Gehoorschade door fietsen?
-
- Forum-lid
Ik heb mijn cat-ears binnen en vanochtend op de woonwerk route (n=1 rit) voor het eerst gebruikt. Wat een verademing.
Of de decibellen echt zijn zoals dat onderzoek zegt en of het echt gehoorschade oplevert kan ik niet beoordelen. Wel is het geluid echt merkbaar minder.
Wat me vooral positief verrast is de rust die je er bij krijgt door de verminderde windruis. Eventuele verminderde of voorkomen gehoorschade is voor mij dan zowat de bijvangst van de rust die ik krijg.
Voorlopig dus zeer positief (n=1) en dit weekend ook even testen op de race, die houding is net weer wat anders, kijken of het effect daar hetzelfde is.
Of de decibellen echt zijn zoals dat onderzoek zegt en of het echt gehoorschade oplevert kan ik niet beoordelen. Wel is het geluid echt merkbaar minder.
Wat me vooral positief verrast is de rust die je er bij krijgt door de verminderde windruis. Eventuele verminderde of voorkomen gehoorschade is voor mij dan zowat de bijvangst van de rust die ik krijg.
Voorlopig dus zeer positief (n=1) en dit weekend ook even testen op de race, die houding is net weer wat anders, kijken of het effect daar hetzelfde is.
-
- Forum-lid
Ik had dezelfde ervaring. Voor mij was de stap van mijn oude Giro Aeon naar een Synthe een grotere verbetering. Ontwerp en model van de helm in combinatie met houding en vorm van je hoofd kunnen dus ook veel verschil maken.
Kort door de bocht (zonder alle pagina's door te akkeren - misschien is het al geopperd): hebben alle (oud-)profrenners gehoorproblemen? Die maken toch de meeste kilometers en willen ook nog eens met hoge snelheid dalen (waar denk ik het grootste gevaar voor je gehoor zit).
Dus ik stel: het is geen issue.
Ride bikes, not tanks!
Ik rijd al een tijd met zgn. cat-ears op de racefiets en bij mij scheelt het een 'slok op een borrel'. Je merkt het vooral als je tijdens het rijden even een van de de cat-ears optilt of van de huid verwijderd, meteen hoor je dan het windgeruis. Ook als je tijdens het rijden de positie van je hoofd in de wind verandert hoor je duidelijk het verschil. De cat-ears (moeten) zorgen dat de rijwindstroom aerodynamisch om/over/voorbij het oor wordt geleid anders - door verkeerde afmetingen van oor of cat-ear - heeft het geen tot weinig nut.rudi assauer schreef: ↑07 mar 2025 07:28 Ik heb mijn cat-ears binnen en vanochtend op de woonwerk route (n=1 rit) voor het eerst gebruikt. Wat een verademing.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless