus ik stel: het is geen issue.
Ride bikes, not tanks!

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 07 mar 2025 14:12

rudi assauer schreef: 07 mar 2025 07:28 Ik heb mijn cat-ears binnen en vanochtend op de woonwerk route (n=1 rit) voor het eerst gebruikt. Wat een verademing.

Of de decibellen echt zijn zoals dat onderzoek zegt en of het echt gehoorschade oplevert kan ik niet beoordelen. Wel is het geluid echt merkbaar minder.

Wat me vooral positief verrast is de rust die je er bij krijgt door de verminderde windruis. Eventuele verminderde of voorkomen gehoorschade is voor mij dan zowat de bijvangst van de rust die ik krijg.

Voorlopig dus zeer positief (n=1) en dit weekend ook even testen op de race, die houding is net weer wat anders, kijken of het effect daar hetzelfde is.
Ik rijd al een tijd met zgn. cat-ears op de racefiets en bij mij scheelt het een 'slok op een borrel'. Je merkt het vooral als je tijdens het rijden even een van de de cat-ears optilt of van de huid verwijderd, meteen hoor je dan het windgeruis. Ook als je tijdens het rijden de positie van je hoofd in de wind verandert hoor je duidelijk het verschil. De cat-ears (moeten) zorgen dat de rijwindstroom aerodynamisch om/over/voorbij het oor wordt geleid anders - door verkeerde afmetingen van oor of cat-ear - heeft het geen tot weinig nut.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie