Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Momentensleutel

theoh.
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 aug 2006 13:19

theoh. 08 dec 2009 21:35

Volgende week krijg ik m'n nieuwe Carbon racefiets (Sensa Lombardia).
Bij m'n vorige (alu) fiets draaide ik alles op "gevoel aan", zoals bij de zadelpen en stuurpen.
Ga nu dus een momentsleutel kopen, maarrrrrrrrrrrrr
A. Wat is een goed type/merk welke hiervoor geschikt is.
B. Welke aantrekwaarden moet ik voor de diverse boutjes aanhouden (niet altijd staan die op de onderdelen aangegeven)
C. Is daar een overzichtslijstje van?

Bedankt alvast voor de tips!
Veel fietsplezier!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 dec 2009 21:47

Theo H. schreef:Volgende week krijg ik m'n nieuwe Carbon racefiets (Sensa Lombardia).
Bij m'n vorige (alu) fiets draaide ik alles op "gevoel aan", zoals bij de zadelpen en stuurpen.
Ga nu dus een momentsleutel kopen, maarrrrrrrrrrrrr
A. Wat is een goed type/merk welke hiervoor geschikt is.
B. Welke aantrekwaarden moet ik voor de diverse boutjes aanhouden (niet altijd staan die op de onderdelen aangegeven)
C. Is daar een overzichtslijstje van?

Bedankt alvast voor de tips!


Hoi,

Het is 'momentsleutel' en niet 'momentensleutel' ;) Als je dat laatste bij de zoekfunctie ingeeft vind je niets. Probeer 'momentsleutel' en je krijgt wel hits.

Syntace 1-20nM is vaak gebruikt. Zo ook Wurth 4-20 Nm of Elsware. Mooie range. Wil je goedkoper uit zijn dan die van BBB Torquefix BTL-52 (2-22Nm)

Aantrekwaarden moeten in de handleidingen van de gebruikte onderdelen staan. Echt belangrijk zijn hierbij de carbononderdelen zoals zadelpen, stuurpen en stuur. Vandaar dat 1-20Nm dan een mooie range is.

Een complete lijst weet ik niet zo snel. Sorry. Ik noteer vaak de maximale aandraaimomenten voor mezelf maar wellicht heeft iemand idd een grote lijst.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 dec 2009 21:53

Denk eraan dat indien je carbonpasta gebruikt het aandraaimoment lager is.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 08 dec 2009 21:58

http://www.elsware.nl/contents/nl/d3.html

ik heb hem al een paar jaar,
en is goed voor die paar keer per jaar

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 08 dec 2009 21:59

Aandraai momenten staan ook al ergens:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=23683

Als je goedkoop wil dan kun je ook eens kijken bij Elsware, die hebben er al 1 van 29,- (plus een paar euro verzendkosten)
http://www.elsware.nl/contents/nl/d3.html

Ik heb hem sinds kort ook, en voor de gemiddelde hobbyist kan deze prima, zo vaak draai je immers je materiaal niet in en/of uit elkaar.
Wel je momentsleutel weer helemaal open draaien als je hem weglegt, dat haalt de spanning van de veer zodat deze langer goed (gecalibreerd) blijft

(update: hehe, leo was me net voor ;))

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 dec 2009 22:01

Livio Livius schreef:Denk eraan dat indien je carbonpasta gebruikt het aandraaimoment lager is.


Vraag/opmerking. Is het niet zo dat met carbonpasta je aandraaimoment minder MAG zijn?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

theoh.
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 aug 2006 13:19

theoh. 08 dec 2009 22:05

Zorro: Momentensleutel was inderdaad schrijffoutje (later schreef ik het wel correct)
Bedankt voor je tips.
Livio: Dat van die pasta had ik nog nooit gehoord; weet je ook waarom??

vr.gr.

Theo
Veel fietsplezier!

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 08 dec 2009 22:08

Die pasta zorgt voor een hogere wrijvingswaarde, daardoor gaat bijvoorbeeld je zadelpen stroever in de zitbuis en hoef je dus minder strak aan te draaien. In de traditionele pasta zitten krijtdeeltjes, wat ze in de carbon pasta gebruiken weet ik niet precies maar er wordt aangeraden om specifiek carbonpasta te gebruiken onder andere ivm mogelijke oplosmiddelen

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 08 dec 2009 22:14

Hoi,

Zelf werk ik met een momentsleutel die een bereik heeft van 5 - 25 Nm. Deze heb ik in de halfjaarlijkse opruiming gekocht bij RoseVersand in Bocholt (D) voor circa EUR 55,00. Voor de meeste klusjes is dit voldoende (ik kan er zelfs nog net ook 4 Nm mee aantrekken).
Bij RoseVersand http://rose.nl/output/controller.aspx?cid=298 kun je nu voor EUR 64,00 een momentsleutel met een bereik van 3 - 15 Nm kopen. Nog interessanter is de sleutel van BBB http://www.bbbparts.com/tools.php met een bereik van 2 - 24 Nm. Valt in ongeveer dezelfde prijsklasse als bij RoseVersand. Voor BBB moet je even een geschikte leverancier "Googelen". Beide sleutels worden geleverd in cassette met "bitjes", zodat je die niet (op misschien een enkele na) extra hoeft aan te schaffen. Voor het "zwaardere" werk (crankbouten) gebruik ik ook nog een sleutel met een bereik van 28,4 - 218 Nm. Maar deze kan ik ook gebruiken voor de bouten van mijn auto- en caravanwielen (komt gelukkig nauwelijks voor). Deze sleutel heb ik in Frankrijk op de kop getikt voor - schrik niet - EUR 20,30 (dit is geen typefout!).
De correcte aanhaalmomenten haal ik, net als "ZorroI", uit de handleidingen die bij de onderdelen geleverd worden, of van de producentensites. Bovendien voel je, na enige tijd met een momentsleutel gewerkt te hebben, veel beter aan hoeveel kracht je kunt gebruiken.
En inderdaad, bij carbon- en lichtgewichtonderdelen speelt dit vooral. Wees daar voorzichtig mee, je draait snel iets kapot en dat is doorgaans duuuuuur.! Trouwens bij onderdelen van recente datum, staat tegenwoordig het aanhaalmoment wel vermeld hoor, zeker bij componenten waar dit kritisch is (stuur, stuurpen, zadelpenklemming).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 08 dec 2009 23:14

pfff schreef:Aandraai momenten staan ook al ergens:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=23683

Als je goedkoop wil dan kun je ook eens kijken bij Elsware, die hebben er al 1 van 29,- (plus een paar euro verzendkosten)
http://www.elsware.nl/contents/nl/d3.html

Ik heb hem sinds kort ook, en voor de gemiddelde hobbyist kan deze prima, zo vaak draai je immers je materiaal niet in en/of uit elkaar.
Wel je momentsleutel weer helemaal open draaien als je hem weglegt, dat haalt de spanning van de veer zodat deze langer goed (gecalibreerd) blijft

(update: hehe, leo was me net voor ;))


En mij ook, want "leo" en "pfff" hebben dus een goed(koop) adres. Heb even gekeken en die sleutel ziet er ongeveer hetzelfde uit als de mijne. Heb ik toch weer te veel betaald (wel al een paar jaar lol van van de tool gehad!).
Maar deze is qua prijs dus interessanter dan de sleutels die ik noemde. Nu alleen nog even de bitjes kopen. Tip: i.v.m. stabiel werken, is het handig om hiervoor de maat van de "ratel" aan te houden, zodat je de adapter (van 3/8" naar 1/4") niet hoeft te gebruiken.
60 x Ventoux

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 09 dec 2009 10:03

Klopt wat Grimpeur zegt, bitjes zitten bij het goedkoopste model niet meegeleverd (ze hebben wel een model met bitjes), alleen had ik die zelf al bij een doppenset van me zitten.

Plaats reactie